Solární letoun poprvé překonal Atlantik. Pilot musel v kokpitu i spát

  • 32
Solar Impulse 2 dokončil úspěšně jeden ze svých nejdelších letů, když překonal trasu z amerického New Yorku do španělské Sevilly.

V pondělí 20. června vyrazil unikátní letoun získávající energii ze slunečního záření na cestu dlouhou přesně 6 272 kilometrů. Stroj se švýcarským pilotem Bertrandem Piccardem odstartoval v pondělí z letiště J. F. Kennedy a po zhruba 70 hodinách nepřetržitého letu přistál zhruba ve 8:45 ve Španělsku. Zatím nejdelší etapu urazil stroj při cestě přes Tichý oceán z Japonska na Havaj, kdy letěl 118 hodin, což vytvořilo nový světový rekord.

23.června 2016 v 07:55, příspěvek archivován: 23.června 2016 v 08:39

.@bertrandpiccard lands in #Seville completing, in 70h, the 1st #Atlantic solar flight. What a thrill! #fut... https://t.co/ODLwseiND2

Během přeletu si pilot Bertrand Piccard všiml velryb, které brázdily vody pod ním, i ledovců, které pluly směrem na jih od polárního kruhu.

„Překonání Atlantického oceánu je symbolická část letu,“ řekl Piccard pro deník Gurdian z kokpitu několik hodin před přistáním. „Je to symbolické, protože všechny dopravní prostředky se vždy snažily překonat Atlantik, první parník, první letadlo, první balón, první vzducholoď a dnes se jedná o první letadlo na sluneční energii.“

Letadlo poháněné výhradně sluneční energií tak dokončilo patnáctou část obletu Země. Ve Španělsku se začne připravovat na závěrečné úseky, které ho přivedou do Abú Zabí. Odtud se stroj vydal na cestu loni v březnu. V kokpitu se střídají Švýcaři Bertrand Piccard a André Borschberg.

Celkem již Solar Impulse 2 urazil přes 36,6 tisíc kilometrů během patnácti etap. Ve vzduchu pak pak byl 460 hodin a 39 minut.

20. června 2016

Letadlo na pomalé lety

Porovnání letounu Solar Impulse 2 s Boeingem 747-8i

Letoun má rozpětí křídel 72 metrů, což je více než u Boeingu 747, a přitom s hmotností 2,3 tuny není o mnoho těžší než obyčejné auto. Nepotřebuje letecké palivo a postavili ho výrobci jachet. Na povrchu má 17 248 fotovoltaických článků, které s pomocí lithiových baterií dodávají energii čtyřem motorům.

Přes den, kdy se pohybuje v nejvyšší dostupné výšce 8 500 metrů, dokáže Solar Impulse 2 "uhánět“ rychlostí 140 kilometrů za hodinu. V noci, kdy pilot klesne kvůli úspoře energie do letové hladiny 1 500 metrů, je maximální rychlost 90 km/h. To odpovídá celkovému výkonu 70 koní, který obstarávají čtyři motory (každý 17,5 koně).

Přelety musí pilot absolvovat v jednomístné kabině o rozměrech 3,8 m³ téměř bez spánku a bez přerušení. A teď si představte, že člověk je během těch pěti dnů cesty, navíc nad oceánem upoután na křeslo, ze kterého se nemůže hnout (ono ani není kam). Vše včetně jídla, pití a ovládacích prvků tedy musí mít na dosah. To nejdůležitější, tedy toaletu, má pod sebou, přímo v křesle. To se dá i složit do vodorovné polohy a vytvoří lůžko.

Celý průběh letu můžete sledovat on-line na stránkách projektu Solar Impulse.

9. března 2015