Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Šéf Internet Exploreru nám řekl, proč je prohlížeč od Microsoftu nejlepší

aktualizováno 
O novém prohlížeči Internet Explorer 9 jsme se bavili s jedním ze šéfů vývoje, Johnem Hrvatinem. Vysvětlil nám, proč je hardwarová akcelerace pro prohlížeč důležitá, a jak se Microsoft chystá na příchod HTML5 a on-line aplikací.

John Hrvatin - IE Lead Program Manager | foto: archiv Microsoftu

Internet Explorer je celosvětově nejpoužívanějším prohlížečem. Za posledních osm let ovšem velkou část jeho koláče ukously alternativní prohlížeče, jako Mozilla Firefox nebo Google Chrome. Internet Explorer býval dlouho synonymem pro pomalý a neohrabaný prohlížeč, pro který se stránky musely ladit zvlášť.

S nástupem nových verzí, především verze deváté, se chce Internet Explorer opět vyšvihnout do čela. Výkon i uživatelská přívětivost se rapidně zlepšují. John Hrvatin, šéf vývoje Internet Exploreru, věří, že právě IE9, s dobrou podporou standardů a hardwarovou akcelerací, přinese do HTML5 dlouho potřebnou šťávu.

John HrvatinJak dlouho pracujete na vývoji Internet Exploreru?
Členem týmu jsem už šest let, většinu času jsem se zaměřoval na nástroje pro vývojáře (Web Developer Tools), poslední dobou se zabývám především podporou HTML, DOM, CSS, a další implementací a rozvojem standardů. Jde tedy o práci na samotném jádře Exploreru.

Takže do IE týmu jste přišel ještě v době, kdy byla na stole šestá verze?
Ne, když jsem přišel, už jsme pracovali na sedmičce.

Krok ze šesté verze do sedmé byl nepochybně výrazný. Ale sedmá a osmá verze už se uživatelsky tak razantně neliší. Nebo je to jen zdání?
Ano, dalo by se říci, že modifikace v uživatelském rozhraní mezi šestou a sedmou verzí byly velké, zatímco mezi sedmičkou a osmičkou spíše takové přímo zacílené. Ale došlo k jiným změnám, které na první pohled vidět nejsou. Třeba pokročilé nastavení pro lepší soukromí uživatele.

Na uživatele ale pamatujeme vždy. Pokaždé pozorujeme reálná data od reálných uživatelů, a snažíme se porozumět tomu, jakým způsobem může změna uživatelského rozhraní ovlivnit každodenní používání prohlížeče. Občas si řekneme, páni, web se docela změnil a lidé teď chtějí od prohlížeče něco jiného než dřív.

To se právě děje teď, při vývoji Internet Explorer 9. Je zřejmé, že web se mění, a místo statického obsahu si v prohlížeče zobrazujete něco, čemu můžeme říci aplikace. A my se snažíme, abyste tyto aplikace mohli používat tak snadno a samozřejmě, jako používáte běžné (nativní) aplikace. Prohlížeč nesmí stát v cestě. A to je vidět i na výsledném prohlížeči. Ten je jakoby v pozadí, doplňuje sice stránku, ale dává jí vyniknout ("let the site shine!"). Proto tak minimalistický design. Vidíte, že i adresový řádek šedne, pokud do něj zrovna nepíšete.

Dalším krokem je "Pin Site", možnost připíchnout si webové stránky nebo aplikace na hlavní panel ve Windows 7, a prohlížeč se může přizpůsobit vzhledu té stránky. To vše je výsledkem našeho poznání, že lidé používají webové stránky stejně, jako aplikace. Už když jsme tuto funkci testovali interně, zjistili jsme, že dokáže významně urychlit používání on-line aplikací a stránek.

Nejste první, kdo s takovým konceptem přišel. Souhlasil byste s tím, že vlastně kopírujete cestu, kterou se vydal Google Chrome již od svého počátku?
Ano, dalo by se říci, že šli podobnou cestou, ve smyslu té věty "dát vyniknout stránce". A myslím, že my jdeme ještě o krok dál, protože stavíme na funkcích Windows 7.

Další oblastí, kde jsme o krok napřed, je hardwarová akcelerace. Podívejte se třeba na nové testy v IE Test Drive, v novém Platform Preview třeba fungují Flickr Postcards opravdu krásně. Dají se dosáhnout krásné efekty. Pro webdesignéry je důležité, že teď budou ty efekty mnohem jednodušší a přístupnější, nevyžadují už tak složité kódování, a přitom vypadají nádherně.

Pracujete interně s nějakými "archetypy" uživatelů? Říkáte si, tohle se bude hodit podnikatelům, tohle programátorům, tohle fanouškům videa...?
Chápu, co chcete říci. Pokud mluvíme o nějaké specifické funkci, tak uvažujeme o nějakém "typu" uživatelů. Ale rozhodně nikdy necílíme prohlížeč jen na jednu konkrétní skupinu uživatelů. Naše cílová skupina jsou "uživatelé Windows". Je jich po světě více než miliarda, jsou to nadšenci i začátečníci, programátoři i IT profesionálové. Pro mne osobně je to hlavní důvod, proč je pro mne tahle práce tak zajímavá.

Upřímně, co se vám líbí na ostatních prohlížečích? U čeho jste si třeba řekl, kéž bychom s tím přišli první... A jaké jsou naopak vaše výhody oproti konkurenci.
No, začnu těmi výhodami, ty se lépe hledají (smích). Tím myslím mně. Náš prohlížeč využívá PC naplno, ať už jde o využití grafické karty nebo využití více jader procesoru pro JavaScript. Tím jsme zatím jedineční, i když konkurence na tom samozřejmě taky dělá, ale když se podíváte na stránku Test Drive, tak je vidět, že využíváme hardware lépe než konkurence. Takže to považuju za velký úspěch.

Když přemýšlím o tom, co nabízejí ostatní prohlížeče, tak hodně z toho záleží na osobním vkusu. Někomu se líbí, jak adresní řádek funguje v Safari, někomu ve Firefoxu, někomu v Chrome. Občas nám někdo napíše, že se mu "líbí, jak to vypadá v Chrome", a že by chtěl, abychom to zabudovali do Exploreru. Ale nemůžete být dokonalí pro všechny. Samozřejmě, ostatní prohlížeče mají vždy něco, co bude některé uživatele přitahovat a bude jim to vyhovovat.

Internet Explorer 9

Internet Explorer 9

Je pro vás, jako pro majoritní prohlížeč, těžší představit nějakou novinku, něco revolučně nového? Třeba kdybyste odstranili tlačítko "vpřed", tak si dokážu představit, že by vás recenze roznesly. Zatímco kdyby to udělal nějaký zbrusu nový prohlížeč, zůstane to bez povšimnutí, nebo to dokonce recenzenti označí za dobrý, revoluční nápad... Teď přeháním, ale cítíte takovýto tlak?
Víte, mně se to líbí. Líbí se mi, že máme tolik uživatelů a že cílíme na celou uživatelskou základnu. Těžíme z toho, že máme tolik uživatelů, zjišťujeme tak, které novinky se ujaly, kolik lidí si přidává záložky do panelů... Snažíme se tyto vstupy, reakce a vzory chování využít k pravidelnému vylepšování prohlížeče.

Mít tolik zákazníků a uživatelů je podle mne jasná výhoda. Obvykle v Redmondu říkáme: naše PSČ je odlišné od zbytku světa. Naši zaměstnanci nejsou typičtí uživatelé, a tak musíme naslouchat té mase uživatelů a přizpůsobovat prohlížeč především jejich zpětné vazbě.

HTML5 přichází

Jak dlouho myslíte, že bude trvat, než se HTML5 stane dominantní webovou technologií?
Pátá verze HTML je obrovským krokem kupředu. A myslím, že ta změna nastane celkem postupně. HTML5 nabízí tolik nových funkcí a možností, že je těžké je postihnout naráz. Zároveň ale mohou vývojáři tyto nové funkce nasazovat postupně, jednu po druhé, za běhu.

Třeba když máte na stránkách video, můžete hned začít využívat tag <video>, i když zatím vůbec nevyužije CSS3. Takže ta změna může být pozvolná a přesto užitečná.

Co se týče času, víte, o HTML5 se mluví už hodně dlouho (od roku 2004), a pořád šlo o sliby, nic jiného. Jsem nadšený z toho, že výsledky naší práce na Internet Exploreru 9 konečně umožní, aby se HTML5 ukázalo světu v plné kráse. Protože nestačí, když do prohlížeče začnete přidávat HTML5 funkce. Je potřeba postupovat od základů, jak je vidět i na té hardwarové akceleraci prohlížeče.

Microsoft se vždy soustředil na desktopové aplikace, ale teď věnujete pozornost i on-line aplikacím, jako Live Office, nový Hotmail apod. Jak vývojáři těchto on-line aplikací spolupracují s vámi, s tvůrci prohlížeče?
Pracujeme v celkem těsné spolupráci s ostatními týmy Microsoftu. Třeba s týmem Bing jsme spolupracovali na HTML5 verzi vyhledávače Bing. A vypadá skvěle.

Ale nedíváme se na kolegy jako na nějaké privilegované skupiny, prostě jsou to jen webový vývojáři, kteří náhodou sedí kousek od nás. Spolupracujeme ale i s vývojáři z jiných firem a také nasloucháme standardním kanálům zpětné vazby. Spolupracujeme s Amazonem, eBayem, Facebookem, a to jsou jen ty firmy z našeho kouta světa, ale spolupráce je globální.

Aplikace v cloudu vypadají skvěle, ale jen když vám funguje připojení. Když jste off-line, najednou si ani nemůžete otevřít svoje dokumenty. Jak se to bude řešit?
To je důležitá otázka. Jednou z funkcí HTML5 je zastřešovat různé funkce, a je zde také zahrnuto několik nápadů, jak obsah ukládat lokálně. Jedním z nich je Local Storage, mechanismus podobný cookies, ale jde o větší prostor. Local Storage jsme představili v IE8.

Další možností, a tou, o které se hodně mluví, je lokální databáze. Jsme členy pracovní skupiny, podílíme se na standardizaci této funkce tak, aby se mohla začít používat v on-line aplikacích. Apple představil první verzi ve WebKit, ale ukázalo se, že to nebylo ideální řešení, nebylo nezávislé na prohlížeči. Obecně se usoudilo, že to nebyla správná cesta, a tak jsme se sešli s Mozillou a Oraclem nad návrhem "IndexDB", a teď pokračujeme v práci na tomto návrhu. Je vidět, že výrobci a programátoři z různých firem dokážou pracovat společně, protože víme, že je to důležité. Vždy se snažíme ptát: "Jak se to dá udělat správně?"

Je jedna věc, mít on-line e-mail, a další věc je mít tam celý desktop, všechny dokumenty, málem celý operační systém... Plánuje Microsoft něco jako Internet Explorer OS, tedy nějakou paralelu k Chrome OS?
To je zajímavá otázka, protože ukazuje, jak lidé chápou operační systém a prohlížeč. Když řeknete, že operační systém je jen něco, co se stará o aplikace a o přepínání mezi nimi, pak to skutečně vypadá, že prohlížeč je operačním systémem. Ale operační systém je mnohem více. Stará se o všechny věci týkající se vašeho hardware. Jen se podívejte do Ovládacích panelů, uvidíte, co všechno za vás Windows dělá. Kdybyste to všechno přesunuli do prohlížeče, bude to pořád ještě prohlížeč, nebo už to bude operační systém?

Náš přístup je jednoduchý. Lidé skutečně po prohlížeči a po webu chtějí, aby se on-line aplikace chovaly jako desktopové aplikace. My říkáme, že "všechny pixely, které potřebujete, už tam jsou". Lidé nechtějí prohlížeč jako operační systém, lidé potřebují, aby bylo používání jasné a plynulé.

Takže třeba přetahování (drag&drop) mezi on-line aplikacemi?
To je věc, která na desktopu funguje od 90. let úplně univerzálně, ale na webu téměř neexistuje.

To hodně záleží na tom, co podporuje ta konkrétní stránka. Pravdou ale je, že neexistuje univerzální řešení. V rámci jednotlivých on-line aplikací už se drag&drop dá používat celkem dobře. A taky některé stránky už jsou schopny akceptovat jisté druhy souborů. Celkově jde ale o něco, co musíme řešit prostřednictvím standardů.

Samozřejmě platí, že můžete myší přetahovat text, obrázky nebo odkazy. Také můžete přetahovat taby se stránkami. Ale čím více budou lidé tyto on-line aplikace využívat, tím dříve se dočkáme univerzálnější podpory.

Nepříjemná otázka skoro na závěr. Wall Street Journal psal o tom, že vývojáři původně chtěli do Internet Exploreru zabudovat mnohem lepší ochranu soukromí, ale vedení pak tyto snahy zarazilo, aby nepřišlo o zisky z reklam. Můžete se k tomu vyjádřit?
O tomto problému já nic nevím, i když ty články jsem zaznamenal. Mohu ale říci, že kontrola nad sdílenými daty je v Internet Exploreru opravdu vysoká, ta nastavení jsou skvělá. Soukromí bereme u Microsoftu nesmírně vážně.

I u produktů, které jsou na reklamách, a tedy částečně i sledování uživatele, obchodně závislé (třeba vyhledávač Bing.com), dostane uživatel vždy na výběr. Uživatel by vždycky měl vědět, kam jsou jeho informace posílány, a rozhodnutí má být na něm.

Jaká je vaše pracovní vize, s jakým rozvojem webu počítáte a jak tuto vizi reflektujete při vývoji prohlížeče?
Naše dlouhodobá vize je stejná, jako ta, se kterou vyvíjíme IE9. Jde o to, aby web působil přirozeně, jako standardní aplikace. Takže musíme umožnit vývojářům implementovat do stránek funkce a možnosti, které zatím patřily do říše aplikací. To je hlavní bod našeho programu.

A pak jsou ty malé věci, jako Pin Site, nebo důležité, měřitelné aspekty. Výkon, výkon, výkon. V neposlední řadě je to podpora standardů. Vývojáři by se neměli bát, zda jejich aplikace poběží ve všech prohlížečích. Pokud dodrží standardy, mohou si tím být jisti. Říkáme tomu Same Markup.

Same Markup nebo Sane Markup?
(Pozn.: same = stejný, sane = příčetný, rozumný)
No, je to sice Same, ale doufám, že Sane taky (smích).

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Uměle vytvořené video Barracka Obamy
Budoucnost falešných zpráv: za tři roky budou videa nedůvěryhodná

Kvůli fotomontážím se už dlouho nedá jen tak věřit fotografiím. Nové technologie povedou ke stejně přesvědčivým manipulacím i v oblasti lidského hlasu a...  celý článek

Hacker Marcus Hutchins (na snímku z 15. května 2017)
V USA zatkli hackera, který zastavil šíření viru WannaCry

Hacker, kterému se v květnu podařilo zastavit masové šíření vyděračského počítačového viru WannaCry, byl zatčen v USA. Mladý Brit Marcus Hutchins, vystupující...  celý článek

Samizdat.cz
Tipy na zajímavé weby: Najděte si nápad na nový byznys

V jakém oboru se vyplatí začít podnikat a jak je to s konkurencí ve vybraných částech ČR, prozradí mapa malého podnikání na Samizdat.cz. Dodavatele čerstvých...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.