Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak se staví „áčko“? Prošli jsme tunely metra z Motola do Petřin

Hrubá stavba prodloužení trasy metra A ze stanice Dejvická je skoro hotova. Prošli jsme tunely a stanice, které nyní ohromují svou prostorností. Po dokončení vnitřních konstrukcí však budou podzemní prostory mnohem menší.
Pohled z traťového tunelu do stanice Petřiny v primárním ostění

Pohled z traťového tunelu do stanice Petřiny v primárním ostění | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Od roku 1978 je trasa A pražského metra ukončena ve stanici Dejvická. V roce 2014 se promění ze stanice konečné na tzv. nácestnou. Tak se nazývá stanice, kterou vlaky projíždí. Trasa metra A tak bude mít novou konečnou v nové stanici Motol, která bude od Dejvické vzdálena téměř 6,2 km.

Miniseriál o prodloužení metra z Dejvické do Motola

Většina budoucích traťových tunelů i hrubých staveb stanic je už hotova. Štíty Adéla a Tonda musí vyrazit sice už jen poslední metry tunelů, ale objem dalších prací je ještě obrovský.

Konečná v Motole má boční nástupiště

Stanice Motol bude 6,7 m pod povrchem a bude mít boční nástupiště, podobně jako třeba stanice Hlavní nádraží. Na trase A to bude první stanice bez ostrovního nástupiště.

Stanice bude mít prosklenou střechu, která umožní prosvětlení nástupiště denním světlem, díky čemuž se ušetří za elektrickou energii. Konstrukce 570 metrů dlouhé stanice (včetně obratového tunelu, kam se cestující samozřejmě nedostanou) je navržena z monolitického železobetonu, obloukové nosníky proskleného zastřešení pak z betonu předpjatého.

Stanice Motol je hloubená s obratištěm za stanicí. Hloubka pod terénem je 6,7...

Rozestavěná stanice Motol

Součástí stanice je tunel pro obratové koleje, zčásti ražený a zčásti hloubený. V něm budou umístěny dvě koleje (s výhybkami pro obrat vlaků), každá délky 410 metrů.

Na konci obratového tunelu bude hloubený železobetonový objekt strojovny hlavního větrání. V tomto místě bude zatím trasa metra A ukončena.

Ze stanice Motol vede jediný dvoukolejný tunel "áčka"

Z pohledu cestujícího vede z Motola na Vypich v levotočivém oblouku a v mírném stoupání jediný dvojkolejný tunel trasy A. Je přibližně 750 metrů dlouhý a je vyražen Novou rakouskou tunelovací metodou (NRTM).

Z konečné v Motole pojedou vlaky přibližně tři čtvrtě kilometru dvoukolejným...

Při použití této metody tunelovací bagr vyrazí v rámci jednoho záběru přibližně jeden metr tunelu. Záběr kromě vyražení horniny obsahuje i zhotovení primárního ostění (ocelová výztuž a stříkaný beton). Laicky řečeno: před bagrem je hornina, za bagrem již zabezpečený tunel.

Hrubá stavba dvoukolejného tunelu vznikla použitím Nové rakouské tunelovací...

Profil dvoukolejného tunelu v primárním ostění je o mnoho větší, než v definitivním ostění, které bude např. ve stanici Petřiny tlusté 0,6 metru.

Tloušťka definitivního ostění traťových tunelů a stanic metra se na trase mění podle konkrétní konstrukce tunelu a podle geologických podmínek.

Před realizací definitivního ostění dna tunelu dělníci nejprve uloží na dno fólii hydroizolace, na kterou následně smontují armaturu. Zhotovení armatury je velmi náročná operace, při které se nesmí poškodit hydroizolační fólie.

Po proražení celého tunelu se nejprve provede izolace, výztuž a betonáž dna...
Před betonáží se provede hydroizolace. Dělníci následně smontují ocelovou...

Část armatury a hydroizolační fólie po zabetonování dna "vyčuhuje" výše, aby se na obě technologie dalo navázat při realizaci hydroizolace a armatury klenby tunelu nebo stanice. Při finálním opláštění je tedy izolace a armatura kolem celého tunelu propojena do jednoho celku.

Podívejte se na prorážku Tondy do stanice Bořislavka na Červeném vrchu

18. dubna 2012

Dno tunelu má maximální tloušťku kolem jednoho metru. Na něj navazují v traťových tunelech i ve stanicích ještě tzv. kolejové betony, na kterých budou uloženy kolejnice. Toto se dohromady nazývá kolejový svršek. Ve stanicích na dno tunelu (mimo prostor kolejového svršku) budou navazovat ještě vnitřní nosné konstrukce stanic.

Hydroizolace klenby se zhotovuje ze speciálního lešení, tzv. izolačního vozu, který pojíždí po dočasných kolejnicích, přikotvených do dna tunelu.

Hydroizolace a armatura klenby tunelu se provádí ze speciálního pojízdného...

Po zhotovení hydroizolace musí dělníci z dalšího, tzv. armovacího vozu ještě opatrně zhotovit armaturu definitivního ostění tunelu tak, aby nepoškodili hydroizolační fólii. Po stejných kolejích se za těmito vozy pohybuje pojízdné bednění.

Pojízdné bednění definitivního ostění se montuje ve stejné montážní jámě, ve...

Pojízdné bednění funguje jako "nekonečná forma" definitivního ostění tunelu. Do prostoru s ocelovou výztuží mezi formu a primární ostění s hydroizolací  ukládají pumpy beton.

Po vytvrdnutí betonu v konkrétní betonované sekci, je možné bednění přesunout  do další sekce.

Štoly na Vypichu hravě pojmou náklaďáky

Staveniště na Vypichu obsahuje kromě šachty pro spuštění razicích štítů také dvě přístupové štoly. Štola Kateřina ústí ve dvoukolejném tunelu (nedaleko od montážní šachty) a štola Markéta (vede poblíž stejnojmenného stadionu) ústí do prostorné jednolodní stanice Petřiny.

Štola Markéta sloužila zejména k ražbě stanice metra Petřiny, štola Kateřina k ražbě části dvoukolejného tunelu od Vypichu do Motola. Zbytek tunelu byl ražen opačným směrem z Motola.

Štola Kateřina vede ze zařízení staveniště na Vypichu ke konci dvoukolejného...
Ze zařízení staveniště na pražském Vypichu vede poblíž slavného stadionu...

Obě štoly jsou v podstatě tunely vyražené metodou NRTM a opatřené primárním ostěním. Aby místem mohly projíždět nákladní automobily (především pro vyvážení rubaniny z ražby tunelů), mají rovné dno, ve kterém je u stěny odvodňovací kanál pro odvod podzemní vody, která do tunelu přes primární ostění prosakuje.

Štola Kateřina. Tudy se vyvážela rubanina ze stavby dvoukolejného tunelu. V...

Štoly jsou dočasná zařízení stavby a nakonec budou z převážné většiny zasypány. Zachována bude jen část štoly Markéta, se kterou se seznámíte v následujícím dílu. V něm se podíváte i do stanice Petřiny, největšího raženého prostoru v pražském metru.

Vyústění pravého traťového tunelu do stanice Petřiny v primárním ostění
  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 171 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 28 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 51 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 13 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

POZOR VLAK: Slavíme půl století pražského metra, vznikla k tomu unikátní hra

v diskusi jsou 3 příspěvky

24. dubna 2024  7:29

Pro Československo, a především pro Prahu, to byl slavný den, devátého května 1974 byl slavnostně...

Jiří Horák obnovil ČSSD a dovedl ji do parlamentu. Se Zemanem si nerozuměl

v diskusi jsou 3 příspěvky

24. dubna 2024

Před 100 lety se narodil Jiří Horák, který po sametové revoluci pomáhal znovuobnovit sociální...

Dnes už se bez nich válčit nedá. Raketový vzestup bojových dronů

v diskusi je 43 příspěvků

24. dubna 2024

Bezpilotní letadla (drony) jsou v posledních dvou dekádách na raketovém vzestupu. Přispěla k tomu...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...