Otestovali jsme legendu, kterou všichni kopírují. Kolo v balíčku

  • 30
Brompton je pro mnohé synonymum skládacího kola. Vyzkoušeli jsme nejnovější model této britské legendy. Kolo cestovalo se mnou a já na něm mezi Prahou a Říčany. I na výlet autem jsme vyjeli. Jak se jezdí na skládačce, která se stala předobrazem pro řadu ostatních „kapesních“ kol?

Není to poprvé, co v redakci testujeme kolo. První se na stránky Technetu podívala skládačka Strida v roce 2011. Toto kolo svým unikátním technickým provedením (letmé zavěšení kol, řemen místo řetězu, atd.) a způsobem skládání (zvládnete to za pět sekund) natolik vybočuje z řady skládaček, že jsme ho jako server o nových technologiích prostě otestovat museli.

Zatímco však strida je učena opravdu především na přibližování ve městě, s bromptonem můžete díky jeho ergonomii pohodlně vyrazit i na delší cyklovýlety. Přitom stále máte kolo, které za několik okamžiků složíte do balíčku, jenž nebude vadit ani řidiči tramvaje a ve vlaku jej přepravíte jako obyčejné zavazadlo, tedy bezplatně.

Kam s ním

Brompton (testovali jsme řadu M Black edition) je kolo na kombinované dojíždění do práce nebo na dovolenou, když s sebou nechcete na střeše automobilu tahat plnohodnotná kola. Pořídíte jak model bez přehazovačky, tak s třírychlostní planetovou převodovkou ukrytou v zadním náboji. Záleží na tom, zda hodláte jezdit především u Kolína, nebo bydlíte (nahoře) na Žižkově.

S Bromptonem vyjedete i na Ještěd, pokud zvolíte kombinaci zapouzdřené třírychlostní převodovky a dvourychlostní přehazovačky jako v případě kola, které jsme testovali. Toto unikátní řešení přímo z dílny Bromptonu má několik výhod. Je spolehlivé a téměř bezúdržbové (skládačku si kupujete na ježdění, nikoliv na seřizování) a hlavně takovéto „šestikolečko“ poskytuje jemnější přechod mezi převodovými stupni. To oceníte zejména při jízdě do kopce, kde je jinak rozdíl mezi nižším a vyšším stupněm třístupňové převodovky velmi znatelný.

Na obou stranách řídítek najdete páčkový mechanismus. Tím vlevo ovládáte přehazovačku (dvoukolečko), tou vpravo planetovou převodovku. V praxi to funguje zhruba takto: Je-li převod zvolený převodovkou příliš těžký, nebo lehký, doladíte jej přehazovačkou. Osobně musím říct, že právě plastové páčky a svazek bovdenů vedený kolem rámu jsou detaily, které se mi na kole opravdu nelíbí.

Skládací kolo Brompton

Ač mluvíme o bezúdržbovosti, prvnímu seřízení po zakoupení se zřejmě nevyhnete. Také by vám ho prodejce měl bez okolků nabídnout. Mě během třetího týdne testování začala přehazovačka zlobit (nedrželo nastavené přehození), takže jednoduchý zásah technika byl nutný. Od té doby je ovšem klid. O něco větší práce nastane, pokud píchnete zadní kolo. Bez demontáže ovládacího řetízku převodovky se totiž neobejdete. Následné seřízení je opět úkol na pár desítek sekund, kdy řetízek nastavíte opět do požadované polohy podle viditelné značky. Celá výměna kola v průměru přibližně o minutu déle než u klasického kola bez převodovky. U Stridy je naproti tomu výměna duše otázkou okamžiku. Díky letmému zavěšení kol je nemusíte ani sundavat.

Vejde se úplně všude

V rámci města v kombinaci s městskou hromadnou dopravou nebo třeba automobilem odstaveným na P+R parkovišti je brompton takřka ideální, pokud sedíte více v sedle než v dopravním prostředku. U krátkých přejezdů, při přejíždění mezi obchody atd. může vadit přece jen o něco delší skládání a rozkládání kola. To se po krátkém nácviku dá zvládnout pohodlně za 12 sekund (můj čas, kolega to složil za 8 sekund). Aktuální rekord z mistrovství světa drží Čech Ivo Petrouš, který kolo z pojízdného stavu dokázal složit do balíčku za 6,83 sekundy.

Aretace kloubu na rámové trubce.

U skládacích kol Strida je složení i rozložení jednodušší, rychlejší (do pěti sekund je hotovo) a kola se mimo řídítka doktnete pouze jednou, protože vše je dílem jediného „chvatu“ (viz video v tomto článku). Po složení však nevznikne kompaktní balík jako u Bromptonu, ale získáte něco jako jednokolku, kterou transportujete držením za řídítka a tlačením vedle sebe po vlastních kolech.

Brompton je v tomto ohledu prostorově výrazně méně náročný. Složením vznikne balíček o rozměrech: 58,5 × 56,5 × 27 cm, který se vejde opravdu téměř kamkoliv. Zatímco dvě stridy jsem měl s ostatní bagáží problém do kufru rodinného Nissanu Qashqai vměstnat, dva bromptony by se tam vešly bez problémů.

Pokud ovšem plánujete svojí skládačku vozit složenou po městě (například v metru nebo po obchodním středisku), budete si muset u Bromptonu dokoupit speciální kolečka na nosiči. S nimi jezdí sbalené kolo jako kufr. Bez nich je to trošku nepohodlné a namáhavé, protože pevné kolečko na blatníku nemá zrovna nejlepší ložiska a sestava přece jen váží přes 12 kg (v základní verzi). V tomto ohledu má strida navrch. Je pohodlnější na transport ve složeném stavu, ale zase ji jen tak někam nepoložíte a ne všude se vejde.

Skládací kolo Brompton ve stavu pro transport po vlastní ose.
Nejlépe se kolo ve složeném stavu transportuje tlačením vedle sebe. Na nošení...

Způsob transportu kola ve složeném stavu. Vlevo Brompton, vpravo Strida. Strida používá 16palcová kola, Brompton má 17 a 3/4 palce.

Sedlovka bromptonu má na konci gumový špalíček, který ve složeném stavu drží kolo zabrzděné na místě. Zároveň slouží i jako aretace proti nechtěnému rozložení kola. Při skládání řídítek stačí povolit zaaretovaný kloub a řídítka nechat volně spadnout a zacvaknout do aretačního úchytu. Je to rychlejší než ruční skládání. Další vychytávkou je sklápěcí pedál. Ten druhý je pevný, protože po složení ho zakryje přední kolo. Z balíčku tak netrčí nic, co by bránilo jeho položení.

S brašnou pod řídítka je do města ideální

Brompton má za sebou dlouhý příběh, který začíná už v roce 1975. Tehdy začal Andrew Ritchie, současný technický ředitel firmy, vyvíjet prototyp prvního skládacího kola Brompton. Hotovo bylo až v roce 1988. Od té doby běží v Anglii (žádná Čína) sériová výroba prakticky beze změn (kolo se pouze o něco prodloužilo a má tužší konstrukci). Odtud i onen poněkud „konzervativní“ vzhled kola.

Genialita kola nespočívá jen ve schopnosti „složit se“ do malého balíku, ale i v jeho jízdních vlastnostech a variabilitě. Tu obstarává řada doplňků. Nemůže se například stát, aby vám kolo bylo malé. Pokud by totiž nestačila základní sedlová tyč ve výšce 84 cm, stačí si dokoupit teleskopickou, která posune sedlo až do maximální výšky 101,5 cm. Stejně tak řídítka. Nestačí-li základní rovná, jsou k mání klasické (a nejrozšířenější) vlaštovky s úchopem ve výšce 101,5 cm (o 8 cm výše než rovná řídítka).

Způsob upevnění brašny na představec.

Nejvíce si mě Brompton získal systémem výměnných brašen na představec. K dispozici je řada kabel od dámských po pánské, od sportovních po celokožené. Jako nejpraktičtější a zcela univerzální řešení jsme nakonec v redakci vyhodnotili skládací košík, do kterého jednoduše vložíte svoje vlastní zavazadlo. Pro cestování po městě je tato funkcionalita klíčová, zejména pokud nosíte brašnu přes rameno, která má při jízdě tendenci neustále překážet.

Jízdní vlastnosti bromptonu jsou například oproti stridě nesrovnatelné. Na stridě se musíte nejprve naučit jezdit. Je relativně vratká a opravdu funguje především jako přibližovadlo. Brompton je oproti tomu plnohodnotné kolo (se 17 a 3/4" koly), na kterém jsem neměl problém vyrazit i do terénu, na nezpevněné cesty daleko za město. Ačkoliv na Bromptonu utahujete dva skládací klouby (jeden na rámové trubce, druhý sklápí řídítka), konstrukce kola je po složení překvapivě velmi tuhá. Žádné nepříjemné vrklání nebo chrastění.

Záběry z tuzemského mistrovství Bromptonů - MČR Brompton 2015 .

Koupit, či nekoupit?

Brompton je legenda. Stylovka. A za legendy se platí. Řada M ve výbavě, kterou jsme testovali startuje na ceně 34 tisíc korun. Pokud zvolíte další doplňky (kolečka, brašnu, ručně dělané kožené sedlo, atd.), dostanete se o několik tisícovek výše. Zda v tomto případě lze považovat vysokou cenu za nevýhodu, necháme na úvaze laskavého čtenáře. Existují samozřejmě výrazně levnější skládačky, které od Bromptonu opisují, co mohou, ale originál je jen jeden. S Bromptonem získáte spolehlivé kolo, které se po složení pohodlně vejde i do garsonky a přitom na něm dojedete kam budete potřebovat.