Železniční společnost Slovensko se stala prvním odběratelem dvousystémové elektrické patrové jednotky 671 z dílen ostravské společnosti Škoda Transportation.
Dopravce objednal desetikusovou sérii nových jednotek, které budou jezdit na tratích okolo Žiliny a Košic. Soupravy obdrží v příštích dvou letech.
Na českých kolejích se dvousystémových jednotek z Ostravy asi nedočkáme. "České dráhy nemají objednané dvousystémové City Elefanty," řekla redakci tisková mluvčí ČD Radka Pistoriusová.
Slovenské City Elefanty ale mohou být provozovány i na jiných tratích, včetně ČD. Není tedy vyloučeno jejich nasazení například na Těšínsku.
Český City ElefantPodrobnosti o výrobě a řízení: |
Slovenský City Elefant umožňuje provoz na tratích elektrifikovaných systémem 3 kV DC, nebo 25 kV/50 Hz.
Při výrobě nových jednotek 671 byly použity skříně vozů osvědčené koncepce z hliníkových profilů. Trakční pohon, soustředěný do dvou strojoven v motorovém voze, se vyznačuje vysokou účinností. Je založen na spojení asynchronních trakčních motorů a IGBT trakčních měničů.
Součástí jejich řízení je rekuperace elektrické energie při dynamickém brzdění, a to do obou napájecích systémů. Vozidlo je také vybaveno systémem pro měření spotřeby elektrické energie dle EN norem.
Nechybí ani automatická rychlostní regulace a bezdrátový přenos diagnostických údajů přes drážní mobilní síť GSM-R.
Elektrické zásuvky pro cestující
Pohodlí a bezpečnost cestujících zajišťuje jednotný typ sedadel v uspořádání 2+2. U každé čtveřice mají slovenští cestující k dispozici zásuvky třeba pro napájení notebooku.
Oddíly pro cestující jsou vybaveny i relativně účinným systémem větrání, vytápění a klimatizací. K příjemnému cestování přispívá i nízká úroveň vnitřního hluku.
Pro nástup zákazníků na invalidních vozících je řídicí vůz vybaven sklopnými rampami. I bez jejich pomoci jde však do soupravy nastoupit poměrně snadno s dětským kočárkem.
Všechny prostory jsou monitorovány protipožárními čidly, strojovny jsou vybaveny automatickým hasicím zařízením.
Komunikační terminály pro hlasovou komunikaci cestujícího se strojvedoucím a kamerový systém také zvyšují bezpečnost třeba během nočních jízd.
Široké vstupní dveře umožňují rychlý, pohodlný a bezpečný nástup a výstup. Problém nemají ani cestující se zavazadly a dětskými kočárky. Pro přepravu jízdních kol jsou vyhrazeny prostory v čelních vozech.
O cílové stanici, následující stanici a časech příjezdu jsou cestující informováni informačními LED tabulemi a akustickým informačním systémem v oddílech pro cestující i nástupních prostorách.
Základní technické údaje | |
Maximální rychlost | 160 km/h |
Rozchod | 1435 mm |
Délka třívozové soupravy | 79 200 mm |
Šířka skříně | 2 820 mm |
Výška vozu | 4 635 mm |
Hmotnost soupravy | 166,7 t |
Počet sedadel | 307 |
Počet míst pro invalidní vozíky | 4 |
Výkon trakčních motorů | 4 x 500kW |
Napětí trolejového vedení | 3 kV DC, 25kV / 50Hz |