Na otočku do 250 kilometrů a zpět. Prožijte si skok do vesmíru

17:26aktualizováno  17:26
Byť létání do vesmíru za přijatelné peníze slibovalo před lety hned několik firem, realizace vázne. Zatím tedy trh nenabízí nic lepšího než podobné výlety jen virtuální, například tento podařený krátký skok do vesmíru na palubě německé rakety Mapheus-5.

Let proběhl 30. června 2015, a raketa se při něm podívala do více než dvakrát větší výšky, než je obecně uznávaná hranice vesmíru 100 kilometrů nad povrchem naší planety. Vyletěla ze střediska Esrange nedaleko švédské Kiruny, dosáhla maximální výšky 253 kilometrů, maximální rychlosti před 2 000 ms-1, a pak se doslova „zapíchla“ do švédských bažin.

Mapheus ovšem není jen hračkou či demonstračním zařízením, používá se k vědeckým experimentům, hlavně studiu materiálů a jejich vlastností. Video je pořízeno z paluby druhé generace této řady nosičů, která dokáže inženýrům či vědcům poskytnout zhruba šest minut pobytu v gravitaci zhruba deset tisíckrát menší, než je ta běžná (což samozřejmě není dáno výškou nad povrchem, ale pohybem rakety vůči Zemi). Plánované experimenty zahrnují třeba studium tuhnutí hliníkových slitin, difúze a další jevy.

Raketu pohání o brazilské motory S31/S30, které hoří dohromady cca 57 sekund. Maximální dosažitelná výška je 260 kilometrů, hmotnost celé rakety je 2 600 kg a délka 12,4 metru.

Chevy Malibu Michelle Knappové, který zasáhl zhruba 12kilový meteorit. Do týdne...
Jak prodat ojeté auto za 25násobek? Chce to mít štěstí na meteorit

Představte si, že jste majitelem starého ojetého auta. Jednoho večera se ozve rána a ukáže se, že váš vůz je poškozený tak, že je nepoužitelný. Přesto se brzy...  celý článek

Rosnička zelená
Konec dinosaurů uvolnil cestu žábám

O katastrofické povaze vymírání na přelomu křídy a paleocénu před 66 miliony let dnes již téměř nepanují žádné pochyby. Tato událost postihla asi 75 %...  celý článek

Jean-Marie Lehn
Brzy vezmeme evoluci do svých rukou, říká nositel Nobelovy ceny

Evoluce nenašla odpovědi na celou řadu důležitých otázek a my pomalu získáváme schopnost to změnit. Budeme se s tím muset naučit nějak žít, protože co už víme,...  celý článek

Letní úklid podle Marie Kondo

Nechte si věci, co dělají radost.