Peníze, peníze, peníze Ostatně již v právě uplynulém roce obyvatelé západní Evropy utratili za všechny druhy digitálního obsahu na internetu téměř 340 milionů euro. Podle výzkumníků z Jupiter Research se do roku 2007 na internetu utratí za služby a obsah kolem 2,5 miliardy euro. Znamená to ale také, že čím dále tím více webů, které doposud nabízely svá data zdarma, bude požadovat za své služby platby. Především hudební, filmové a další distribuční společnosti by měly mít z takového vývoje radost. Znamená to totiž, že pokud dokáží připravit všeobecně přijatelný model nabídky svých produktů, uživatelé se nebudou příliš bránit či se uchylovat k černému trhu či pirátství.
Jak se tyto výsledky odráží v praxi? Dá se říci, že podobnou náladu mají i návštěvníci serveru Yahoo. Částečně to potvrzují i informace o placených službách na tomto portálu, které tento týden zveřejnil. Podle výkonného ředitele Terry Semela totiž minulý rok překonal počet uživatelů, kteří za některé nabízené služby platí, odhad vypracovaný v průběhu roku. Podle původních předpokladů se očekávalo, že na konci roku 2002 bude mít Yahoo přibližně 2 000 000 platících uživatelů. Tato vize však byla překonána ještě na začátku prosince. Lidé na Yahoo platí například za soukromou inzerci nebo rozšířené služby e-mailu. A co Česko? Placenému obsahu a službám na českém internetu se také daří nad očekávání dobře. Samozřejmě jen u projektů, které mají co nabídnout. Podívejte se na tento článek o vývoji placených služeb na serveru BonusWeb.