Tablety zastiňují notebooky i mobily.

Tablety zastiňují notebooky i mobily. | foto: Jan Kužník, Technet.cz

Tablety kradou slávu notebookům i mobilům, tvrdí analytik výstavy CES

  • 42
Las Vegas (Od zpravodajů Technet.cz) - Výstaviště v Las Vegas bylo za čtyři desetiletí veletrhů CES svědkem vzniku a rozmachu mnoha úspěšných technologií. Ale taková rychlost, jakou roste obliba tabletů, tu ještě nebyla. Budou stejně úspěšné jako televizory, tvrdí analytik veletrhu.

Zdá se, že krize je zažehnána. Prodeje spotřební elektroniky jsou na vzestupu. Po propadu v roce 2009 pozvolna stoupaly. V roce 2012 sice meziročně poklesly o jedno procento, ale letos se situace opět obrátí do čtyřprocentního růstu. Jediným regionem, který bude v "červených číslech", je západní Evropa, ovšem pouze o jedno procento. Nejvíce si naopak polepší Střední východ a Afrika (nárůst o 18 % na +12 %) a Latinská Amerika (nárůst o 16 % na +5 %).

Sledujte novinky na CES

Panasonic, Samsung, Intel i LG už představily své novinky pro tento rok. Všechny je najdete v naší on-line reportáži.

Zatímco v uplynulých letech byly hybatelem trhu především televizory, dnes jsou tahouni mnohem drobnější: jsou to chytré telefony a tablety. Teprve s velkým odstupem následují herní konzole (respektive videohry), televizory a notebooky.

Zatímco v roce 2012 lidé uratili více za smartphony než tablety, v letošním roce by se tyto prodeje měly vyrovnat. Zajímavý je fakt, že v roce 2012 se tablet objevil ve 40 procentech amerických domácností (nárůst o 20 procent), přičemž chytré telefony má 52 procent amerických domácností. Tablety se tedy zabydlují mnohem rychleji než jejich menší kolegové.

A podle analytika CEA (agentury pořádající CES) Shawna DuBravaca se tablety stanou stejně rozšířené jako televizory. V Americe to znamená 99 procent domácností a necelé tři přístroje v každé z nich.

Tablety ukrajují notebookům i mobilům

DuBravac tvrdí, že vstupujeme do éry "po chytrých telefonech" (post-smartphone era). Chytré telefony nejsou 65 procent času využívané pro komunikaci, ale jako rozhraní pro zobrazení on-line obsahu, informací z jiných zařízení nebo senzorů. Přitom 24 procent tabletů a chytrých telefonů je pořizováno dokonce primárně za účelem hraní her.

Producenti video obsahu nyní také počítají s konceptem takzvané "druhé obrazovky" (second screen). Hlavní obrazovkou je televizor, na kterém běží film, seriál nebo zpravodajství. A druhou obrazovkou je tablet, kde by se v bezprostřední návaznosti na televizorem zobrazovaný program objevovaly další informace nebo záběry.

Zajímavé bylo srovnání prodeje tabletů a notebooků v předvánočním období. Tablety jasně dominovaly, a navíc jasně "užíraly" zákazníky notebookům.

,