SPAM bude i u nás nezákonný. Ale...

  • 18
Vládní návrh zákona o regulaci reklamy prošel parlamentem a zakotvuje vysoké pokuty pro spamery, rozesilatele nevyžádané reklamy. Vyřeší tento zákon problém? Budou naše poštovní schránky od června bez spamu?
Minulý týden prošel poslaneckou sněmovnou vládní návrh zákona o regulaci reklamy. Pro internet je významná skutečnost, že zákon výslovně hovoří o nevyžádané reklamě. Tou nejsou jenom reklamní letáky ale také nevyžádané reklamní emaily, takzvaný spam.

Vládní návrh číslo 975 doplňuje především zákon č. 40/1995 Sb. o regulaci reklamy. Na nevyžádanou reklamu tento zákon pamatuje jedinou větou a to v druhém paragrafu, kde je jasně stanoveno, že se zakazuje "šíření nevyžádané reklamy, pokud vede k výdajům adresáta nebo pokud adresáta obtěžuje".

Nevyžádaný email, spam, splňuje ve většině případů obě podmínky. Za prvné jeho příjemce musí za jeho příjem zaplatit tím, že stahuje email na svůj počítač, přičemž platí buďto poplatek za objem přenesených dat nebo za čas strávený stahováním. A za druhé si takový reklamní email neobjednal a zpravidla jím tedy bude obtěžován.

Samotný zákon nic více o spamu neříká a zdá se, že skutečné rozlišení, co je a co není spam, bude až na prováděcí vyhlášce nebo dalších návazných právních úpravách. Přesto je tato právní úprava důležitá a pokud opravdu začne od června platit, budou mít čeští spameři o problém více - tentokráte se zákonem.

Samozřejmě pesimističtější část čtenářů namítne, že policie si s vymáháním zákonů na internetu zatím příliš rady neví a nový zákon jí v tom příliš nepomůže. Ačkoliv tomu, kdo zákon poruší, hrozí pokuta až dva miliony korun, dlouho bude s prosazováním zákona problém, protože přesná definice spamu a jeho náležité trestní ohodnocení patří mezi celosvětově diskutovaná témata, která občas zavedou zákonodárce na scestí. Například na Slovensku se jednu dobu za spam považovala i internetová reklama. I v ČR by se mohly vyskytnout podobné problémy - ostatně naše společnost jako provozovatel diskusních emailových fór Pandora.cz má se spamingem a spamery bohaté zkušenosti.

Keri MailSever - nastavení antispamuVětší problém je ale v porovnání množství spamu pocházejícího od českých odesilatelů a spam mezinárodní. Na zahraniční odesilatele spamu si totiž skrze naše zákony zdaleka tak snadno nedošlápnete, a ačkoliv byste se mohli domáhat svého práva podle českých právních norem, náklady na takové soudní řízení a problémy s tím spojené by vás asi ze mstivosti vůči spamerovi rychle vyléčily. Zatímco Česká republika je poměrně malá a většina ISP si umí se spamery poradit rychle a bez caviků, protože trh je malý a zkazit si jméno přídomkem "spamerská síť" je velmi nepříjemné, v zahraničí kvůli rozsahu internetu není možné zakročit tak rychle, natož vymáhat česká práva někde v Asii, kde evropské právní povědomí není bráno tak vážně.

Ve výsledku to tedy znamená, že spamu jako takového se samozřejmě nezbavíme, pouze ti z českých luhů a hájů, kteří touží po rozeslání tisíců reklamních emailů jedincům, kteří je o to nežádali, nyní vědí, kolik taková akce může stát - příplatek může být až dvoumilionový.

Pokud se chcete vyhnout spamu v co největší míře, pomůže zatím do značné míry jen rozmluva s administrátorem vašeho poštovního serveru a zavedení blacklistů spamerů a jejich včasná aktualizace. Mnoho takových projektů snažících se podchytit řádění spamerů tvorbou blacklistů existuje, žel jsou ponejvíce podporovány v linuxové sféře a na MS-Exchange nebo Lotus Notes je účinných řešení proti spamu velmi málo. I když je nutno přiznat kladné body pro Exchange, kde přeci jen jakási implicitní podpora boje proti spamu je. Bohužel ke škodě uživatelů těchto systémů není blokování spamerů ani v jednom z těchto systémů řešeno příliš kvalitně.

Definice spamingu podle Antispam.cz - Provozovat spamming znamená zaplavovat Internet mnoha exempláři jedné a téže zprávy, ve snaze vnutit ji lidem kteří by jinak takovouto zprávu přijmout vůbec nechtěli. Většina spamů jsou obchodně zaměřené nabídky, často jde o nabídky pochybných produktů, o nabídky postupů na rychlé zbohatnutí, či o nabídky pololegálních služeb. Odesilatele přijde rozeslání takovýchto zpráv velmi lacino - většinu nákladů totiž platí příjemci a poskytovatelé přenosových služeb, a ne odesilatel. (Antispam.cz)