Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Solární letoun vyrazil na nejdelší cestu. Pilot se pět dnů téměř nevyspí

  22:02aktualizováno  22:02
Solární letoun Solar Impulse 2 se vydal na nejdelší etapu při svém letu kolem světa. Z Nankingu na východě Číny na Havajské ostrovy bude muset letět možná až šest dnů bez přestávky.

Solar Impulse nad Velkou mešitou v Abú Zabí při testovacím letu v únoru 2015 | foto: Solar Impulse

Letoun na solární pohon Solar Impulse 2 v neděli nad ránem tamního času (dnes po 20:00 SELČ) vyrazil na nejdelší etapu svého letu kolem světa. Několikrát odložená cesta z Nankingu na východě Číny na Havajské ostrovy by měla podle pilota Andrého Borschberga trvat až šest dnů.

Letoun má větší rozpětí křídel než Boeing 747 a přitom není o mnoho těžší než obyčejné auto. Nepotřebuje letecké palivo a postavili ho výrobci jachet. Solar Impulse 2 pohání sluneční energie.

Přelety musí pilot absolvovat v jednomístné kabině o rozměrech 3,8 m³ téměř bez spánku a bez přerušení. Celý průběh letu můžete sledovat on-line na stránkách projektu Solar Impulse.

30.května 2015 v 20:10, příspěvek archivován: 30.května 2015 v 21:30

I feel confident about this flight from Nanjing to Hawaii. It will be the flight of my life pic.twitter.com/PacWPjEvDD

„Bude to let mého života,“ napsal na Twitteru krátce před odletem Borschberg, který je spolu s dalším Švýcarem Bertrandem Piccardem autorem projektu solárního stroje a zároveň se s ním střídá v pilotování jednotlivých etap.

Letoun Solar Impulse 2 na své nejdelší trase

Letoun Solar Impulse 2 na své nejdelší trase

Borschberg přiznal, že tato sedmá etapa je pro něj velkou neznámou. „Nejsem si jist, jak se bude SI2 chovat během tolika dnů a nocí,“ napsal. Podle dříve zveřejněných plánů švýcarská dvojice počítala s tím, že solární stroj poletí pět dnů a nocí v kuse, nyní Borschberg mluví o šesti dnech. Dvaašedesátiletý pilot by s letounem měl překonat vzdálenost 8 500 kilometrů.

Cesta kolem světa začala 9. března v Abú Zabí ve Spojených arabských emirátech. Má trvat pět měsíců, z toho vlastní let 25 dnů. Celá trasa by odhadem měla být dlouhá asi 35 tisíc kilometrů.

Piccard a Borschberg se projektem snaží podpořit využívání sluneční energie.

Jak se stavěl Solar Impulse 2:

Solar Impulse 2 v číslech

Stroj je vylepšenou verzí prvního letadla Solar Impulse, které bylo vyzkoušeno při přeletech nad Evropou, Afrikou a USA v roce 2009. Původní letoun vydržel ve vzduchu nejdéle 26 hodin a neměl tlakovaný kokpit, takže nemohl létat ve velkých výškách.

  • Maximální úhel náklonu: 5°
  • Rychlost při startu: 47 km/h
  • Vzlet je možný na dráze 150 m
  • Maximální dostup: 8 500 m
  • Minimální rychlost u hladiny moře: 36 km/h
  • Maximální rychlost u hladiny moře: 90 km/h
  • Minimální rychlost ve výšce 8 500 metrů: 57 km/h
  • Maximální rychlost ve výšce 8 500 metrů: 140 km/h
  • Rozpětí křídel: 72 m
  • Hmotnost stroje: 2 300 kg
  •  

    Autoři: ,




    Najdete na iDNES.cz



    mobilní verze
    © 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.