Bezplatné streamování by mělo podle hudebního průmyslu skončit.

Bezplatné streamování by mělo podle hudebního průmyslu skončit. | foto: Technet.cz, Profimedia.cz

Apple chce zničit bezplatné Spotify a YouTube. Chystá vlastní službu

  • 204
Konec hudby zdarma na Spotify i YouTube, to je aktuální cíl společnosti Apple. Druhým krokem je očekávané spuštění hudební streamovací služby Beats Music.

Apple tlačí na hudební vydavatelství, aby s Googlem a Spotify neprodloužila smlouvy, které jim umožňují nechat posluchače a diváky konzumovat hudební obsah zdarma. Důvod tohoto nátlaku je podle serveru The Verge, který se zprávou přišel, jasný: Apple v červnu odstartuje vlastní streamovací službu Beats Music a chce pro ni logicky co nejmenší konkurenci.

Obchodní model

služby Spotify

Spotify svůj obchodní model nazývá „freemium to sell premium“, tedy že bezplatnou službou prodává službu placenou.

Vychází z toho, že si uživatel zvykne na komfort streamovací služby a poté si připlatí necelých 10 dolarů měsíčně za to, že nebude přerušován reklamou a bude si moci hudbu vychutnat ve vyšším datovém toku a bez omezení i na mobilních zařízeních.

Spotify má 60 milionů uživatelů, ale „pouze“ 15 milionů z nich za poslech hudby platí. Zrušení takzvaného „freemium to sell premium“ modelu (viz boxík) by tedy pro službu byla velmi citelná rána. Vydělává totiž i na reklamě, která se přehrává a zobrazuje oněm neplatícím posluchačům. Společnosti Universal Music Group dokonce Apple nabídl uhrazení licenčních poplatků, které má od Googlu za skladby umístěné na YouTube. 

Agresivní postup Applu už podle The Verge přezkoumává i ministerstvo spravedlnosti a Federální obchodní komise (Federal Trade Commission). Jeden nejmenovaný zdroj z hudební branže označil podle serveru vedení Applu za „bezohledné chlápky“ (All the way up to Tim Cook, these guys are cutthroat.)

Apple koupil značku Beats loni v květnu za celkem tři miliardy dolarů. Získal tak nejen populární sluchátka (která hodně duní), ale i skomírající streamovací hudební službu Beats Music. Už tehdy se objevily spekulace, že právě tato služba, a nikoliv dobře se prodávající sluchátka, byla důvodem investice. Za Beats Music totiž nestojí nikdo jiný než Jimmy Iovine, který už v minulosti pomohl Applu s rozjezdem iTunes storu nebo s uzavřením smlouvy s U2 pro speciální edici iPodu. Iovine také produkoval alba například Dire Straits, Patti Smith, Lady Gaga nebo U2. Koprodukoval úspěšný film s Eminemem 8. míle, byl mentorem v hudební reality show American Idol atd. Je tedy zřejmé, že v hudební branži se vyzná.

A co je ještě podstatnější - služba Beats je na rozdíl od jedničky trhu (tedy Spotify) považována za férovou i směrem k umělcům.

Fér i k hudebníkům

Spotify musí v poměrně krátké době řešit další vážný problém. Nejprve se na tuto službu snesla kritika z řad umělců, že málo platí, a následoval dokonce odchod některých hvězd ke konkurenci. Stejně tak YouTube se už loni ocitl pod tlakem hudebních hvězd jako jsou Pharrell Williams, Eagles a další, aby vymazal jejich videoklipy, protože za ně neplatí tantiémy.

Spotify a iTunes možná zabíjejí hudbu

A co děti, budou mít co poslouchat?

Přístup k hudbě nebyl nikdy jednodušší, ale také povrchnější. Posluchači přestávají vnímat alba jako celek, jsou jim servírovány jednotlivé skladby, takže se pozornost upírá hlavně na ty hitové. A někteří hudebníci z toho radost nemají.

Tlak na ukončení bezplatných streamovacích služeb je navíc i uvnitř samotných hudebních vydavatelství - více v článku Muzika zdarma by měla skončit. Lék na neutěšenou situace v hudebním průmyslu se snaží najít i umělci sami. Například Jay Z nedávno koupil streamovací službu Tidal, která nejenže umožňuje poslech hudby ve vysoké technické kvalitě (FLAC 44/16), ale férově vyplácí umělce za jejich dílo. Služba je od února dostupná i v ČR. Jay Z má se službou obrovské plány. Jeho hudbení vydavatelství Roc Nation zastupuje celou řadu populárních umělců (Rihanna, J. Cole, atd.), kteří budou své desky přednostně uvádět právě na Tidalu. Teprve s jistým zpožděním se objeví případně i na konkurenčních službách.

V Česku vzniklo hned několik on-line služeb, které nabízejí hudbu převážně tuzemských umělců za férových podmínek pro hudebníky i pro posluchače. Prvním je ClickMusic uznávaného hudebního producenta Michala Pekárka (stojí například za úspěšnou deskou Český kalendář od Michala Horáčka).