Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Službu iTunes do Česka přivezou Eva a Vašek z dechovkové České muziky

  9:00aktualizováno  9:00
Firma, která stojí za fenoménem Evy a Vaška, dostala po dvouletém vyjednávání s Applem šanci spustit tuzemskou pobočku nejslavnějšího obchodu s digitální hudbou. Brzy už začne plnit databázi.

Hudební obchod iTunes zatím do Česka nedorazil | foto: Apple

Po krachu projektu iLegálně na českém internetu nefunguje žádný obchod s hudbou v digitálním formátu. Na podzim však plánuje situaci změnit hned několik firem.

iTunes

Elektronický obchod s hudbou spustila společnost Apple před deseti lety a stala se díky němu největším hráčem v digitálním prodeji hudby. Systém spolupracuje i s Apple přehrávači iPod, telefony iPhone a tablety iPad. Nákup hudby a hudebních klipů či televizních pořadů však pro menší trhy, jakým je i Česko, zůstává dodnes nedostupný.

Všechny projekty, které se u nás snažily model iTunes kopírovat, pro nezájem zkrachovaly. Podepsala se na tom i technická metoda ochrany autorských práv, kterou si vyžádala vydavatelství a která znesnadňovala přehrávání hudby.

Nově se k nim přidala i Česká muzika, která je známa především komerčně velmi úspěšnými teleshoppingovými fenomény jako Eva a Vašek, Čecho decho nebo Mistříňanka. "Máme za sebou dlouhé dokladovací období, ale před třemi týdny jsme podepsali smlouvu s Applem a jsme partnerem iTunes," potvrdil šéf České muziky Karel Peterka.

Jedním dechem dodává, že ještě není jasné, zda se iTunes pro český trh nakonec skutečně otevřou. "I když máme smlouvu, nikdo vám u Applu neřekne, že se nakonec obchod skutečně spustí. Máme takzvaně otevřená stavidla pro Evropu a můžeme plnit databázi videem a audiem. Až toho v ní bude dost, tak se rozhodne. Teď musíme předvést, co umíme," vysvětluje Peterka přísná pravidla, která obchod má.

Uvidíme na konci roku

Coby fanoušek technologií od Applu se do vyjednávání pustil už před dvěma roky. "Nejprve si nás pečlivě prověřovali, jakou má firma zahraniční bonitu a podobně. Teď nás čeká schůzka, na které se musíme dohodnout na technologii, kterou použijeme. Pak ji někdo musí připravit, pak databázi naplníme nejprve vlastním obsahem, potom věcmi od ostatních vydavatelství a pak uvidíme, co se bude dít," nastiňuje další kroky Karel Peterka a dodává: "Je to na nějaké cestě, ale ještě bych to nepřeháněl. Byť jsem umírněný optimista."

Do konce letošního roku by podle plánu mělo být v databázi sto až dvě stě tisíc skladeb. Z toho samotná Česká muzika má ve svých archivech třicet tisíc vlastních nahrávek a pět tisíc videí.

Sám Peterka se přitom netají tím, že produkce jeho vydavatelství zřejmě na tuzemském internetu nebude mít ohromující odbyt.

"I když přístup k internetu se zlepšuje, naší největší kupní sílu tvoří lidé nad 48 let. Pro nás je ale zajímavé i to, že můžeme s lidovkami prorazit na venkovní trh, kde je velká poptávka. V zahraničí si i mladý člověk, když má český kořen, poslechne ten grunt, tu lidovku. Venku máme jinou cílovou skupinu," vysvětluje Peterka. Proto by do budoucna vyjednal i otevření databáze pro Spojené státy či Austrálii, kde jsou silné krajanské spolky.

Objeví se i hudební mrak

Svoje plány na oživení digitálního trhu s hudbou však mají i velká vydavatelství, která na září připravují projekt JetMusic. Ten by neměl fungovat na principu stahování jednotlivých skladeb a alb, ale jako cloudová služba, kdy jsou skladby přístupné pouze na serveru. Takzvaný hudební mrak pak umožní za nízký měsíční poplatek hudbu přímo přehrávat, ale ne fyzicky vlastnit.

Další alternativou, zejména pro nezávislé hudebníky, má být pak projekt hudební tržnice producenta Michala Pekárka nazvaný ClickMusic, který slibuje až 70 procent ze zisku přímo muzikantům. Spuštěn má být také už v září.

Autor:




Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.