Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Šéf YouTube: U nás není místo pro celovečerní filmy. Zatím

aktualizováno 
To, co založil Chad Hurley, zná patrně každý český teenager. A ještě většina z těch, co používají internet. YouTube patří mezi největší fenomény dnešního internetu.

Na YouTube se hodí spíše krátké filmy | foto: Adam Pospíšil, Mobil

Chad Hurley spolu se dvěma kamarády založil server YouTube, který prodal už po necelých dvaceti měsících: získali tak 1,65 miliardy dolarů, v přepočtu 29 miliard korun.

Chad Hurley zůstal nadále ředitelem YouTube LLC. Před pár dny poskytl rozhovor reportérovi MF DNES. Řekl v něm, že reklamy na YouTube - jeden z důvodů úspěchu stránky - by ani nadále neměly obtěžovat. „Chceme v tom dál pokračovat a neotravovat lidi. Ale pracujeme na různých nápadech, které jsou podle mě docela zajímavé,“ uvedl.

Na stránkách YouTube jsou dnes miliardy videoklipů, které tam nahráli návštěvníci. „Každý den si lidé prohlédnou stovky milionů klipů a stovky tisíc nových přibudou. Každou minutu přibude na stránkách deset hodin videa,“ řekl reportérovi MF DNES Chad Hurley.

Třicetilý umělec si ještě před několika lety přivydělával podomním prodejem nožů. Letos však navštívil „sjezd kapitalistů“, prestižní ekonomické fórum ve švýcarském Davosu. YouTube je nyní jedno z deseti nejnavštěvovanějších míst internetu, patří gigantu Google. Zakladatel Hurley se dostal mezi sto nejvlivnějších osobností světa v žebříčku časopisu Time.

Měsíčně přijde na web YouTube přes 75 milionů lidí. Dívají se na amatérské klipy, jako je třeba česká dopravní hlídka, která si krátí čekání na řidiče hraním tenisu s kamínky a plácačkami.

Chad Hurley - šéf YouTube
Chad Hurley - šéf YouTube

Lidé, kteří jako vy mají byznys na internetu, často říkají, že on-line je hit a tradiční média jsou mimo. Mám si podle vás jako člověk, který pracuje pro papírové noviny, začít hledat novou práci?

Já si to nemyslím. Lidé, kteří dobře píší nebo natáčejí video, tvoří obsah. Rozdíl je jen v tom, jak se ten obsah rozšiřuje. A rozdíl mezi tiskem a on-line je jen způsob, jak se šíří. Takže internet je jen příležitost mít víc čtenářů, a to globálně. Vždy bude prostor pro tištěná média, jen lidi mají víc způsobů na výběr. Lidi jako já nebo mí přátelé vždy budou číst noviny, časopisy, jen nemají čas přečíst všechno.

Během krátké doby YouTube vyrostl v jeden z nejnavštěvovanějších webů. Není to jen móda, koukat na videa, která natočil někdo na druhém konci světa?

Doufám, že ne. Část našeho úspěchu je způsobená tím, že jsme naslouchali uživatelům. Díváme se, jak lidé stránky používají, a budeme přidávat další věci, které chtějí. Jsou služby, které chceme přidat už letos. Třeba aby mezi sebou mohli lépe komunikovat nebo sdílet klipy. Jen čas ukáže, kam půjdeme. Rosteme opravdu pěkně. Každý den si lidé prohlédnou stovky milionů videoklipů a stovky tisíc nových na stránky nahrají...

Stovky tisíc kusů denně?

Ano. Každou minutu přibude na stránkách deset hodin videa. To je ohromné množství, které lidé vytvoří. A stále to roste s tím, jak lidé mají k dispozici přístroje, které natáčení videa umožňují. Také je to tím, jak se šíří programy, které umožňují editaci a stříhání nahrávek.

V roce 2006 se o vás začalo ve velkém psát, což přitáhlo další návštěvníky. O rok později jste stránky přenesli do dalších jazyků a do televize, mobilů... Co chcete dělat v letošním roce?

Chceme se dostat do dalších států, chceme být globální. To znamená přinášet obsah lidem na celém světě. Jak jsem říkal, musíme zlepšit způsob, který umožní lidem sdílet video mezi sebou. Teď to většina lidí dělá tak, že si pošle odkaz e-mailem. To musíme zlepšit. To samé se týká vyhledávání. Každou minutu přibývají hodiny videa a to je strašně moc. My musíme umět obsah roztřídit, aby lidé našli, co hledají. Jak je organizovat, rozdělovat do kategorií. To jsou hlavní věci, co bych chtěl udělat v roce 2008.

Vy jste vystudoval umělecký obor, vymyslel jste logo platebního systému PayPal. Jako autorovi by se vám nelíbilo, kdyby ho jiní kopírovali a používali. Na porušování autorských práv na YouTube si však stěžuje celá řada společností. Jak se k tomu stavíte?

Už od začátku jsme chtěli dodržovat zákony a budovat technologii, která by to dokázala ošetřit u těch kvant videa, která denně získáme. Většina lidí využívá naše služby korektně, menšina náš systém zneužívá. Postupně uzavíráme smlouvy s partnery, kteří nám dávají chráněný obsah. Řada z nich chápe, že i nelegální klipy jsou pro ně reklama, a nechtějí, abychom je odstraňovali ze stránek. Stačí jim, že to označíme jako jejich materiál. Jiní s námi uzavírají smlouvy a mají podíl z příjmů, což je třeba případ hudební branže. Je to pro ně úplně nový zdroj příjmů, který neměli. Takže problémy se objevují, řešíme je a zároveň pro ně vytváříme úplně nový trh.

Jak to funguje? Když zjistím, že máte na webu moje video, musím vám dát vědět a vy je potom sundáte?

Je to tak. Ale technologie pro identifikaci obsahu se dál vyvíjejí, takže to bude v budoucnu mnohem jednodušší.

Nedávno jste říkal, že vyvíjíte něco jako digitální otisk prstu pro každé video. V jaké to je fázi?

Už jsme to spustili s některými partnery, kteří to už začali využívat různými způsoby. Jak jsem říkal, umožňujeme jim jednoduše rozpoznat jejich obsah a odstraňovat to, co nechtějí, aby bylo volně přístupné. Je to pro ně dobrá reklama. Třeba se to projevilo ve vyšší sledovanosti pořadů, které na náš web dali a lidi měli šanci si kousek pustit. Někteří si to už uvědomují a dělají to cíleně.

Máte představu o tom, jaký podíl z videa na YouTube je profesionálně vytvořený a kolik z toho je amatérský obsah?

My především chceme mít všechny na stejném a rovném hřišti, aby měli srovnatelnou příležitost video vystavit. A návštěvníci se potom rozhodují sami, na co se chtějí dívat. V tom je právě rozdíl mezi námi a předchozími pokusy dávat video na web. Oni se chovali jako klasické televize, dávali přednost vlastním výtvorům. My to děláme jinak - každý dostane šanci přitáhnout své diváky. Myslím, že kvalita se zlepšuje. U lidí, kteří to dělají na koleně doma, to v řadě případů ani nepoznáte. Vypadá to dobře a nevíte, že to není z profesionálního studia. Ta hranice se dál rozostří s tím, jak se lidé budou učit používat moderní technologie.

Když se vrátím k rozdílu mezi tradičními a novými médii. V novinách často řešíte, zda danou fotku můžete či nemůžete zveřejnit, ať už je to otázka právní či morální. Pravidla jsou navíc rozdílná v různých státech. Jak to děláte vy?

Právě proto jsme začali s národními mutacemi stránek. Daná stránka musí dodržovat národní zákony. Někdy to je těžké zvládat, to je jasné, protože existují kulturní, právní a jiné rozdíly.

Dobře. Někdo mě natočí v plavkách a dá na YouTube. Nebudu z toho nadšený. Co s tím můžu dělat?

My se budeme řídit zákony. To je pro nás hlavní.

Vím, že si hodně chráníte svoje soukromí. Řekněme, že někdo natočí vás, vaše dvě malé děti a manželku, dá to na YouTube. Jak budete reagovat? Stáhnete to?

Jestli to nebylo protizákonné, ne. Myslím, že takhle bychom to řešili.

Víte, kolik videa s vámi visí na YouTube?

Nevím. (Směje se) Pár jich určitě bude.

Většina z těch lokálních stránek, které jste vytvořili, je v Evropě. Proč? Je to vaše strategie ovládnout Evropu?

Evropa je určitě velká část YouTube a my chceme mít kus webu, nebo přímo národní verzi směřovanou vždy na konkrétní oblast. V tom budeme určitě dál pokračovat. Je to jen otázka zdrojů a toho, co, kde a kdy spustit. Evropa je jedním ze silných motorů růstu.

Přidáváme další stroje

Není to také tím, že v Evropě vám vyrůstá národní konkurence, někdy originální, někdy vaše kopie?

Vždy, když někde rosteme, vidíme i nárůst konkurence. Ale v čem budeme mít náskok, je globální návštěvnost. A to je, co lidi zajímá. Když vytvoří video, chtějí, aby se na něj dívalo co nejvíce návštěvníků. A právě zde je naše síla: máme nejvyšší návštěvnost i počty reakcí. Tím, že se lidé rozhodnou dát svá videa k nám, vytváříme největší videotéku na internetu. A to zase podpoří náš růst, protože lidé najdou to, co hledají. Takže tyhle dvě strany se navzájem podporují.

Když jste říkal, že návštěvníci přidávají stovky tisíc videí denně, jak to zvládáte z hlediska hardwaru?

Děláme to opravdu pečlivě. Prostě přidáváme další a další stroje. Máme štěstí, že jsme vybudovali architekturu, která nám umožňuje stálý růst. Díky tomu nám mohli lidé od počátku věřit, že naše služby budou fungovat. Často se třeba stává, že spadne web, který nevydrží návštěvnost kvůli vystavenému videu z YouTube. Ale ten klip na našem webu přitom dál hraje. My jsme dnes schopni vykrývat i absolutní špičky v návštěvnosti, když se určitý klip stane extrémně populární.

Počítače máte nyní rozmístěné po celém světě...

Je to tak. Upřímně, být součástí Google má v tomhle směru velké výhody.

Museli jste měnit infrastrukturu potom, co vás koupil Google?

Jen trochu v době spojování. Ale většinu jsme si mohli nechat a jedeme se stejnou architekturou ode dne jedna. Díky Google máme teď špičkové lidi i technologie, které nám umožňují pokrýt celý svět. To nám rozhodně pomohlo uspíšit růst.

V současnosti limitujete velikost souborů...

Myslíte délku videa?

Ano. Tuším, že to je deset minut?

Ano, děláme to, má to své důvody. Chceme omezit délku, aby nám lidi nenahrávali na web celé televizní šou. Většina lidí stejně chtěla a chce nahrávat jen krátké klipy z mobilů nebo kamer, dlouhé maximálně pár minut. Zároveň je to také to, na co se lidi chtějí dívat. Teď se nechceme zabývat dlouhými filmy ve vysokém rozlišení. S tím bychom ani nevytvořili velkou návštěvnost v co nejkratším čase. Postupně se to ale změní. Budeme povolovat větší rozlišení i délku. To se děje u našich partnerů, kteří mohou umisťovat na web delší kusy. Bude hodně záležet také na dostupnosti a rozšíření domácí zábavní elektroniky s přístupem k internetu.

Takže zatím z YouTube nechcete vytvářet nové internetové HBO s celovečerními filmy...

Ne, rozhodně ne teď. Je spousta služeb, které chceme ještě rozšířit. Zatím máme dobrou zkušenost s tím, že fungujeme jako reklama na filmy.

Za významnou částí vašeho úspěchu, minimálně co se návštěvnosti týká, stálo rozhodnutí neotravovat lidi reklamou. Co bude dál, akcionáři budou chtít vydělávat?

Chceme dál pokračovat v tom, co děláme, a lidi neotravovat. Ale pracujeme na různých nápadech, které jsou podle mě docela zajímavé. Pracujeme třeba na reklamních proužcích, které se budou objevovat ve spodní části videa. Lidi budou mít možnost proužek zavřít. Jsou i další věci, které se objeví. Názor návštěvníků webu je pro nás nejdůležitější. Nyní jsme součástí Google a tomu se dařilo přidat reklamu tak, že to doplnilo jeho klíčové služby, jako třeba vyhledávání. Chceme přidat reklamu, ale takovou, která nebude lidi odhánět a bude mít zároveň přidanou hodnotu.

Reklamní byznys funguje jako jeden koláč, ze kterého žijí různá média. Když přibude další hladový krk nebo někdo chce větší část, musí ho někomu vzít. Komu ho chcete ukousnout vy? Televizím?

Já si myslím, že inzerenti si teprve začínají všímat, kde lidé tráví svůj čas. A to bude trvat i v následujících letech. Ne každý tráví čas tím, že se dívá na televizi. Mají v ruce telefon, sedí u počítače, sledují video on-line… ano, to přijde. (Směje se)

Jedna z částí YouTube dává prostor kandidátům na prezidenta USA. Za tím se také skrývá zajímavé podnikání a velký reklamní byznys. Chcete v tom pokračovat i v dalších zemích?

Ano. Je to velká příležitost. Dáváme tím šanci voličům poznat své kandidáty. Je to víc autentické a myslím si, že si mohou líp vybrat, než když je vidí v televizi. My umíme vytvořit dialog, lidé mohou vytvářet odpovědi nebo klást otázky ve formě klipu.

Za okny vašeho hotelu právě probíhá Světové ekonomické fórum. Jste tady v Davosu podruhé?

Ano.

Když jsem sem odjížděl, zprávy byly plné informací o blížící se recesi ve Spojených státech. Tady se o tom mluví také, je to podle vás letos hlavní téma?

Jednoznačně to tak cítím. Někteří mají strach, jestli přichází recese…

A vy máte strach z ekonomických problémů doma?

Já jsem docela optimista a věřím, že se to nějak zvládne. Víc se bojím jiných věcí a témat, jako je třeba změna klimatu, věcí týkající se energií. O tom se tady taky hodně mluví. Když nebudeme mít planetu, ekonomické problémy nás už tolik trápit nemusí.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Sídlo společnosti Google v Mountain View v Kalifornii (ilustrační snímek)
Google propustil programátora kvůli traktátu proti podpoře žen v IT

Programátor James Damore kritizoval ve svém dokumentu politickou korektnost a „levicové zkreslení“ společnosti Google. Vystoupil především proti tomu, aby se...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Upozornil MHD na ostudnou chybu. Maďarská policie ho zatkla jako „hackera“

Maďarský provozovatel hromadné dopravy v Budapešti zavedl nový systém pro placení lístků on-line. Narychlo spuštěné stránky však obsahovaly řadu zásadních...  celý článek

Logo bitcoinu
Bitcoin se rozdělí na dvě měny. Může to snížit cenu původního bitcoinu

Vedle klasického bitcoinu vzniká nová virtuální měna bitcoin cash. Uživatelé si budou moci vybrat, kterou budou používat.   celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.