Chytré štítky Smart Tags neboli chytré štítky jsou tenké bezdrátové mikročipy, které uchovávají a vysílají informace o produktu, na němž jsou umístěny. Tato identifikace je známa jako "RFID (radio-frequency identification)" a podle lidí, kteří tuto technologii podporují, má přinést doslova revoluci v prodeji a skladování a dalším využívání věcí. Samotné RFID bylo přitom již využíváno v druhé světové válce k rozeznání nepřátelských a vlastních letadel. Každý takový chytrý štítek má od výrobce obsahovat informace o fyzických vlastnostech produktu a jedinečný identifikační kód. U oblečení to mohou být dále data o barvě, velikosti, střihu, ale také o způsobech praní, takže by se u praček, které tuto technologii podporují, nemělo stát, že bude uživatel prát prádlo, které nelze prát společně. Potraviny mohou zase nést informaci o složení, o svém původu, o energetických hodnotách a „chytré“ ledničce poradí, jak dlouho je lze skladovat a při jaké teplotě. Polotovary se zase budou schopny ve spolupráci s mikrovlnnou či jinou troubou připravit přesně podle receptury.
Výrazná úspora času čeká také nakupující u pokladen. Čtečky, které budou umět pracovat s RFID kódem, zvládnou velice rychle „přečíst“ celý nákup a pokladní již jen vystaví účtenku.
Není všechno zlato, co se třpytí Potud by bylo vše v pořádku, ale všechno má svůj háček. Ten v tomto případě spočívá v minimálně dvou komplikacích. Tou první je skutečnost, že radiový signál, který štítky vysílají, může na ulici zachytit kdokoliv, kdo bude patřičně vybaven. Smart tags se tak mohou stát ideální identifikátorem pro zloděje, kterým stačí jen monitorovat ruch na ulici a v případě, že zachytí vysílání etikety z nějakého drahého produktu, dát se „práce“.
Druhým nebezpečím úzce souvisejícím s předchozím je skutečnost, že na štítky je možno informace různě nahrávat a mazat – některé společnosti nabízejí smart tags s životností 100 000 přepisů. Odtud není příliš daleko k tomu, aby si zákazníka s výrobkem, který má „chytrý štítek“, označil a mohl jej tak jednoduše sledovat. Tím produktem mohou být například hodinky. Na druhou stranu je možno každý takový štítek ochránit přístupovým heslem.
Jsou mezi námi V současné době již řada firem „chytré štítky“ používá a objevily se už i spotřebiče, které využívají informací z nich získaných přesně tak, jak bylo popsáno výše. Ne všude se ale tento nápad ujal, viz například Benetton. Dá se však očekávat, že si tato poměrně levná technologie najde své příznivce poměrně brzy a lidé to možná ani nepostřehnou.