Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Soudce potvrdil stažení studie o geneticky modifikované rýži

  13:40aktualizováno  13:40

Srovnání barvy běžné a zlaté rýže. | foto: International Rice Research Institute

Soud ve státě Massachusetts potvrdil rozhodnutí o stažení vědeckého článku, který popisoval první zkoušku podávání geneticky modifikované rýže lidem. Studie, o které jsme psali v našem starším článku, se prováděla v Číně a měla ověřit, jak dobře tělo dokáže přijímat beta karoten, který díky uměle vneseným genům upravená rýže (známá jako „zlatá rýže“ kvůli své barvě) vyrábí.

Výslekdky potvrdily, že tělo dokáže tuto látku extrahovat dobře, ale poprask vypukl kolem způsobu jejího provedení. Americko-čínští autoři podle soudu nedostatečně probrali přípravu pokusu s etickou komisí v místě jejího provedení, tedy v Číně. Všichni účastníci pokusu tedy zřejmě nebyli informování, v čem pokus spočívá - tedy že budou jíst GM potravinu. I když objektivně řečeno není známo žádné riziko, které by to pro účastníky mohlo představovat, došlo k porušení etických pravidel. Situace byla o to vyhrocenější, že účastníky studie byly děti ve školním věku.

Časopis, kde studie vyšla (American Journal of Clinical Nutrition) se proto rozhodl studii stáhnout. Autoři s tím nesouhlasili a obrátili se na soud. Soud ovšem dospěl k závěru, že časopis má právo studii stáhnout, a k 17. červenci se tak stalo. Protože autoři nesouhlasí s tím, že došlo k porušení etických pravidel, a protože závěry studie, podle kterých „zlatá rýže“ je vhodný zdroj beta karotenu, nebyly rozhodnutím nijak zpochybněny, autoři se podle informací časopisu Science patrně pokusí výsledky zveřejnit v jiném časopise.

Autor:


ASE, s.r.o.
Technik řídících systémů

ASE, s.r.o.
Hl. m. Praha, Středočeský kraj, Plzeňský kraj
nabízený plat: 30 000 - 35 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.