Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Na železnici, dějou se věci. Na nádraží je namířená kamera, sledujte

aktualizováno 
Sledujte, jak se pod jednou střechou setkávají vlaky z celé Evropy. Nový projekt Slow TV namířil speciální kameru na Hlavní nádraží v Praze. Zaposlouchejte se do živého ruchu nádražního života a objevte krásu „šotoušení“.

Záběr nádraží zrána | foto: SlowTV

Železniční doprava patří k nejkrásnějším způsobům přepravy a od počátku přitahuje řadu fanoušků. V Česku se pro ně vžil termín „šotouš“. Vymyšlen byl původně pro ty nejzarytější, zejména fotografy železniční techniky, ale dnes se k němu hrdě hlásí i „obyčejní“ příznivci železnice. Je docela možné, že až se podíváte na tento přímý přenos z hlavního nádraží v Praze, stane se takový malý šotouš i z vás.

Živě: Sledujte vlaky na pražském Hlavním nádraží v přímém přenosu

Živě: Sledujte vlaky na pražském Hlavním nádraží v přímém přenosu

Přes den si můžete jen tak vychutnávat cvrkot, v noci zase naprostý klid a krásu osvětlené budovy a hal. V záběru je i část magistrály, takže pokud potřebujete ráno zkontrolovat stav dopravy, můžete se přesvědčit na vlastní oči.

Slow TV

Nejzábavnější televize i o zdánlivě úplně nudných věcech

Slow TV je vysílání v přímém přenosu z míst, která slibují zajímavé příběhy. Pomalu sledujeme zdánlivě obyčejné scény ze života lidí, zvířat, rostlin i strojů, jak se odehrávají právě v tomto okamžiku. Je to nuda? Možná jen na první pohled.

Cestu mazačky po pražských kolejích můžete sledovat v přímém přenosu.

Cestu mazačky po pražských kolejích můžete sledovat v přímém přenosu.

Pokud vás zajímá, co přesně právě na hlavní nádraží přijíždí nebo jej naopak opouští, hned pod videem najdete kompletní jízdní řád. Necháte-li chvíli ukazatel myši spočinout na označení vlaku, objeví se i jeho číslo, způsob řazení vlaku a informace o nutnosti rezervací. Samozřejmě uvidíte aktuální zpoždění vlaku a číslo nástupiště. A nezapomeňte si pustit zvuk. Uslyšíte nádražní rozhlas i ruch z nádražní haly a přijíždějících vlaků.

Krátce po půlnoci se rozjedou takzvané noční flamendry do všech směrů a přibližně kolem půl jedné rozhlas oznámí uzavření stanice a výzvu k jejímu opuštění z důvodu úklidu. Staniční hlášení se znovu ozve až kolem čtvrté hodiny ranní k přijíždějícímu EuroNightu z Budapešti do Berlína. Pak začíná ranní špička osobních vlaků.

V neustále obnovované on-line reportáži najdete doplňující informace o mimořádnostech a ty nejzajímavější fotky od týmu Slow TV i od vás diváků.

Vrátí se Orient Express?

Nejdelší soupravy, které můžete přes den na nádraží zahlédnout, mívají osm až deset vozů. V této sestavě pravidelně vyjíždí například žlutý RegioJet a některé mezinárodní vlaky ČD do Berlína a Budapešti. Vídeň je pak obsluhovaná nejnovější chloubou Českých drah, railjety.

Zajímavější bývají noční vlaky, které jsou poskládané z vozů různých provozovatelů s různými nátěry, včetně autovozů. Zároveň tyto soupravy bývají těmi nejdelšími. Pravidelně mají více než deset vozů a výjimkou není ani vlak s patnácti vagony. V nejexponovanějších letních dnech (před delším volnem z Prahy a po volnu do Prahy) bývají tyto vlaky posíleny až na 17 vozů.

Malou perličkou, která bude brzy k vidění i přes den, je pozůstatek po kdysi denně jezdícím vlaku do Moskvy - EN 404/5 Vltava. Do Prahy má příjezd ve čtvrtek a v sobotu ráno a ve stejné dny se pak vrací večer zpět do Moskvy. Na odjezd si můžete počkat v 18:46. Pro ranní ptáčata je příjezd v 8:28.

Jízdní řád od společnosti Chaps s podrobnými informacemi o vlaku tak, jak je najdete na stránce Slow TV.

Jízdní řád od společnosti Chaps s podrobnými informacemi o vlaku tak, jak je najdete na stránce Slow TV.

Z nepravidelného provozu pak lze vidět různé historické vlaky s parními lokomotivami (lze vysledovat z kalendáře akcí na stránce Zelpage.cz). Ve dnech 11. 5. 2016 a 28. 9. 2016 by se měl na hlavním nádraží objevit také slavný Venice Simplon-Orient-Express. Jeho cílovou stanicí je smíchovské nádraží, a může tedy teoreticky projet přes Vršovice. To je sice zdlouhavá cesta po nákladních kolejích a spojkách, ale kvůli rekonstrukci haly hlavního nádraží bude provoz na hlavním nádraží omezen, takže uvidíme, jak to dopadne. Jinak bývalo zvykem, že se Orient Express na „hlaváku“ zastavil.

Vlak s lokomotivou uprostřed

Poměrně vzácnými hosty jsou na pražském hlavním nádraží nákladní vlaky. Pokud to provozní situace vyžaduje, občas tam nějaký zavítá. Většinou v noci, během doby, kdy je nádraží uzavřeno. S trochou štěstí lze zahlédnout i přepravu vozů do opravy a nebo do šrotu (většinou v noci). Občas jsou k vidění „dráteníci“. Žlutý pracovní vůz na opravu trolejí, který na hlavním nádraží „parkuje“ a vyjíždí na pravidelné prohlídky a samozřejmě k mimořádnostem.

Čím natáčíme

Video z hlavního nádraží snímá IP kamera AXIS Q1635 s 80mm objektivem a funkcemi Lightfinder a WDR pro kvalitní barevný obraz v různých světelných podmínkách a dokonce i v noci.

V operační paměti kamery je nahraná aplikace CamStreamer společnosti NetRex , která umožňuje přenos videa přímo z kamery do přehrávače Playtvak.cz.

Kvůli rekonstrukci zastřešení haly, která právě probíhá, jsou k vidění i různé pracovní vlaky včetně velkých jeřábů. Po zimní přestávce začnou práce na další části haly (od 1.3. do 11.4). Přestanou fungovat některé koleje (takzvaně se vyloučí), omezí se provoz na třetím nástupišti, sundají se troleje a halu obalí ochranné plachty kvůli pískování starého nátěru. Největší omezení nastanou od půlky dubna. Techniky bude na nádraží opět plno a v noci nastoupí „dráteníci“.

Nádraží také rádi využívají filmaři. Nejčastěji na prvním nástupišti je pak vidět filmařská technika a po kolejích sem a tam popojíždí filmovaná souprava.

Počasí někdy donutí pracovníky železnice k zajímavým improvizacím. Například loni byla nejzajímavější „ledovková kalamita“, kdy jezdilo vše, co nepotřebovalo „brát elektřinu z troleje“, včetně dieselových lokomotiv vytažených z muzea.

V důsledku nejrůznějších výluk nebo mimořádností se také dají zahlédnout dva vlaky spojené do jednoho. Takovou soupravu poznáte jednoduše podle toho, že jedna lokomotiva je uprostřed.

Na hlavním nádraží se odbývají i nejrůznější premiéry. Lokomotiva v novém zvláštním nátěru, první nasazení InterPantera na rychlík atd. Nevýhodou je, že informace o těchto akcích nejsou centralizované, ale rozeseté po různých webech, Facebooku a diskuzních fórech, kde si šotouši o takových zvláštnostech dávají vědět (často je zjistí, až když něčím zajímavý vlak projede kolem nich). O dalších nezmíněných zajímavostech nám jistě dáte vědět i vy. Napište nám na slowtv@playtvak.cz.

Další informace o Slow TV:

Nahlédněte do malešické spalovny SlowTV kamerou.

Nahlédněte do malešické spalovny SlowTV kamerou.

Pražský hrad je také na Slow TV. I s kanceláří Miloše Zemana.

Pražský hrad je také na Slow TV. I s kanceláří Miloše Zemana.

K nejpopulárnějším pořadům patří Planespotting.

K nejpopulárnějším pořadům patří Planespotting.

Na Slow TV jste mohli sledovat i titěrnou práci pražského hodináře.

Na Slow TV jste mohli sledovat i titěrnou práci pražského hodináře.

Staroměstské náměstí očima Predátora, byl náš letní hit na Slow TV.

Staroměstské náměstí očima Predátora, byl náš letní hit na Slow TV.

Mazací tramvaj jezdila na Slow TV o Vánocích se stromečkem.

Mazací tramvaj jezdila na Slow TV o Vánocích se stromečkem.

Autoři:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.