Neoficiální vizualizace konceptu Spacetram. Vakuová trubice by vynesla loď do dostatečné výšky a s dostatečnou rychlostí na to, aby opustila zemské gravitační pole. | foto: PatentYogi (YouTube)

Hyperloop až do vesmíru. Vynálezce chce revoluci v cestování mimo Zemi

  • 183
Cestování do vesmíru je drahé a raketový pohon má některá omezení. Hledají se proto alternativy. Jeden z vědců stojících za rychlovlaky na magnetickém „polštáři“ si myslí, že by se stejná technologie dala využít i pro cestování mimo Zemi. Chce využít podobné trubice jako Muskův Hyperloop.

Technologie magnetické levitace (maglev), dnes pohání nejrychlejší vlaky světa Maglev. Umožňuje vozům vůbec se nedotýkat tratě, takže mohou dosáhnout velmi vysokých rychlostí. Existují ale návrhy, jak technologii využít ještě ambiciózněji.

Jedním z takových nápadů je „Hyperloop“ Elona Muska. Ten místo trati a vlaku počítá s uzavřeným „tubusem“, ve kterém budou magneticky dopravovány speciální kapsle, přepravující buď lidi nebo náklad. Uzavřená konstrukce má umožnit vytvoření velmi nízkého tlaku vzduchu, šestkrát nižšího než je tlak atmosféry na Marsu. To znamená možnost vyvinout rychlosti až 1 300 km/h.

Teď s ještě ambicióznějším nápadem přichází vynálezce James Powell. Chce tuto technologii použít pro cesty do vesmíru. Nechal si patentovat „systém a metodu pro magnetické vypuštění projektilů nebo kosmických lodí“, která zahrnuje „vypouštěcí trubici“. Ta má podle všeho být velmi podobná právě Hyperloop. Narozdíl od ní nemá ale spojovat města, ale má stoupat vzhůru. Představa je taková, že by loď vynesla do dostatečné výšky, kde by trubici opustila v tzv. únikové rychlosti: tedy dostatečné k tomu, aby mohla opustit sféru gravitačního vlivu Země.

Zní to možná jako trochu šílený nápad, ale osoba za ním stojící mu dodává větší váhu. James Powell je totiž jedním z vědců, jejichž výzkum inspiroval vznik dnešních „maglev vlaků“, za což dostal ocenění Medal 2000 for Engineering od Fraklin Institute. Navíc se „vesmírnou tramvají“ (Spacetram) zabývá delší dobu: již v roce 2012 si stál za tím, že projekt je technologicky i komerčně zvládnutelný. Kdyby tomu tak bylo, jednalo by se o opravdovou revoluci.

Návrh dopravního systému ET3 s odčerpaným vzduchem: