Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Video dreamlineru, jak startuje jako raketa, je jen optický klam

  13:32aktualizováno  13:32
Nejen na českém internetu budí video s „kolmo startujícím“ Boeingem Dreamliner obdivné mručení. Ne, že by nebylo efektně natočené, ale z pohledu odborníka se v něm neděje zas tak něco moc zvláštního.

Po krátkém rozjezdu se letadlo zvedá a takřka kolmo stoupá k nebi. Skoro jako raketa. Úžasný pohled, který byste ovšem jako cestující asi zažít nechtěli. A to přesto, že letadlo rozhodně nestoupá ani zdaleka tak strmě, jak to z videa vypadá. 

Hlavně bezpečně

Každé dvoumotorové letadlo je dimenzováno tak, aby jeho motory měly dostatečný přebytek výkonu. Proč? Zjednodušeně řečeno proto, že když stroji vysadí jeden motor, zbývá mu už jen jeden a i s tím musí být pilot schopen bezpečně manévrovat. Zejména v kritické fázi letu při startu, po dosažení rychlosti označované V1, musí být letoun schopen nejen bezpečně vzlétnout na jeden motor, ale také s ním stoupat a následně bez problémů přistát s plným zatížením, to znamená včetně cestujících, paliva, nákladu, atd. Právě díky tomuto nadbytku výkonu si testovací piloti Boeingu mohli dovolit onen efektní start, který vidíte na videu. 

Kolmý start?

Ani prázdný Boeing Dreamliner s minimálním množstvím paliva by bezpečně nedokázal stoupat kolmo. Je to optický klam. Letoun je snímán z čelní perspektivy objektivem s větší ohniskovou vzdáleností a tím se stoupání letounu po startu jeví mnohem strmější než ve skutečnosti je. Všimněte si také, že velmi brzy posádka letoun převede do menšího úhlu stoupání. 

V praxi uvedený manévr probíhá asi takto: motory na plný vzletový výkon, po nezbytných úkonech uvolnění brzd, následuje rychlý rozjezd, poté prudší přitažení řízení. Letoun s velkým přebytkem rychlosti stoupá (jak se někdy říká, „pověšený za motory“) a když se po určité době rychlost začne snižovat, potlačením piloti letoun převedou do menšího úhlu stoupání se snížením výkonu motorů na optimální režim daný výrobcem pro tuto fázi letu. 

V praxi by podobný manévr (profil letu) zvládly i jiné typy letounů, pokud mají definovanou takzvanou stejnou letovou obálku. Ta zjednodušeně řečeno určuje bezpečný rozsah rychlostí a přetížení pro daný stroj a danou letovou hladinu. Řada typů je vybavena elektronickými systémy a ty z bezpečnostních důvodů ani pilotům neumožní kritické hodnoty překročit. 

Zajímavostí je, že společnost Vietnam Airlines, která si Dreamliner objednala, čeká i na konkurenční Airbusy A350. 

Autoři: ,


Témata: Vietnam, Boeing, Raketa


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Airbus A350-1000 během 52. veletrhu Paris Air Show na letišti Le Bourget.
Podívejte se na nový Airbus A350, který chce konkurovat i Dreamlineru

Je nejdelší svého druhu a vejde se do něj také nejvíce cestujících. Airbus A350 XWB s označením 1000 se předvedl na aerosalonu na letišti Le Bourget.  celý článek

Letuška Alžběta Krauskopfová (15. 6. 1937)
Přežila nálet, protože nedoběhla do krytu. Příběhy prvních letušek

Palubnatka, drakařka, sestra letounu nebo také děvče do větru. To jsou jen některé z návrhů, které vznikly přesně před 80 lety, kdy se do oblak na palubách...  celý článek

Dvojité přistání Airbus A380
Podívejte se, jak musel obří Airbus A380 v Praze opakovat přistání

Přerušené přistání obřího airbusu neuvidíte na vlastní oči každý den. Přestože jde o běžný a z pohledu pilota rutinní manévr, záběry, kdy se letadlo již takřka...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.