Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Letoun na sluneční pohon přistál. Pilot v něm strávil skoro pět dnů

  18:55aktualizováno  18:55
Letoun na sluneční pohon Solar Impulse 2 na své cestě kolem světa překonal nejdelší úsek a úspěšně přistál na Havaji. Pilot André Borschberg uskutečnil let dlouhý zhruba 8 200 kilometrů a strávil v kabině čtyři a půl dne.

Byla to zatím největší prověrka unikátního letounu na sluneční pohon. Stroj Solar Impulse 2, který je na cestě kolem světa, při ní překonal nejdelší etapu své cesty, když letěl z Japonska na Havaj.

Letoun Solar Impulse 2 přistává na letišti Kalaeloa na Havaji. Ukončil nejdelší etapu obletu světa a vytvořil nový rekord v časově nejdelším sólovém letu.

V pondělí, když stroj krátce po osmé hodině odstartoval z japonské Nagoji, nikdo nevěděl, jak let dopadne. Před tím musel stroj a jeho dva piloti, kteří se v řízení letadla střídají, čekat dva měsíce na příznivé podmínky. Ale vše dopadlo dobře a André Borschberg v pátek krátce před šestou hodinou večerní našeho času přistál na Havaji.

03.července 2015 v 18:06, příspěvek archivován: 03.července 2015 v 18:37

.@andreborschberg, @bertrandpiccard, the #solarTEAM made it! WE MADE IT, YOU MADE IT THANKS TO YOUR SUPPORT! pic.twitter.com/uobncQ7MbF

Pilot cestou stihl překonat minimálně dva rekordy. Jednak uskutečnil nejdelší sólový let, když strávil ve vzduchu téměř pět dnů a pět nocí. Zároveň to byl nejdelší let pilotovaného letadla na sluneční pohon a nejdelší trasa bez mezipřistání.

Fotogalerie

Cesta kolem světa začala 9. března v Abú Zabí ve Spojených arabských emirátech. Má trvat pět měsíců, z toho vlastní let 25 dnů. Celá trasa by odhadem měla být dlouhá asi 35 tisíc kilometrů.

První etapy cesty probíhaly v relativně rychlém sledu, na čínském východním pobřeží se však letoun zdržel více než měsíc při čekání na počasí vhodné k letu přes Pacifik. Ještě delší zdržení pak čekalo tým v Japonsku.

Odlet z Japonska:

Záchod v sedadle

Letoun má rozpětí křídel 72 metrů, což je více než u Boeingu 747, a přitom s hmotností 2,3 tuny není o mnoho těžší než obyčejné auto. Nepotřebuje letecké palivo a postavili ho výrobci jachet. Na povrchu má 17 248 fotovoltaických článků, které s pomocí lithiových baterií dodávají energii čtyřem motorům.

Přes den, kdy se pohybuje v nejvyšší dostupné výšce 8 500 metrů, dokáže Solar Impulse 2 uhánět rychlostí 140 kilometrů za hodinu. V noci, kdy pilot klesne kvůli úspoře energie do letové hladiny 1 500 metrů, je maximální rychlost 90 km/h. To odpovídá celkovému výkonu 70 koní, který obstarávají čtyři motory (každý 17,5 koně).

Přelety musí pilot absolvovat v jednomístné kabině o rozměrech 3,8 m³ téměř bez spánku a bez přerušení. A teď si představte, že člověk je během těch pěti dnů cesty, navíc nad oceánem upoután na křeslo, ze kterého se nemůže hnout (ono ani není kam). Vše včetně jídla, pití a ovládacích prvků tedy musí mít na dosah. To nejdůležitější, tedy toaletu, má pod sebou, přímo v křesle. To se dá i složit do vodorovné polohy a vytvoří lůžko.

Celý průběh letu můžete sledovat on-line na stránkách projektu Solar Impulse.

Autor:




ABB s.r.o.
Dělník v elektrotechnice a elektromechanik

ABB s.r.o.
kraj Vysočina, Jihomoravský kraj, Zlínský kraj, Olomoucký kraj

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.