Šikovný skřítek na dovolenou i do kabelky - Canon IXUS 430 (recenze)

Rychlý procesor, svižné ukládání na kartu, krátká prodleva spouště a to nejdůležitější - dobré snímky - dělá z Canon IXUS 430 vhodného kandidáta na rodinný fotoaparát. Jak se nám líbil v ostatních parametrech?

Jaro na krku, léto přede dveřmi a jestlipak jste řádně technicky připraveni na zaznamenávání obrázků z dovolené a dalších zajímavých okamžiků? Nebo potřebujete do firmy něco malého, šikovného a pohotového, abyste si mohli pořídit snímky nových výrobků dodavatelů či konkurence?

Lidé, kteří odpoví alespoň na jednu z těchto otázek kladně, jsou cílovou skupinou uživatelů nového modelu digitálního fotoaparátu Canon IXUS 430. Možností uplatnění tohoto přístroje by se samozřejmě dalo najít více, ale "kompaktní automat" by měl dobře plnit především výše zmíněné úkoly. Jak dobře se to, z mého pohledu, daří právě IXUS 430?

Digitální fotoaparít Canon Ixus 430 Digitální fotoaparít Canon Ixus 430

Ovládací prvky na zadní stěně jsou rozmístěny s rozmyslem

Na první pohled

Na fotoaparát určený pro pořizování momentek si asi nebudete chtít pořizovat zvláštní batoh a k němu nejlépe ještě nosiče. IXUS 430 designově jakoby z oka vypadl osvědčenému typu IXUS 400. Canon neměl důvod něco z vnějšího pláště zásadně měnit, protože přístroj se i přes malé rozměry (bez výstupků - délka 8,7 cm, výška 5,7 cm, šířka 2,8 cm) dobře drží. Když se tělo přístroje uchopí do pravé ruky, nemusí mít člověk strach, že by prsty překryl objektiv, senzory nebo nechtěně stiskl nějaké tlačítko. Odolné tělo z nerezové oceli ovšem něco váží, takže přístroj se vám možná vejde do kapsičky u košile, ale právě kvůli hmotnosti (s akumulátorem a paměťovou kartou váha ukazuje 200 g) pro něj bude vhodnějším úložištěm dámská kabelka nebo malé pouzdro na opasku.

Srovnání velikosti Canon Ixus 430 a tenká audiokazeta

V šedo-bílé kartónové krabici, ve které se přístroj prodává, najdete vše, co k provozu fotoaparátu budete potřebovat. Jako dodatečnou investici bych ale zvažoval nákup větší paměťové karty (alespoň 128 MB) a záložního lithiumiontového akumulátoru (možná bych se spokojil s některým "neznačkovým" za zhruba poloviční cenu oproti originálu).

Digitální fotoaparát Canon Ixus 430 - výbava

U tak malého přístroje nelze čekat, že jej budou napájet tužkové baterie. Speciální akumulátor je tedy, podobně jako např. u mobilních telefonů, nezbytností. I když je jmenovitá kapacita "jen" 840 mAh, výdrž hodnotím jako výbornou. Ani po delší době provozu jsem nepozoroval výrazný nárůst čekacích dob na nabití blesku, jak jsem na to byl zvyklý u přístrojů na tužkové akumulátory. Trochu zrádné je, že, jakmile se na displeji objeví blikající symbol téměř vybité baterie, zbývají vám tak 2-3 snímky a pak následuje automatické vypnutí se zasunutím objektivu. A v takovém okamžiku by člověk rád zalovil v kapse a vytáhl nabitý záložní akumulátor.

Kryt baterie u Canon Ixus 430 je na rozdíl od zbytku těla plastový

Poněkud "lacině" vypadá dodávaná plastová nabíječka. Vzhled bych jí prominul, ale vložený akumulátor je jen slabě mechanicky zajištěn, takže při manipulaci snadno vypadne. Dodávaný lithiumiontový článek je naplno nabitý za cca 2 hodiny a jeho životnost je podle údajů výrobce počítána na 300 nabíjecích cyklů.

Fotíme: svižně a kvalitně

Pohled na barevný LCD, stisknout spoušť a je to. Chcete-li šetřit energii akumulátoru, zvolíte pohled do optického hledáčku. Přítomnost sice malého, ale použitelného hledáčku oceníte zejména za špatných světelných podmínek a v případě, že budete chtít zhodnotit skutečné barevné vyvážení záběru. Marná sláva, když na LCD posvítí slunce, nedá se barvám příliš věřit. Dalším problémem, ovšem obecným, je nízké rozlišení LCD, takže vám snadno uniknou drobné detaily, v hledáčku viditelné. Záběr v hledáčku ale neodpovídá na 100 % tomu, co se objeví na snímku. Budoucí snímek vidíte o fous menší a vyznačený střed hledáčku míří níž na fotografii.

Nastartovat fotoaparát je otázkou zhruba dvou sekund. Ihned poté lze stisknout spoušť a pořídit první snímek. Tato doba se mi jeví jako velice slušná, vezmeme-li v úvahu, že se musí inicializovat operační systém přístroje a vysunout objektiv. Režimy připravené pro pořizování snímků jsou v podstatě jen dva: automatický a ruční. Volí se otočným přepínačem vlevo nahoře. Teď možná zklamu ty, kteří čtou "ruční" a jásají, že si mohou nastavit clonu a čas, případně fotit s prioritou clony nebo času. Nemohou. Stručně lze režim "ruční" popsat jako "s širší škálou nastavení než v režimu automatickém". Ponecháte-li přepínač na režimu automatiky, nemůžete například provádět kompenzaci expozice, nastavovat citlivost CCD (v ISO), vypínat automatické ostření, zapínat nucený blesk, měnit režimy vyhodnocování automatické expozice apod. Kdo se tedy necítí na to, aby si hrál na "skoro fotografa", pouze mačká spoušť a prohlíží si obrázky. Jediný okamžik, kdy můžete ručně ovlivnit alespoň nastavení, času je noční režim (od 1 do 15 sekund).

U Canonů se takovéhoto příležitostného fotografa snažili oprostit i od nesnází spojených s použitím bodového automatického ostření. U klasických kompaktů je třeba dávat pozor na situace, kdy se fotografovaný objekt nenachází ve středu snímku - typicky fotím-li dvě osoby stojící vedle sebe. Měřící paprsek pak dopadne jinam, než bych si představoval, objektiv zaostří obvykle na nekonečno a v důsledku toho jsou postavy vepředu neostré. IXUS 430 používá systém automatického zaostřování s tzv. umělou inteligencí (AiAF), který vyhodnocuje snímek v devíti obdélníkových oblastech kolem středu a snaží se najít optimální zaostření sám. Příjemně mě překvapilo, jak v běžných situacích s dostatečným osvětlením dobře funguje a skutečně plní zamýšlenou funkci. Kdo by automatice nevěřil, může AiAF vypnout a zaostřovat "postaru".

Svižnému naběhnutí přístroje nedělá hanbu ani prodleva spouště. Nejdéle, v průměru 0,7 sekundy, trvá pořízení snímku v rozumných světelných podmínkách se zapnutým AiAF. Bodové ostření zkrátí prodlevu na zhruba 0,5 sekundy. Nejlepších výsledků, v průměru 0,2 sekundy, dosáhnete, když použijete funkci zámku zaostření (uzamknout lze také nastavení expoziční automatiky a odděleně i zábleskové expoziční automatiky). Vyšší rychlosti lze dosáhnout aktivací funkce okamžitého snímku. Ta má smysl pouze při zapnutém LCD.

S uspokojením lze konstatovat, že "momentek", např. při společenské zábavě v místnosti, by vám nemuselo příliš uniknout, pokud uzamknete zaostření, řekněme na 2-3 metry a budete fotit s krátkým ohniskem, kdy objektiv zachovává poměrně velkou hloubku ostrosti. Necháte-li vše na automatice, jsou dosahované časy prodlevy v podstatě průměrné a se zpožděním spouště je třeba počítat. Schopnost automaticky zaostřit výrazně ovlivňuje množství světla dopadajícího do objektivu. Pro situace se zhoršenými světelnými podmínkami je aparát vybaven pomocným světlem. To krátkým červeným zábleskem osvítí objekt a měřící paprsek by tak měl mít usnadněnu práci s návratem zpět k senzoru. Účinnost tohoto systému hodnotím jen jako dobrou, protože úspěšně zaostřit se povede jen zhruba v polovině případů. Pomocné světlo vám může skutečně pomoci u objektů relativně v klidu, kdy si namíříte na nějakou světlejší plochu, namáčknete spoušť a domáčknete ji, až upravíte kompozici. To už ale není úplně ono. Pomocné světlo lze také vypnout, a to pro případ, že by jeho poměrně ostré záblesky vadily fotografovaným objektům, což, jak mohu potvrdit z vlastní zkušenosti, se stane jedna dvě.

Pohotovou odezvu od fotoaparátu potřebujete také při snímání rychle se pohybujících objektů. Sportovní režim u IXUS 430 sice na první pohled nenajdete, ale má jej skrytý pod funkcí rychlého souvislého fotografování. Při něm zvládá asi 2,5 snímku za sekundu v nejvyšším rozlišení s prostřední kompresí a s upřednostněním krátkých expozičních časů. Touto rychlostí snímá, dokud se nenaplní jeho vnitřní paměť, kterou odhaduji na 6 MB. Pak začne současně ukládat na paměťovou kartu a snímat rychlostí zhruba jeden obrázek za sekundu.

U kompaktních přístrojů je dnes standardem objektiv s trojnásobným optickým zoomem. IXUS 430 se od standardu nijak neodchyluje ani jeho světelností 2,8 - 4,9. Ohnisková vzdálenost po přepočtu na klasický kinofilm je v rozsahu 36 mm až 108 mm. Měnit ji můžete v šesti krocích, což je na "střílení fotek od boku" dostatečné, ale při jemnější práci, např. makrofotografii, budete postrádat plynulejší přechody. U nejširšího ohniska se nevyhnete zákonům fyziky, takže je třeba počítat se "soudkovitou" deformací záběru, jak je patrné na snímcích obdélníkového televizoru, milimetrového papíru a níže pak u makrozáběrů. Drobátko nepříjemné je také mírné rozostření viditelné zejména u spodních rohů záběru (viz televize a květní plátky). Nad optickými vadami bych přimhouřil oko u objektivu s velkým rozsahem zoomu, ale u běžného trojnásobného by se v takovéto míře projevovat nemusely.

Canon Ixus 430 - fotografie milimetrového papíru ohnisková vzdálenost 36mm/7,4mm

Canon Ixus 430 - fotografie TV ohnisková vzdálenost 36mm/7,4mm

Canon Ixus 430 - fotografie TV ohnisková vzdálenost 108mm

Občas příležitostný/"podnikový" fotograf zatouží po snímku něčeho titěrného. V režimu makro může s IXUS 430 jít na 5 cm od objektu (počítáno od hrany objektivu) a pak zabere plochu o skutečných rozměrech 58x43 mm (na snímku znázorněna tužkou - jak je vidět, mohl jsem jít ještě o fous blíže, ale pak by zase nebylo jasně patrné zkreslení objektivu nastaveného na krátkou ohniskovou vzdálenost). Chcete-li se vyhnout deformaci snímku a využijete nejdelší dostupné ohniskové vzdálenosti, musíte jít s přístrojem 30 cm od objektu a zabíraná plocha pak bude mít skutečné rozměry 107x80 mm.

Canon Ixus 430 - fotografie známky v tužkou ohraničeném obdélníku 58 x 42 mm. Soudkovité zkreslení má na svědomí objektiv

Canon Ixus 430 - květy s dobrým barevným podáním, neostrost v rozích

Barevné odchylce (modro fialová kontura na místech, kde se výrazně mění jas) se nevyhnul ani objektiv IXUS 430, není však příliš výrazná.

Canon Ixus 430 - modrofialová kontura větví stromů není žádná nová choroba Canon Ixus 430 - Chromatická aberace je vidět mírně pod středem výřezu

S optickou soustavou sice přímo nesouvisí, ale pro kompaktní aparáty je přesto důležité, vestavěné zábleskové zařízení. Lampička v pouzdérku s rozměry 15 mm x 6 mm ve mně na první pohled nebudila přílišnou důvěru, ale její výkon byl dobrý. Zázraky však čekat nemůžete.

Canon Ixus 430 - obytná místnost osvětlená 20W úspornou žárovkou

Canon Ixus 430 - restaurace bez oken s velmi sporým osvětlením

"Film"

Elektronické filmové políčko, CCD čip, má poměr stran 4:3 a úhlopříčku cca 1,41 cm (1/1,8"). Fyzicky obsahuje přibližně 4,1 miliónu obrazových bodů, z čehož se jich efektivně využívá 3,87 miliónu (maximální rozlišení fotografie je 2272 x 1704 pixelů). Při kompresi JPEG (nekomprimovaně nefotí) má snímek v nejkvalitnějším režimu datový objem typicky 1 - 2 MB. Rozlišení můžete vybírat ze čtyřech přednastavených hodnot (L 2272x1704/M1 1600x1200/M2 1024x768/S 640x480). Výběr nastavení byl proveden vhodně. V nastavení L se můžete odvážit jít do tisku až na formát A4, formát M1 stačí na dobré "malé" fotky 9x13 cm, zbylé dva pak jsou určeny pro tapetu na plochu/internet. Vznik nepříjemných artefaktů při intenzivnější ztrátové kompresi snímků můžete sledovat na výřezu z fotografie jablka. Prostřední nastavení intenzity komprese na "fine" je pro běžné snímky vyhovující a přitom šetří místo na paměťové kartě (datový objem fotografie klesne pod 1 MB).

Canon Ixus 430 - komprese "normal" ukáže mírnou auru stopky jablka Canon Ixus 430 - střední komprese "fine"

Canon Ixus 430 - režim"superfine"

Citlivost CCD snímače můžete v ručním režimu ovlivnit v rozsahu 50 ISO až 400 ISO. Na automatický režim volí přístroj citlivost sám, ale informaci o ní bohužel neukládá do EXIF dat ke snímku. Nárůst šumu na jednotlivé hodnoty citlivosti můžete sledovat na výřezech z fotografie známky. Není žádným překvapením, že čím nižší citlivost, tím méně šumu.

Canon Ixus 430 - ISO 50, není vidět téměř žádný šum Canon Ixus 430 - ISO 100

Canon Ixus 430 - ISO 200 Canon Ixus 430 - ISO 400, do bílé se již vloudily zřetelné barevné pixely

Do automatického vyvážení bílé jsem necítil potřebu nijak zasahovat. Automatika i umělé osvětlení zvládala dobře. Nicméně, nebude-li vám vyhovovat, máte na výběr pět přednastavených hodnot (slunečno, zamračeno, žárovka, dva druhy zářivek) a bodové, "manuální", nastavení bílé.

Něco navíc: panoramatický režim, filmování a programy

Každý výrobce se snaží přesvědčit zákazníka, že jeho produkty zvládají něco, co ostatní ne. V případě IXUS 430 bych jako příjemné doplnění dobré základní funkčnosti hodnotil následující:

Senzor otočení fotoaparátu Přístroj je vybavený senzorem, který rozpozná, kdy fotíte "na výšku". U datového souboru snímku pak nastaví příznak, díky němuž se při prohlížení objeví snímek správně otočený. Takže fotoaparát například připojíte k televiznímu přijímači, pustíte automatickou prezentaci, posadíte se do křesla a už se jen díváte.

Panoramatický režim Třetí pozice otočného přepínače režimů snímání nastavuje panoramatický režim. Ten umožňuje sledovat předchozí pořízený snímek, aby bylo dobře vidět, kde je třeba fotografii navázat. Po exponování první fotografie se navíc uzamkne nastavení clony a času, takže série snímků má zajištěné jednotné podání. Fotoaparát sám však snímky "nesešívá", k tomu je určena přiložená aplikace PhotoStitch, a ta odvádí vskutku dobrou práci.

Canon Ixus 430 - Šest snímků spojených programem PhotoStitch

Canon Ixus 430 - Čtevřice snímků spojených programem PhotoStitch s mírnou úpravou

Filmování  Tříminutový klip s 15 obrázky za sekundu (máte-li větší CF kartu) a zvukem lze tedy brát jen jako doplněk, který snad poskytne trochu zábavy, ale se záznamem z videokamery srovnání nesnese.
Ozvučení Namluvit si zvukovou poznámku ke snímku, není-li po ruce tužka a papír, je docela pohodlné. Záznam je uložen do souboru *.WAV se vzorkovací frekvencí 11 kHz.

Přímý tisk Na letošních modelech IXUS přibylo tlačítko pro přímý tisk a přenos snímků. Máte-li inkoustovou tiskárnu Canon, můžete tisknout přímo přes rozhraní USB. Přístroj podporuje technologie Direct Print, DPOF, Bubble Jet Direct, Exif Print.

Personalizace Zdá se vám fotoaparát příliš "neosobní"? Pak u IXUS 430 uvítáte možnost vytvořit si přes zvláštní aplikaci profil obsahující tapetu na LCD a zvukové klipy přehrávané při stisku spouště, při fotografování samospouští a dalších činnostech. Takže si dáte přístroj na stativ, zorganizujete skupinku, nastavíte samospoušť a fotoaparát řekne za vás těsně před exponováním "Sýýýr"…

Přibalený software Na 2 CD dostanete vše, co by mohl uživatel pro elektronické zpracování fotografií potřebovat. CD ArcSoft Camera Suite 2.1 obsahuje aplikace PhotoStudio 5.5.0.46, což je mnohem chudší obdoba Adobe Photoshopu, která ale může svoji práci také odvést. Program VideoImpression 2.0.0.42 je jednoduchý editační nástroj pro zpracování videa. Základem ovládacího programu z CD Canon Utilities je Camera Window. Z něj můžete provádět vše, co se týče přenosu snímků do počítače, tisku, spojování panoramatických snímků, odesílání snímků elektronickou poštou, vypalování CD s fotografiemi, nastavení uživatelských profilů fotopřístroje, ovládání přístroje na dálku (intervalové snímky a "drátěná" spoušť přes USB). Škoda, že k softwaru není dodáváno české prostředí, ba ani příručky v češtině.

Vhodný kandidát na rodinný fotoaparát

Rychlý procesor, svižné ukládání na kartu, krátká prodleva spouště a to nejdůležitější - dobré snímky - dělá z Canon IXUS 430 vhodného kandidáta na rodinný fotoaparát. Závažnější výtku bych měl snad pouze k problémům se zaostřováním za šera, ty však lze překonat výše popsaným postupem. Čeho se ale zbavit nelze, je zkreslení objektivu s nejkratší ohniskovou vzdáleností. Ke kladům je třeba přičíst vysokou přidanou hodnotu ve formě vhodně vybraného softwaru, logicky uspořádané a snadno použitelné uživatelské rozhraní (ač není v češtině). Zkrátka, v případě Canon IXUS 430 odpovídá cena poskytované kvalitě.

Virtuální prohlídka všemi funkcemi (v angličtině) je zde.