Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Proč je nevyžádaná pošta plná chyb? Aby na ni reagovali jen troubové

aktualizováno 
Příšerné pravopisné a gramatické chyby, nesmyslné požadavky nebo nereálné sliby, to jsou téměř nepřehlédnutelné známky toho, že se nás nevyžádaným e-mailem někdo snaží podvést. Proč je spam tak hloupý? Aby na něj reagovali jenom hlupáci, u kterých je reálná šance, že pošlou peníze.
Spameři využívají zvláštní zbraně a špatná gramatika je jednou z nich (ilustrační snímek).

Spameři využívají zvláštní zbraně a špatná gramatika je jednou z nich (ilustrační snímek). | foto: iDNES.cz / Profimedia.cz

"Pozdravy den nádherný, nigerijský jsem ministr a rád jsem bych požádal Vy o transakci pomoc." Je možné, aby i po přinejmenším dvaceti letech existence e-mailu někdo naletěl na tak očividný podvod?

Spam v číslech

Spam představuje až 89 procent elektronické pošty (zdroj: MAAWG)

Nejvíce spamu pochází z Indie (13,8 %), USA (10,5 %), Jižní Koreje (6,4 %) a Ruska (5,4 %)

Zisk ze spamových nabídek léků v USA: 2,5 milionu dolarů (zdroj: UCSD)

Záplava nevyžádaných e-mailů

Čísla ukazují, že rozesílání nevyžádané pošty, takzvaného spamu, je stále výnosné podnikání. Podle odhadů tvoří spam dvě třetiny všech poslaných e-mailů, což znamená pokles oproti situaci před dvěma lety. Automatizované filtry se stále vylepšují, a do našich schránek tak naštěstí pronikne jen zlomek této laviny. Jen samotný fakt, že spam stále chodí, svědčí o jeho ziskovosti.

Spamboti (počítačové programy posílající spam) svým tvůrcům vydělávají miliony. Spam je často pečlivě testovaný nejen po technické, ale i po psychologické stránce. Spameři vytvoří řadu verzí, které rozesílají na různé adresy a podle procenta odpovědí (míra odrazu, míra konverze apod.) texty dále zdokonalují.

Dvě veze jedné spamové zprávy. Stejné věty jsou formulovány různě

Dvě veze jedné spamové zprávy. Stejné věty jsou formulovány různě "špatnou" angličtinou. Žlutě jsou označeny některé rozdílné formulace v obou e-mailech. Červeně jsou zakroužkované vážnější prohřešky proti anglické gramatice (drobné chyby nejsou vyznačeny).

Když jsou tedy zprávy tak pečlivě testované, jak je možné, že dokážete na první pohled rozpoznat, že jde o spam? Odpověď vás možná překvapí: spameři jsou rádi, že se nenachytáte. Ušetří si čas, který mohou věnovat naivnějším příjemcům, tedy těm, u kterých je větší šance, že z nich nějaké peníze dostanou.

Inteligentní čtenáři jsou pro spamera ztracený čas

Abychom pochopili, jakou cenu mají různí příjemci pro rozesílatele spamu, podívejme se, jak může fungovat na obrázku výše uvedená žádost Eleny z Ruska. Jde mimochodem o minimálně pět let starý trik, zřejmě úspěšný, protože se stále objevují aktivní varianty.

  • Spamer: rozešle žádost nebohé Eleny milionům příjemců. Elena je neprosí o peníze, ale o to, aby jí do Ruska poslali přenosná kamna. Adresu prý pošle.
  • Příjemce A: pozná na první pohled, že jde o podvod, zprávu smaže nebo označí za spam a jde dál.
  • Příjemce B: zprávu si přečte a je mu Eleny líto. Napíše jí, aby se jí zeptal, jak jí může pomoci. Spamer se zaraduje a začne z něj nenápadně tahat peníze. Příjemce B zpozorní, konverzaci ukončí, protože (správně) cítí zradu. Spamer na něj svůj čas plýtval zcela zbytečně. Při velkých počtech jde o ohromné ztráty.
  • Příjemce C: i on je dojat Eleniným příběhem. Vymění si s ní několik e-mailů. Zjistí, že platit poštovné za těžká kamna do Ruska je nesmysl. Nabídne, zda by místo toho mohl poslat peníze. Elena neví, musí se zeptat. Zato spamer ví: narazil na perfektního příjemce spamu. Dříve či později z něj peníze vytáhne.

Spamerům jde pochopitelně o to, aby svou zprávu dostali k co nejvíce příjemcům typu C, protože právě z nich (a pouze z nich) mají peníze.

Důležité však je podívat se na náklady spamerů. Rozeslat miliony zpráv je nestojí skoro nic. Ale odpovídání na reakce, to už je časově náročná, špatně automatizovatelná činnost. A to je důvod, proč se snaží spameři přesunout co nejvíce příjemců ze skupiny B do skupiny A. Béčka pro ně totiž představují zbytečné náklady a zbytečně strávený čas.

Spam, spam, spam, spam!

Slovo "spam" označuje konzervovaný masný výrobek podobný šunce, jeden z mála masitých pokrmů dostupných v Británii během druhé světové války.

Konzerva - SPAM

Konzerva - SPAM

Monty Python - Létající cirkus

Monty Python - Létající cirkus

Pro nevyžádanou poštu se tento pojem používá v narážce na scénku slavné britské skupiny Monty Python. "Nemám ráda spam!" deklaruje hrdinka (již zesnulý herec Graham Chapman) v reakci na nabídku restaurace, kde se spamu nemůže vyhnout, ať si objedná cokoli. Scénka měla premiéru v roce 1970 a pro nevyžádané zprávy se tento termín používá přinejmenším od 90. let.

Nigerie odradí skoro všechny. A o to spamerům jde

"Aby útočník maximalizoval zisk, nezaměřuje se na všechny možné příjemce zpráv. Musí vyvážit zisk ze skutečných zásahů a ztrátu z falešných zásahů," píše Cormac Herley, výzkumník společnosti Microsoft. Ve své studii ukazuje, že spameři mají dobrý důvod pro to, aby působili nedůvěryhodně.

Když si do Googlu napíšete slovo "nigeria", hned na čtvrtém místě vám vyhledávač nabídne "nigerian scam", tedy nigerijský podvod. Jde zřejmě o nejznámější typ podvodných e-mailů vůbec. "Proč spameři stále říkají, že jsou z Nigérie, když by si přece mohli vymyslet libovolnou zemi na světě? Není to tím, že jsou hloupí," myslí si Herley. Spameři se snaží napsat e-mail dostatečně nedůvěryhodný, aby na něj odpověděli jen ti nejnaivnější z příjemců. Právě těm má cenu věnovat se v dalších e-mailech a tahat z nich postupně velké peníze. 

Úspěšnost spamových výzev se pohybuje hluboko pod jednou tisícinou, a pokud by spameři zněli příliš důvěryhodně, zvýšili by si náklady, aniž by jim stouply příjmy. Spameři pečlivým testováním ladí text tak, aby obsahoval dostatek indicií, že se jedná o spam. Odradí tak průměrně inteligentní příjemce, a zůstanou jen ti nejdůvěřivější, kteří se nepozastavili ani nad špatnou gramatikou, ani nad nelogickými konstrukcemi.

Kdo spamuje spamery?

Dalším důvodem pro špatnou gramatiku v nevyžádaných e-mailech je samozřejmě i strojový překlad či snaha obejít filtrování zpráv i pomocí automatizované či manuální úpravy textu.

Doplňující pohled a alternativní výklad špatné gramatiky nabízí odpověď na Quora: "Existuje skupina lidí, kteří se zaměřují na spamování spamerů. Reagují na jejich e-maily a snaží se je nenápadně přesvědčit a manipulovat." Stránky věnované podvádění podvodníků najdete třeba na adrese 419eater.com ("419" je zažité označení Nigerijského dopisu).

Vyznavači tohoto zvláštního, zřejmě zábavného a možná dokonce užitečného sportu, údajně dávají spamerům řadu neužitečných tipů. Snaží se je například přesvědčit k tomu, aby do svých mailů zařadili více chyb, o kterých jim tvrdí, že jde o "srozumitelný žargon, nikdo už to dneska jinak neřekne, věř mi, mluvím anglicky celý svůj život".

Vtipálci tak podvodníkům ubírají čas a dávají falešnou naději, že by z nich mohly kápnout nějaké peníze. Jak ovšem ukazuje výše citovaná studie, to, že je příští spam plný gramatických chyb, může být pro rozesílatele spíše výhoda.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.