Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Letoun na sluneční pohon má problémy. Musel nečekaně k zemi

  14:24aktualizováno  14:24
Původně plánovaný pěti až šestidenní přelet Tichého oceánu z Číny na Havaj se nezdařil. Letoun Solar impulse musel kvůli nepříznivému počasí přerušit svou cestu a přistát v Japonsku.

Řídící středisko v pondělí našeho času rozhodlo, že kvůli zhoršenému počasí Solar Impulse udělá neplánovanou zastávku v japonské Nagoji a bude pokračovat dál, až se podmínky zlepší.

01.června 2015 v 13:19, příspěvek archivován: 01.června 2015 v 13:39

BREAKING: @andreborschberg will land in Nagoya w/out ground crew team that operates & protects #Si2 on a runway pic.twitter.com/E6PtGniBRY

Let přes Pacifik je nejdelší plánovanou etapou letounu Solar Impulse na cestě kolem světa. Stroj odstartoval v neděli ráno místního času z čínského Nankingu k Havajským ostrovům a urazil v kuse 36 hodin.

Fotogalerie

Pak ale kvůli formujícím se hustým mrakům na trase řídící středisko vyzvalo pilota, aby vyčkal nad Japonským mořem, dokud nebude rozhodnuto o dalším postupu. Letoun byl v tu chvíli v oblasti s dobrým počasím a plně dobil baterie.

„Počasí se zhoršilo. Rozhodli jsme se pro mezipřistání v Nagoji,“ oznámili v pondělí kolem 9:00 SELČ organizátoři letu. „Jsem na cestě do Nagoje, zklamaný, že nemohu pokračovat, ale vděčný japonským úřadům za podporu,“ napsal na stránkách mise pilot letu André Borschberg.

Přelety musí pilot absolvovat v jednomístné kabině o rozměrech 3,8 m³ téměř bez spánku a bez přerušení. Celý průběh letu můžete sledovat on-line na stránkách projektu Solar Impulse.

Cesta z Číny na Havajské ostrovy je sedmou etapou letu Solar Impulse kolem světa. Pilot na ní musí překonat vzdálenost 8 500 kilometrů, což by mu podle odhadů mělo trvat 130 hodin.

Letadlo potřebuje nejen příznivý vítr, ale také bezmračnou oblohu, aby mohlo dobít dostatek energie ze slunce a pokračovat v letu i během noci. Meteorologové týmu Solar Impulse v sobotu došli k názoru, že se jim podařilo najít vhodné okno pro let, a stroj v neděli pustili na cestu. Plány letadlu pak ale překazila atmosférická fronta, napsal zpravodajský server BBC News.

Solar Impulse 2 v číslech

Stroj je vylepšenou verzí prvního letadla Solar Impulse, které bylo vyzkoušeno při přeletech nad Evropou, Afrikou a USA v roce 2009. Původní letoun vydržel ve vzduchu nejdéle 26 hodin a neměl tlakovaný kokpit, takže nemohl létat ve velkých výškách.

  • Maximální úhel náklonu: 5 °
  • Rychlost při startu: 47 km/h
  • Vzlet je možný na dráze 150 m
  • Maximální dostup: 8 500 m
  • Minimální rychlost u hladiny moře: 36 km/h
  • Maximální rychlost u hladiny moře: 90 km/h
  • Minimální rychlost ve výšce 8 500 metrů: 57 km/h
  • Maximální rychlost ve výšce 8 500 metrů: 140 km/h
  • Rozpětí křídel: 72 m
  • Hmotnost stroje: 2 300 kg
  • „V neděli to vypadalo, že máme možnost překročit frontu pátý den, těsně před Havajskými ostrovy. Podle nynějších předpovědí ale tato možnost už není, což znamená, že pro tento okamžik je cesta na Havaj zablokovaná,“ prohlásil prvního června Bertrand Piccard, který let monitoruje z Monaka.

    Cesta kolem světa začala 9. března v Abú Zabí ve Spojených arabských emirátech. Má trvat pět měsíců, z toho vlastní let 25 dní. Celá trasa by odhadem měla být dlouhá asi 35 000 kilometrů. Piccard a Borschberg se projektem snaží podpořit využívání sluneční energie.

    První etapy cesty probíhaly v relativně rychlém sledu, na čínském východním pobřeží se však letoun zdržel více než měsíc při čekání na počasí vhodné ke startu, který byl několikrát na poslední chvíli odložen.

    Každé zdržení přitom ohrožuje další fáze letu. Tým potřebuje přeletět Spojené státy a poté Atlantik, než začne v srpnu vrcholit hurikánová sezona.

     

    Autoři: ,




    Najdete na iDNES.cz



    mobilní verze
    © 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.