Sdružení obrany spotřebitelů vytáhlo do boje se spamem

  • 5
Včera vešel v platnost nový zákon o některých informačních službách, který mimo jiné postihuje rozesílání nevyžádané pošty. Sdružení obrany spotřebitelů při té příležitosti vydalo osm rad, jak se lépe chránit před spamem.

Spam je fenomén, který bohužel hýbe světem. O problematice spammingu a boji proti němu bylo napsáno již nepočítaně článků. Jen na Technetu jste si mohli v nedávné době přečíst Deset milionů za otravný e-mail nebo Internetem se valí lavina a jmenuje se spam. Ve kterých jste se mohli kromě toho, co to spam je, jaké způsobuje škody i jak hodlá český stát bojovat s tímto fenoménem bojovat pomocí nové zákona o některých službách informační společnosti.

Nový zákon o některých službách informační společnosti kromě dalších ustanovení implementuje ustanovení evropské směrnice 2000/31/ES, o určitých aspektech služeb informační společnosti, a staví tak významnou překážku před české původce, jež může za jejich chování postihnout pokutou až do 10 milionů Kč Úřad pro ochranu osobních údajů.

Je ovšem otázkou jaký bude mít jaký bude mít tento zákon dopad a jestli to není jen plácnutí do vody. Drtivá většina spamu pochází ze zahraničí a na jejich původce se tento zákon nevztahuje.

Tento zákon vyšel včera ve sbírce zákonů, čímž nabyl platnosti. Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS), které se problematikou nevyžádaných e-mailů dlouhodobě zabývá, vydalo při té příležitosti tiskovou zprávu, ve které hodnotí vydání tohoto zákona jako krok vpřed.

"Spam je celosvětový problém, který nevyřeší jeden zákon. Ale alespoň proti českým původcům nevyžádaných mailů se může stát dobrým nástrojem," vysvětlil za SOS místopředseda Republikového výboru Karel Pavlík, který se problematice spamu věnuje, a dodal: "Vítáme i převedení dozorové pravomoci z živnostenských úřadů na Úřad pro ochranu osobních údajů. Tento úřad se bude moci lépe specializovat a i pro spotřebitele bude snazší ho přímo kontaktovat."

"Setkáváme se s tím, že spotřebitelé nevědí, co si s nevyžádanými zprávami počít. Proto Sdružení obrany spotřebitelů České republiky připravilo několik základních rad pro efektivní ochranu před spamem," uvedla Ivana Picková z SOS.

Základní doporučení SOS, jak se lépe ochránit před spamem:

1. Podezřelé e-mailové zprávy neotvírejte, ale rovnou vymažte.

2. Neobjednávejte zboží nabízené ve spamu - nebude-li pro šiřitele spam zdrojem příjmů, nebudou mít motivaci ho šířit.

3. Obdržíte-li nevyžádanou e-mailovou zprávu nabízející určitou službu či produkt od českého rozesílatele, dejte podnět Úřadu pro ochranu osobních údajů (www.uoou.cz).

4. Buďte opatrní při uvádění své e-mailové adresy - při žádostech o elektronické zpravodaje, při přispívání do diskuzí, na chatech apod. Právě z těchto zdrojů mohou pocházet adresy pro budoucí obtěžování spamem.

5. Zřiďte si více e-mailových adres. Např. jednu pracovní, druhou pro přátele a třetí používejte pro ostatní účely. V případě jejího zahlcení je možné ji snadno změnit.

6. Dotažte se provozovatele svého e-mailu na možnost zavedení ochrany proti spamu.

7. Nešiřte adresy svých známých, například se nezapojujte do řetězových dopisů. Při hromadné korespondenci na více adresátů posílejte jejich adresy ve skryté kopii.

8. Zajímejte se o problematiku spamu. I spam se proměňuje a je žádoucí znát aktuální vývoj, některé formy mohou být pro spotřebitele přímo ohrožující ("nigerijské dopisy", výzvy k ověření údajů o účtu a platební kartě apod.).

Doporučení, která vydalo SOS, sice na první pohled vypadají, že jejich dodržováním zmizí spam jednou provždy, přesto si myslíme, že na šíření spamu nebudou mít zásadní vliv. Každopádně pokud se budete alespoň některými z nich řídit, mohl by se příliv spamu do vaší emailové schránky přinejmenším zmírnit. Ze všech osmi bodů se nám jeví jako nejzásadnější bod pět. Pokud se jím nebudete řídit, tak se můžete vsadit, že než se nadějete, bude vaše schránka přetékat nevyžádanou poštou. Na druhou stranu se domíváme, že bod tři moc velké výsledky nepřinese, protože jak už jsme zmínil výše, drtivá většina spamu pochází ze zahraničí.