Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Jak se nakládalo TU-154 před převozem z Kbel

  10:10aktualizováno  10:10
Na pražském kbelském letišti probíhala po celý čtvrtek nakládka trupu a dalších součástí letounu TU-154M, který bude během pátku a víkendu dopraven do Leteckého muzea v Kunovicích.

Akce začala ve čtvrtek brzy ráno. Do Kbel se sjela nejen posádka „Velkého přeletu“, ale také těžká technika (dva jeřáby a čtyři soupravy, na nichž bude letadlo a jeho součásti přepravovány) a pracovníci firem, které zajišťují přepravu a nakládku.

Jeřáby v akci: připravuje se nadzvednutí trupu letadla, pod který pak najede...

Jeřáby v akci.

Začalo se nakládáním největší součásti - trupu letadla, které má na délku 41,8 metru. Pracovníci uchytili trup do jeřábových závěsů a nadzvedli jej. „Když už jsme měli připravený trup k uložení na návěs, zjistili jsme, že ho neprostrčíme mezi centroplány, které byly odmontované a odsunuté, ale málo na to, aby se trup dal spustit dolů,“ líčí následné peripetie Pepa Hajchel, jeden z hlavních tahounů kunovické party.

Centroplán se tedy musel s pomocí jeřábu odsunout. I to dalo muzejníkům zabrat: „Centroplán jsme upínali do popruhů naněkolikrát, než se nám podařilo zjistit, kde to má přibližné těžiště.“

Fotogalerie

Letadlo je jako živé

Následovalo ukládání trupu letadla na podvozek, což také nějakou dobu trvalo. „Kroutí se to, je to jako živé,“ vysvětluje Hajchel. Kolem jedenácté dopoledne však byl trup naložen a souprava poodjela na kraj stání, aby uvolnila prostor pro další nakládku.

Díky využití speciálního osminápravového čtyřosého modulárního podvozku se dosáhlo toho, že je trup letounu zhruba metr nad zemí. Výšku nákladu je navíc možné dále upravovat.

Odpoledne se pokračovalo nakládáním obou dílů centroplánu, jednoho vnějšího křídla a motorových gondol. „Ty šly dobře, to bylo hned. Dobře šlo i nakládání křídla,“ říká Hajchel. Část muzejníků se i nadále zabývala trupem letounu, na který bylo třeba upevnit plachty s logy sponzorů a partnerů.

„Opět vítězil náš největší nepřítel a tím je čas,“ rekapituluje celý čtvrtek Pepa Hajchel. Práce trvaly po celý den, večer však bylo vše připraveno k odjezdu.

Odjezd v pátek v 9:30

Hlavní kolona s trupem letadla vyrázila v pátek ráno, odjezd ze kbelského letiště je plánován na 9:30. Transport zamíří na Vinoř, Brandýs nad Labem, Čelákovice, Mochov, Sadskou, Poděbrady, Jičín, Ostroměř a Milovice u Hořic (mapa zde). Tam bude odpoledne odstavena a bude čekat do noci z pátku na sobotu, kdy bude pokračovat dál na Moravu. Přesný harmonogram naleznete na webu Leteckého muzea v Kunovicích.

Cestu Naganského expresu můžete sledovat na stránkách SlowTV na portálu Playtvak.cz. On-line přenos, pohyb hlavní kolony v mapě a další informace přináší také spolupracující AirZone.tv.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Uhlířské pracoviště se stojatými milíři provozované rodinou Forchtsamových...
Před uhlím, ropou a plynem jsme měli dřevěné uhlí. Pohánělo svět

Bez systematicky provozovaného uhlířství by nikdy nenastala doba železná, palné zbraně by nezměnily způsoby vedení válek a i dnes bychom složitě řešili některé...  celý článek

Stratolaunch je největší letadlo současnosti, za jehož vznikem stojí jeden ze...
Zakladatel Microsoftu má největší letadlo světa. Vyšle rakety do vesmíru

Stratolaunch je největší letadlo současnosti, za jehož vznikem stojí jeden ze zakladatelů Microsoftu Paul Allen. Jeho úkolem je za letu vypustit vesmírnou...  celý článek

Tiskárna zanechává stopy, které mohou vést k vašemu prozrazení.
Vynašečku zradily tajné žluté tečky. Dělá je zřejmě i vaše tiskárna

Při posílání tajné zprávy novinářům zřejmě americká lingvistka Reality Winnerová zanechala řadu stop. Jedna z nich je pro mnohé překvapivá: podle vytištěného...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.