KVIK: Vir Flame dostal příkaz k sebevraždě. Už lze číst DNA nenarozeného dítěte

15:09aktualizováno  15:09
Válečný vir Flame dostal od svých tvůrců nový kód, který má zajistit jeho zničení. Přímo z krve matky už genetici umí číst DNA ještě nenarozeného dítěte. Adobe a Oracle řeší kritické nedostatky ve Flash playeru a Javě.
DNA nenarozeného dítěte lze prozkoumat i bez odebrání jediné buňky z plodu.

DNA nenarozeného dítěte lze prozkoumat i bez odebrání jediné buňky z plodu. | foto: Profimedia.cz

Válečný vir Flame za sebou začal pálit mosty

Propracovaný a zřejmě i přesně cílený virus Flame, o kterém jsme psali nedávno zde, se pomalu poroučí za scény. Analytici ze společnosti Symantec zveřejnili na svém blogu objev nového "sebevražedného modulu", který se po síti začal šířit 9. května, tedy pár týdnů před veřejným odhalením existence viru. Má po viru zamést všechny stopy a odstranit ho z počítače.

Kolem Flame je vůbec v současné době živo. Hlavně proto, že představuje "noční můru vývojářů", jak píší ve svém prohlášení vývojáři Ronald Cramer a Marc Stevens. Ti před pár lety představili způsob prolomení ochrany Windows Update (popsaný v této práci).

Stejný postup využíval i Flame. Virus ovšem nevyužíval zveřejněného kódu, ale vlastní varianty stejného postupu. Vývojáři se tak domnívají, že tvůrcem je špičková kryptografie a nejspíše nějaký stát.

KVIK - Rychlé zprávy

Quick - Kvik - Rychle

Prudce populární slovíčko KVIK jsme vybrali pro jeho stručnost, unikátnost a okamžitě pochopitelný význam. Odkazuje na české citoslovce "kvik" i anglické "quick", první symbolizuje stručnost, druhé rychlost.

Slůvkem KVIK v titulku označujeme články složené z rychlých krátkých aktuálních zpráv a odkazů.

Který stát by to mohl být, osvětlí informace firmy Kaspersky, podle které Flame sdílí některé části kódu s virem Stuxnet. A ten s velkou pravděpodobností vyvinuly Spojené státy ve spolupráci s Izraelem. A máme jasno! Tedy, objektivně řečeno, nevíme vůbec nic, ale neověřených informací je tolik, že si můžeme klidně myslet i opak.

Biologický "osud" dítěte se podařilo přečíst dávno před porodem

Genetikům ze Seattlu se podařil husarský kousek: přečíst velkou část DNA nenarozeného dítěte, aniž by plodu odebrali jedinou buňku. Použili materiál jen z krve matky. Jak se už ví, v té plavou malé kousíčky DNA nenarozeného dítěte. Z těchto nalámaných kousků se podařilo rekonstruovat většinu důležitých částí genetického kódu. Tedy ty spojené se závažnými dědičnými onemocněními. A to už v době, kdy plodu bylo necelých devět týdnů.

Je to precizní a úžasná technická práce. Ale zatím nic více. Možnosti rychle a přesně číst DNA jsou podstatně pokročilejší než možnosti jejich rozumné interpretace: z větší části nevím, co znamenají. "Lidé přeceňují jistotu výsledků, které technologie poskytuje," řekl o studii časopisu Nature známý genetik James Evans: "Zdravé dítě nikdy nezaručíme."

Opravte se si Flash a Javu

Nové aktualizace od Adobe a Oracle řeší i kritické nedostatky.

Oracle uvádí celkem 14 aktualizací pro platformu Java. Řada z nich je ohodnocena nevyšším bezpečnostním stupněm, což znamená, že byste s aktualizací neměli otálet.

Adobe tento týden vydává sedm aktualizací pro Flash Player. Je to letos popáté, co tento přehrávač opravuje. "Aktualizace řeší chyby zabezpečení, které by mohly způsobit pád aplikace či systému a případně umožnit útočníkovi převzít kontrolu nad postiženým systémem," uvedla firma ve zprávě k publikaci oprav.

Nové logo Instagramu
Z Instagramu mizí uživatelské účty, panika však prý není na místě

Mnoha uživatelům populární sociální sítě se v uplynulých hodinách nepodařilo přihlásit ke svému účtu, někteří byli dokonce informování o jeho zablokování z...  celý článek

Zablokované internetové tržiště Hansa, kde uživatelé prodávali nelegální zboží.
Úřady zastavily provoz největších internetových tržišť s ilegálním zbožím