Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Šéf Googlu: Mějte nás rádi, i když je to teď těžší. Nejsem Tesla

aktualizováno 
"Zbavili jsme se produktů, které nás zdržovaly, a zaměřujeme se na budoucnost informačních technologií ve vašich životech." Larry Page v otevřeném dopise ubezpečil uživatele, že Google dělá nadále vše v jejich zájmu. Zároveň ale uklidnil i akcionáře: nebojte, nejsme jako chudý génius Nikola Tesla, my umíme vydělávat peníze.

Larry Page v dopise investorům představuje své milované produkty. | foto: Google; montáž: Pavel Kasík

"Je to už rok, co jsem opět usedl do čela Googlu, a dělám vše pro to, abychom zvýšili svou rychlost, vylepšili svou výkonnost a lépe se soustředili na velké věci, kterými můžeme změnit svět," píše v dopise investorům Larry Page, který v roce 1998 spolu se Sergeyem Brinem založil dnes nejslavnější a nejpoužívanější vyhledávač Google. A právě od zaměření na vyhledávač v posledních letech Google podle některých ustupuje. Hlavním produktem společnosti už prý není vyhledávač, ale samotný Google.

Dopis Larryho Page se i k této problematice vyjadřuje: částečně potvrzuje, že výsadní postavení vyhledávání je nutné chápat v souvislosti nových zařízení. Na druhou stranu ale ukazuje, že všechny "ty věci kolem" vlastně umožňují lépe pochopit dotazy, a umožňují tak rychlejší odpověď uživatelům: "Nemělo by být povinností uživatelů brouzdat po webu, aby udělali, co chtějí. Mělo by se to stát jakoby samo."

Musíme se soustředit, pomůže nám Google+

"Nechali jsme vykvést tisíce květin, teď z nich chceme uvázat sladěnou kytici."

Sergey Brin

Pod vedením Larryho Page už bylo ukončeno kolem třiceti projektů, včetně ambiciózního Knolu a Wave nebo oblíbených Desktop a Aardvark. "Google má příliš mnoho příležitostí, a tak když neuděláme tvrdá rozhodnutí, rozmělníme se na příliš mnoha frontách," varuje Page.

Cílem tedy je tedy propojení "všeho googlovského" do konzistentního, intuitivně použitelného balíku. Nebo, jak říká Sergey Brin: "Nechali jsme vykvést tisíce květin, teď z nich chceme uvázat sladěnou kytici."

První Google Hangout s prezidentem USA Barackem Obamou (30. ledna 2012)

Triumf při propagaci Google+: Google Hangout s prezidentem USA Barackem Obamou (30. ledna 2012)

V této souvislosti také Page poprvé zmiňuje Google+, novou sociální nadstavbu, do které Google vkládá velké naděje. Síť má podle Page sto milionů aktivních uživatelů a přes 120 internetových služeb už nabízí provázání s G+ (mnoho z nich je pochopitelně přímo od Googlu). "Když něco napíšu veřejně na Google+, těší mne skvělá zpětná odezva, všechny vás chci povzbudit v tom, abyste mne na G+ sledovali," dodává CEO Googlu, čímž bezděky potvrzuje jednu z hlavních kritických připomínek směrem ke Google+. Totiž že ji Google tak trochu nadužívá ke svojí vlastní propagaci, místo aby dala prostor organickému růstu.

Užitečné vyhledávání vás musí perfektně znát

Ale Google spěchat musí. Ví, že zatímco v roce 2000 se lidem po zadání dotazu objevila řada modrých odkazů a všem to stačilo ke štěstí, dnes čekají lidé mnohem víc. Čekají reálné odpovědi, ne jen odkazy. Příkladem je počasí v dané lokalitě: údajně jedna z nejoblíbenějších otázek na vyhledávač, a přitom taková, kterou může vyhledávač zodpovědět, aniž by bylo nutné se proklikávat někam dál.

Google odhaduje odpovědi podle různých zdrojů, pokud se zdroje shodují, odhad
Google odhaduje odpovědi podle různých zdrojů, pokud se zdroje shodují, odhad
Google odhaduje odpovědi podle různých zdrojů, pokud se zdroje shodují, odhad

Google odhaduje odpovědi podle různých zdrojů, pokud se zdroje shodují, odhad dá ještě před výsledky vyhledávání.

Ale pro to, aby nám Google mohl servírovat stejně užitečné odpovědi i na ostatní otázky, potřebuje vědět, kdo jsme, o co se zajímáme, v jakém oboru pracujeme, co jsme hledali dříve, kde zrovna jsme a s kým... Jinými slovy, pokud chceme relevantní a personalizované výsledky, musíme Googlu svěřit řadu soukromých informací a věřit, že tyto informace využije v náš prospěch. To mnoho lidí dělá už teď, služby pro práci s daty on-line (Gmail, YouTube, Google Docs) patří mezi ty nejoblíbenější.

Přesto to pro Google představuje obrovskou výzvu: sjednocení koncového ujednání s uživateli nebylo zřejmě uživatelům dostatečně osvětleno a vysloužilo si ostrou kritiku, přestože vlastně nic nového nepřineslo. Page to velmi diplomaticky komentuje: "Nedávné změny v našich pravidlech ochrany soukromí si získaly velkou pozornost. Ale umožní nám vytvořit mnohem lepší, intuitivnější přístup napříč službami Google - což je náš hlavní cíl pro tento rok."

Milovat Google je teď těžší, ale pořád věříme v "do no evil"

Pověstné motto: do no evil, tedy "nebudeme páchat zlo", v počátcích firmy Google přímo čišelo z každého nového projektu. Dnes je ale Google mezinárodní korporace se 32 tisíci zaměstnanců a veřejně obchodovatelnými akciemi. Z takové pozice už uživatele o bezelstných úmyslech přesvědčíte hůře.

"Vždy jsme chtěli být společností, která si zaslouží lásku uživatelů. Ale chápeme, že pro tak velkou společnost je to dost troufalý cíl," uvědomuje si Page. Možná ještě důležitější než romantická náklonnost ke značce je ale důvěra ve značku, zvláště pokud má Google být zárukou spolehlivé správy soukromých dat. Ke zvýšení důvěry Google přispívá i dvoustupňovým zabezpečením.

"Chceme změnit svět, a k tomu potřebujeme zdravé zisky. V dětství jsem četl o Nikolovi Teslovi, géniovi, který své myšlenky nedokázal prodat."

Google od začátku věřil v to, že vydělávat peníze je možné i bez morálních kompromisů. A jelikož jde o dopis směřovaný k investorům, Page dodává i uklidnění, aby si snad někdo nemyslel, že o zisk nejde. "Zdravá bilance příjmů je pro náš cíl - změnit svět k lepšímu prostřednictvím inovací - zcela nezbytná. V dětství jsem četl o Nikolovi Teslovi, géniovi, jehož vliv byl značně omezen právě kvůli tomu, že se mu jeho geniální vynálezy nepovedlo zpeněžit. To byla důležitá lekce."

Většina zisků Googlu pochází z prodeje reklam. "Dáváme si záležet na tom, aby byly placené reklamy jasně označené," podotýká Page s tím, že dobře umístěná relevantní reklama je užitečná pro uživatele a výnosná pro inzerenta, Google i poskytovatele zobrazovacího prostoru (v případě AdSense - odhadli byste, že Google už v rámci AdSense vyplatil 30 miliard dolarů?). Další velký potenciál do budoucna skrývá YouTube - úspěšná akvizice z roku 2006, která přinesla do stáje Googlu dominantní platformu pro šíření videa na internetu.

Google Plus se otevírá, pozvánek netřeba

Sociální nadstavba Google Plus se otevřela v červnu 2011.

Page uznává, že ne všechno se Googlu povede napoprvé, a doufá, že právě blízký vztah s uživateli umožní firmě produkty vylepšovat a inovovat. Také v tom spoléhá částečně na Google+ coby platformu osobnější komunikace.

Je otázkou, zda Google dokáže nasměrovat do svojí sociální sítě dostatek aktivních uživatelů (a zlepšit tak relevanci vyhledávání o osobní rozměr), aniž by si tím rozhněval fanoušky, kteří zatím o žádné "sociální nesmysly" nestojí.

Tablety, mobily a další zařízení

Zejména na mobilech není moc místa na žádné jiné výsledky, než ty, které chcete vidět, a Google musí tuto oblast přenosných zařízení brát velmi vážně. Page se zde s nepokrytým nadšením chlubí operačním systémem Android: "Když jsme v roce 2004 vyráběli aplikace pro mobily, měli jsme ve skříni asi stovku různých přístrojů, a aplikace jsme pro ně ladili doslova telefon po telefonu. Andy Rubin už tenkrát věřil, že open-source systém by posunul rychlost inovací v oblastí smartphonů. Tehdy si většina lidí myslela, že zešílel."

Google Android opět králem mobilních platforem

Google Android v současné době dominuje mobilním OS

My dnes samozřejmě víme, že Android se (i díky obecnému nástupu smartphonů po uvedení iPhonu) prosadil více než dobře. "Přes 850 tisíc nově aktivovaných zařízení s Androidem každý den, od 55 výrobců a u 300 poskytovatelů," chlubí se Page nezanedbatelnými statistikami. V této souvislosti vychvaluje i úspěch prohlížeče Google Chrome: z nulového podílu se prokousal na druhou (nebo střídavě druhou a třetí) příčku na internetu. "Jen si Google Chrome vyzkoušejte, slibuju, že už nebudete chtít používat jiný prohlížeč."

Zhodnocení - běh na dlouhou trať ve světě divokých inovací

"Mega-ambiciózní cíle mají větší šanci, než cíle průměrné: lákají nejlepší lidi a dokážou je motivovat."

Svůj dopis investorům,ale vlastně všem uživatelům Googlu, končí Page znovu několika inspirativními příběhy nejen o Google+. Zastává názor, že ambiciózní projekty mají větší šanci uspět:

"Není tolik šílenců, kteří se o ně pokoušejí, a nejlepší lidé se chtějí nechat inspirovat největšími výzvami." Dopis je tak i ubezpečením pro zaměstnance Googlu: dostanou se k nám jen ti nejlepší, ale ty si tu pak budeme hýčkat. Tedy pokud vaše představa hýčkání znamená snídat, obědvat i večeřet v práci, protože se z ní dřív nedostanete, chtělo by se dodat se závistivým úsměvem.

Page má nadšení spoluzakladatele: chlubí se úspěchy projektů, jako se pyšný rodič chlubí trofejemi svých dětí. Právě tak působí jeho nadšení z fantastického vedlejšího projektu: aut, která se řídí sama.

Od 1. března budou mít robotické automobily ve státě Nevada červené SPZ.

Od 1. března budou mít robotické automobily ve státě Nevada červené SPZ.

Automaticky řízený automobil musí umět ropoznávat statické i pohybující se...

Automaticky řízený automobil musí umět rozpoznávat statické i pohybující se předměty, odhadnout jejich dráhu a vyhnout se tak potenciální kolizi.

Zároveň si ale Page uvědomuje, že úspěchy ze střední nezajistí jeho "dětem" automatický úspěch na vysoké nebo v další kariéře. Aby Google neztratil na své relevanci v budoucnu, vrhá se teď naplno do kroků, které jej značně promění. Mnoho z nich souvisí s nutností poznat každého jednotlivého uživatele a nabídnout personalizované výsledky kdekoli a okamžitě, pokud možno tak, aby neměl uživatel pocit, že se mu někdo hrabe v soukromí. Právě výrazná proměna ze společnosti závislé na jednom produktu (reklamách ve vyhledávači) do společnosti trvale v čele inovací je hlavním úkolem pro další roky.

Autor:




Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.