Stomiliardová pokuta za MP3 na školní síti

  • 15
Co přinesl konec týdne na hudebním poli? Jeden ze studentů nedávno obžalovaných RIAA dostal astronomickou pokutu, EasyInternetCafe ustálo porušování copyrightu ve svých kavárnách, připravuje se hitparáda stahovaných souborů a prodej CD nám celosvětově klesl o 7 %.

Za MP3 na školní síti málem stomiliardová pokuta
Nedávno jsme informovali o případu čtyř studentů, které americká copyrightová organizace RIAA zažalovala za porušování autorských práv. Toho se měli dopustit tím, že na akademických sítích svých univerzit provozovali systém pro vyhledávání hudebních souborů na počítačích ostatních studentů. O žalobě se nyní objevily detailnější informace. RIAA využila svého zákonného práva a řekla si o náhradu škody v maximální výši 150 000 dolarů za každou skladbu. Jen v jediném případě tak má vyinkasovat pokutu neuvěřitelných 97,8 miliard dolarů! Podle propočtů se tato částka rovná budoucím příjmům amerického hudebního průmyslu za prodej CD na území USA v příštích 120 letech. A to jsme si mysleli, že RIAA už nedokáže šokovat...

EasyInternetCafe se s BPI přece jen dohodla
Našim čtenářům jistě není neznámá ani kauza britského řetězce EasyInternetCafe. Návštěvníci těchto internetových kaváren si mohli stahovat a za poplatek i vypalovat hudební soubory z internetu. Takové svobodné jednání se ale nelíbilo Britskému fonografickému průmyslu a firma skončila pro porušování copyrightu u soudu. Majitel řetězce, řecký podnikatel Stelios Haji-Ioannou, se nejprve odvolal proti pokutě milion liber a nakonec se s hudební organizací dohodl na mimosoudním vyrovnání. BPI, která na britských ostrovech zastupuje mj. také největší světové labely, tak za náhradu škody a soudní výlohy vyinkasuje 210 tisíc liber.
Zprávy se bohužel nezmiňují, jaký dopad bude mít vyrovnání na nabídku služeb EasyInternetCafe. V kavárnách už se cédéčka s hudbou delší dobu nevypalují a nevypadá to, že by firma chtěla spornou službu opět zavést.

Prodej hudby loni celosvětově poklesl o 7 %, Evropa si ale vede dobře
Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI) hovoří ve své nejnovější zprávě o poklesu světového trhu s hudebními nosiči o sedm procent. Klíčové slovo "pirátství" byste našli pomalu na každém řádku. Dozvíme se, že většina světových trhů upadala, a kdo za to může je naprosto jasné. Ze záplavy červených čísel vystupuje Evropa. Přestože i tady jsou "ostudy" typu Německa či Španělska, v několika dalších zemích je trh víceméně stabilní. Ovšem taková Británie či Francie doslova září. Zatímco ve Spojeném království se prodej alb udržel na stejné úrovni jako loni, Francie dokonce zaznamenala 4% růst. Tahouny na obou trzích jsou především domácí interpreti - a co z toho vyplývá? Že za celosvětový pokles může především slavný americký hudební průmysl, jehož komerční výplody lidé jednoduše přestávají kupovat.

Hitparáda nejstahovanějších skladeb bez nejstahovanějších skladeb
Internet se dočká vlastní hitparády nejstahovanějších souborů. Žebříček bude sestaven na základě nejpopulárnějších skladeb a bude publikován s týdenní periodicitou. Důvod jeho vzniku je jednoduchý - lidé s nástupem nových technologií nakupují hudbu stále častěji mimo kamenné obchody. Právě internet je ideálním místem pro shánění jednotlivých skladeb, proto by žebříček měl podle plánů splynout se singlovou hitparádou. "Download Top 40" bude sestavován ve spolupráci s vedoucím evropským distributorem online hudby OD2 a v budoucnu i dalších legálních hudebních knihoven. Přehled popularity souborů proto nebude brát v potaz "cvrkot" na P2P sítích a tudíž asi nebude příliš objektivní.
Mark Mulligan, analytik firmy Jupiter Research, k pozici oficiálních online služeb poznamenává: "Pořád nemají dostatek hudby a navíc jsou uživatelé svázáni hordou omezení. Musí změnit svou tvář a přizpůsobit se přáním zákazníků." Mulligan také upozorňuje, že se dnešní mladí s hudbou na internetu poprvé setkávají prostřednictvím P2P sítí. Pak je velice těžké přimět je, aby změnili své zvyklosti a odklonili se od volné hudby k placené. Nelze než souhlasit, hudební průmysl stále na internetu neumí příliš zaujmout.