Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


SkyEurope koupily nový Boeing. Letěli jsme s ním za polární září

aktualizováno 
Podívejte se na video z továrny na dopravní letadla Boeing řady 737. Odtud pochází i patnáctý letoun společnosti SkyEurope. Měli jsme možnost se zúčastnit jeho prvního a zároveň posledního zaoceánského letu. Z cesty pro vás připravujeme rozsáhlou fotoreportáž. V ní se podíváte i do kokpitu zbrusu nového Boeingu 737-700. Zatím přijměte následující malou ochutnávku.
Boeing SkyEurope

Boeing SkyEurope | foto: Boeing

Každý den startují z firemního letiště u továrny Boeing nedaleko amerického města Seattle nová letadla. Je to zvláštní letiště. Žádný Boeing se na něj totiž ještě nikdy nevrátil. Po deseti až jedenácti dnech opustí hotové letadlo pokryté bezpečnostní zelenou fólií montážní halu a odletí na svůj první testovací let. I v případě mimořádné události nebo nouze přistane na jiném letišti Boeingu, které je hned za kopcem.

Továrna Boeing
Těsně před východem slunce v kokpitu nového Boeingu.

Starbucks, Gates, Chirurgové... Boeing

Seattle je proslulý promyšlenou smrtí jistého Kurta Cobaina, narozením Billa Gatese, působením Billa Gatese (pokud máte v Seattlu průkazku Microsoftu, dostanete v některých obchodech slevu) i natáčením seriálu Chirurgové. V Seattlu také vznikla první kavárna Starbucks a co je pro následující text nejdůležitější, má zde své sídlo a továrny společnost Boeing.

Továrna Boeing
Tenhle zákaz se nás v továrně v Rentonu naštěstí netýkal. 

Továrna Boeing
Hala Boeing. Uskladněný drak (trup letadla) s ochranným zeleným nátěrem čeká na přesunutí na pohybující se montážní linku.


Zaměstnanci společnosti Boeing mají heslo. V překladu zní asi takhle: Pokud to není Boeing, tak neletím. V originále je slogan rýmovaný: If it is not Boeing, I am not going. Spor mezi zastánci Airbusu na jedné straně a fanoušky Boeingu na druhé je asi věčný. Podobně jako třeba mezi Sparťany a Slávisty. Aniž bychom jej chtěli v tomto a následujícím článku nějak rozlousknout, budeme se tentokrát věnovat pouze Boeingu. Důvod je prozaický, měli jsme možnost navštívit továrnu, kde se tato letadla montují.

Do Evropy přiletí 6700 nových letadel

Od roku 1987 se objem letecké dopravy zvýšil pětkrát. Frekvence letů stoupla třikrát. Jediné, co se za těch 21 let téměř nezměnilo je průměrný počet sedadel v letadle. Do nového Boeingu 737-700 SkyEurope se jich vešlo 149, evropský průměr je 120.

Továrna Boeing

Továrna Boeing


Evropské aerolinky budou do roku 2026 potřebovat 6700 nových letadel v celkové hodnotě 660 miliard dolarů. Na střední Evropu, kam spadá i Česká republika, to podle společnosti dělá 450 nových letounů. Pokud častěji létáte, bude vás zajímat, že z dnešní flotily by v roce 2026 mělo zbýt pouze 13 % letadel. Zbytek bude nahrazen novými stroji.

Aktuální stáří letadel jednotlivých leteckých společností si můžete ověřit na této stránce. Stačí si vyhledat příslušné aerolinky a kliknout na položku Fleet age of ... . Hned budete vědět, kde létají "staré šunky". Jak si v letadle najít nejlepší místo a jakým sedačkám se naopak vyhnout, se dozvíte na této stránce.

Továrna Boeing - v kokpitu 737 - 700
V kokpitu reálného Boeingu 737 - 700 někde nad Hudson Bay.

Továrna Boeing - paluba 787 Dreamliner
V modelu kabiny momentálně nejznámějšího letadla značky Boeing - Dreamliner 787.


Za polární září ...

Koupit si letadlo není jen tak. Než do nového Boeingu budou moci poprvé nasednout cestující, uplyne mnoho let. Poptávka je obrovská a na nový letoun se v pořadníku čeká i několik let. Na svůj Boeing musel čekat například i John Travolta.

Jednotlivé díly Boeingů 737 se vyrábí po celých Spojených státech. Jejich smontování pak v rentonské továrně trvá deset až jedenáct dní. Následuje testovací let, takzvaný Costumer Walk a Delivery Flight.

Právě během takzvaného doručovacího letu (Delivery Flight - přelet s novým letadlem na základnu aerolinky) viděl autor tohoto článku poprvé v životě polární záři. Zážitek to byl nezapomenutelný a je snad dostatečnou omluvou za poněkud lyrický titulek.

Jak se letadlo vyrábí, jak probíhá testovací let a co všechno obnáší nákup stroje za několik desítek miliónů korun, se dozvíte z chystané fotoreportáže na Technet.cz.

Polární záře
Polární záře se fotí špatně, ale vypadá krásně.

Článek vznikl díky pozvání společnosti SkyEurope.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jak si zapamatovat heslo?
Složitá hesla byla 0my1, lituje autor návrhu. Časté změny spíše škodí

Hesla hrají v počítačové bezpečnosti nezastupitelnou úlohu. Bohužel si řada lidí volí složité a těžko zapamatovatelné řetězce typu p0L3dn!ce. Jeden z autorů...  celý článek

Hacker Marcus Hutchins (na snímku z 15. května 2017)
V USA zatkli hackera, který zastavil šíření viru WannaCry

Hacker, kterému se v květnu podařilo zastavit masové šíření vyděračského počítačového viru WannaCry, byl zatčen v USA. Mladý Brit Marcus Hutchins, vystupující...  celý článek

Samizdat.cz
Tipy na zajímavé weby: Najděte si nápad na nový byznys

V jakém oboru se vyplatí začít podnikat a jak je to s konkurencí ve vybraných částech ČR, prozradí mapa malého podnikání na Samizdat.cz. Dodavatele čerstvých...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.