Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Internetová reklama: Bannerová slepota je mýtus

  5:00
Od internetové reklamy si mnoho serverů slibovalo obživu. Realita je jiná, internetová reklama dostatek peněz nepřináší. V čem jsou problémy současné internetové reklamy a jak jim předejít? Jsme reklamou zahlceni?
Vyhlídky tisíců internetových serverů na to, že svůj provoz uhradí z prodeje reklamy na svých stránkách, jsou po výsledcích z loňského roku a předběžných výsledcích z prvního kvartálu roku letošního znovu černé. A nejde jen o internet - útlum postihnul snad celý reklamní trh.

Jen v Německu poklesl podle posledních odhadů objem inzerce do médií za loňský rok o čtyři procenta, první čtvrtletí letošního roku hlásí Německo propad o celých deset procent. A to jsou klasická média, která doposud byla v reklamě téměř bez výhrady proti podobným vlivům (samozřejmě jako celek) poměrně imunní.

Internet je na tom ještě o něco hůře. V poslední době se hodně přetřásá, zda reklama na něm má vůbec smysl a jak v USA, tak v zemích EU se nárůst investic do internetové reklamy prakticky zastavil. Důvodem, kromě ekonomické recese v mnoha státech a v mnoha odvětvích, je především problematická důvěra trhu v internetovou reklamu. Ačkoliv celkové sumy investice do internetové reklamy stoupají, stále jde o malé částky a navíc, tyto investice proudí jen k několika málo zavedeným serverům a firmám. Na nové hráče se dostává jen velmi zřídka.

Bannerová slepota versus zahlcenost

Hlavním argumentem odpůrců internetové reklamy je takzvaná „bannerová slepota“, kterou si vypěstovali návštěvníci stránek proti klasické internetové reklamě. S tím také souvisí pokles zájmu o klasické inzertní formáty a hledání stále nových a nových rozměrů a způsobů inzerce. Jenže situace není tak jednoduchá.

Průzkumy, které provedlo několik významných lokálních serverù v Německu (zejména web.de) ukazují, že pojem bannerová slepota není nic nového. V podstatě všichni pokročilejší uživatelé udávají, že klasické reklamní bannery na ně nepůsobí a že je ani nevnímají. Jenže podobné výsledky průzkumů byly již v roce 1998, tedy v době, kdy internetová reklama i v Německu byla ještě v plenkách. Podobné zkušenosti ostatně máme i v naší společnosti. Již v roce 1997 se v našich diskusních forech objevovaly velmi časté názory, že lidé internetovou reklamu nevnímají. Přesto se internetová reklama ukázala být fungujícím marketingovým nástrojem.

Hlavním problémem internetové reklamy se ukazuje být její nadměrné používání na jednotlivých serverech. Mnoho serverů v touze či v nutnosti nabídnout co nejvíce rozměrů, zahltilo svoje stránky množstvím nejrůznějších reklamních formátů a velkou škodou je, že tyto reklamní formáty nejsou používány jen tehdy, když je reklama prodána, ale v mnoha případech (u standardních formátů téměř vždy) i tehdy, kdy žádná reklama prodána není. Tehdy se tyto formáty používají pro vlastní propagaci a zpravidla velmi neefektivně.

Tím se ale logicky snižuje odklikovost těchto reklamních ploch, tedy číslo, podle kterého mnoho analytiků reklamního trhu odsuzuje internetovou reklamu k zapomění právě pro jeho pokles v průběhu posledních let. Německý web.de po této analýze situace přistoupil k radikálnímu zmenšení počtu nabízených reklamních ploch a k odpojování nevyprodaných ploch.

Pokud se podíváte na český internet, zjistíte, že podobné závěry lze vyvodit i u nás. Reklama na internetu je využívána velmi neefektivně a následující tabulka vám ukazuje, kolik reklamních rozměrů a reklamních pruhů jsme našli na titulních stránkách českých serverů (včetně „spřátelených tlačítek“, bez textové reklamy).

  • Lupa - 5 formátů - 9 reklam
  • Mobil - 7 formátů - 13 reklam
  • Živě - 3 formáty - 5 reklam
  • Grafika - 5 formátů - 10 reklam
  • Zprávy iDNES - 5 formátů - 6 reklam

Je zřejmé, že weby jsou reklamou zahlceny a uživatelé na toto zahlcení odpovídají stejně, jako v klasických médiích – přestávají reklamu brát vážně. Ostatně, to je dnes obecný problém reklamy, přestává plnit svoji funkci, protože lidé vůči ní postupně otupují spolu s tím, jak je reklamy v okolním světě stále více a více.

Některé servery jsou přímo proslulé tím, že prodají v podstatě cokoliv, když si to inzerent přeje – s velikou zálibou tak činí Lupa, v poslední době, po delší abstinenci a odolnosti proti zvláštním požadavkům, svoji titulní stránku nahradil reklamou i Mobil.cz. Zadavatelé reklamy jsou spokojenější, jenže čtenáři trpí.

Nestandardními rozměry proti slepotě?

Ve skutečnosti zvýšené množství reklamy na serveru jen dále snižuje její účinnost, zatímco volba reklamního formátu velmi pravděpodobně nehraje roli ani tak vzhledem k nestandardnosti formátu, jako spíše vzhledem k jeho umístění a ploše, kterou disponuje.

To, že nestandardní formáty jsou více vnímány, než klasický plný banner široký 468 bodů není ani tak tím, že tento banner je již formátově okoukaný a zprofanovaný, ale především tím, jak je banner do serveru vložen. Zatímco design snad všech serverů již z počátku počítal se zařazením banneru 468 bodů a tento banner je většinou relativně daleko redakčnímu textu, nejrůznější velké formáty byly do designu zapasovávány později a tedy tak, jak to bylo nejpohodlnější – tím, že byly vloženy k textu článku a zmenšily prostor pro článek. Tím se ale logicky dostávají podstatně blíže ke čtenářům a čtenáři je více vnímají.

Podobně úspěšné byly experimenty s vložením reklamního banneru 468 bodů do těla článku – i v tomto případě čtenáři tento reklamní pruh velmi silně vnímali.

Proto je možné říci, že u banneru je důležitější umístění, než nestandardnost a novost formátu. Samozřejmě je ale také důležitá velikost, tedy plocha, kterou banner přenechá pro reklamní sdělení.

Jak bojovat proti reklamní nechuti

Samozřejmě že recept na boj proti reklamnímu znechucení není jednoduchý a následující postřehy nemusí být všude platné. Zatím ale svoji váhu mají.

  1. Minimalizovat počet reklamních formátů – většina webů nabízí příliš mnoho formátů a na stránkách není pro reklamu kam dát redakční materiál. Stránky jsou díky tomu pořádně hutné a reklama nemá šanci vyniknout. Maximum by měly být dvě reklamy na stránku a to ještě jen, pokud je vyprodáno.
  2. Stahovat nevyprodané plochy – pokud nejsou prodané některé reklamní plochy, je lepší je z webu vypustit do chvíle, než se prodají, než na nich nechat běhat nějakou implicitní reklamu.
  3. Vyřadit výměnnou reklamu – mnoho serverů pouští v nevyprodané ploše výměnou reklamu z nejrůznějších Billboardů a Mr. Linxů. Otázka je, zda vám stojí těch dvacet lidí, co si kliknou na vaši reklamu jinde za to, jak takovou nehezkou reklamou obtěžujete své čtenáře.
  4. Posunout bannery k obsahu – reklamní banner nesmí být na vrchu stránky, ale tam, kde je redakční obsah. Jinak si jej lidé nebudou všímat.

Ani dodržování těchto pravidel nebude jistě znamenat, že váš server bude vyprodaný. Je třeba hledat i další zdroje příjmů a možná seriosně přemýšlet o zpoplatnění obsahu. To bude ostatně také téma, nad kterým se zamyslíme příští týden.

Autor:
  • Nejčtenější

Dnes už se bez nich válčit nedá. Raketový vzestup bojových dronů

v diskusi je 47 příspěvků

24. dubna 2024

Bezpilotní letadla (drony) jsou v posledních dvou dekádách na raketovém vzestupu. Přispěla k tomu...

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi je 7 příspěvků

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 24 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 21 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Necháte se nachytat na triky internetových podvodníků?

v diskusi je 18 příspěvků

29. dubna 2024

Typickou obětí internetového podvodu už nejsou jen senioři. Kyberzločinci se zaměřili i na mladší...

Devět praktických triků pro užívání Windows. Usnadněte si práci s textem

v diskusi je 8 příspěvků

1. května 2024

Ať už připravujete itinerář dovolené, dokument pro šéfa či esej do školy, jistě toužíte potom, aby...

Na Ukrajině zuří válka dronů. Co jsou sebevražedné drony a vyčkávací munice?

v diskusi je 9 příspěvků

30. dubna 2024

Sebevražedné drony a vyčkávací munice zažily obrovský rozvoj, protože se dají vyrobit za pár...

Nečekaně nízká poptávka po brýlích Apple snižuje dodávky až o polovinu

v diskusi je 21 příspěvků

29. dubna 2024  17:30

V době uvedení na trh byly brýle Apple Vision Pro nedostatkovým produktem. Nyní, několik měsíců po...

Necháte se nachytat na triky internetových podvodníků?

v diskusi je 18 příspěvků

29. dubna 2024

Typickou obětí internetového podvodu už nejsou jen senioři. Kyberzločinci se zaměřili i na mladší...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...