Špenát jako zdroj energie nejen pro přenosné počítače

aktualizováno
Podle vědců budou jednou v laptopech špenátové baterie. Proteiny ze špenátu jsou základem nově vyvinutých solárních článků. První prototypy těchto baterií zatím dokážou na elektřinu proměnit 12 procent světla.

Již brzy by to ale mohlo být 20 procent jako u křemíkových článků. Slibují to podle německého časopisu Der Spiegel američtí vědci. Energie špenátu by jednou mohla najít uplatnění v přenosných počítačích a jiných elektrických přístrojích, věří experti.

Americké články s obsahem bílkovin špenátu dodávají proud po tři týdny, uvádí časopis Nature Science Update. Tým kolem Marka Balda z Massachusettského technického institutu (MIT) využil vlastností zelených rostlin, které vlastně nejsou ničím jiným než přirozenými solárními články. Při fotosyntéze se přetváří energie slunečního světla na elektrickou energii, která se pak jako chemická energie ukládá v cukrech. Klíčovými molekulami jsou v tomto procesu světločivé proteiny. Jakmile na ně dopadne sluneční světlo, začnou se uvolňovat elektrony, které svým pohybem ve vodivém prostředí vytvářejí elektrický proud. Aby tento princip využili i v umělé solární buňce, izolovali Baldo a jeho kolegové fotosyntetické bílkoviny z rostlin špenátu. Baldo věří, že biologické solární články jednou nahradí dnes běžné křemíkové, jejichž výroba je poměrně drahá. Špenátové baterie se prý budou dát vyrobit snadněji a budou dostupnější.

Zdroj: ČTK