Návrat 80 let vyhynulého druhu? Vědci hledají tasmánského tygra

12:29aktualizováno  13:34
Nové indicie vedou vědce k tomu, aby obnovili pátrání po tasmánském tygru, vačnatci, který je již osmdesát let považován za vyhynulý druh.

Tasmánský tygr (Thylacinus cynocephalus) - vycpaný exemplář | foto: Profimedia.cz

Poslední známý exemplář jedince druhu Thylacinus cynocephalus zemřel v roce 1936 v zoologické zahradě v tasmánském Hobartu. Ještě v šedesátých a sedmdesátých letech australští vědci po tzv. tasmánském tygru pátrali v divočině, ale bezvýsledně. Proto byl v roce 1982 tasmánský tygr oficiálně prohlášen za vyhynulý druh.

V češtině je tasmánský tygr znám též jako vakovlk tasmánský, což lépe reflektuje fakt, že (navzdory vzhledu) nejde o šelmu kočkovitou ani psovitou. Patří do nadřádu vačnatců, podobně jako třeba klokan nebo vakomyš.

Tasmánští tygři v australské zoologické zahradě (někdy před rokem 1921)

Fotogalerie

Nyní ale přišlo několik nezávislých zpráv o pozorování, které dává vědcům naději, že se nějakým tasmánským tygrům přeci jen podařilo přežít. Obzvláště povzbudivá jsou pozorování školených zaměstnanců australských národních parků: „Jedna z těchto zpráv přišla od dlouhodobého zaměstnance národního parku v Qeenslandu, jiné od zkušených táborníků v severním Qeenslandu,“ říká profesor Bill Laurance z James Cook University.

„Prověřili jsme popisy, které jsme od pozorovatelů získali, a barva očí, velikost těla, tvar těla i chování živočichů nesouhlasí s žádným známým druhem, který se v dané oblasti nachází,“ dodává Laurance.

Tasmánský tygr (Thylacinus cynocephalus) byl největší známý vačnatec. V roce...

Tasmánský tygr (Thylacinus cynocephalus) byl největší známý vačnatec. V roce 1936 zemřel poslední známý jedinec tohoto druhu. Za vyhynutého je oficiálně považován od roku 1982.

Profesorka Sandra Abellová, Laurancova kolegyně, proto povede výpravu, jejímž cílem bude tato pozorování ověřit. Součástí plánu je i použití padesátky „nejmodernějších digitálních fotopastí“, které vědci rozmístí na poloostrově Cape York. Výprava by měla započít už někdy tento měsíc. Vědci zdůrazňují, že nejde o nějaké hledání sněžného muže nebo lochnesské příšery: „Toto není mytické zvíře, ale reálný živočišný druh. Známe jej jak z vykopávek, tak z fotografií a filmových záznamů,“ uvedla pro NPR profesorka Abellová. „Šance, že tasmánský tygr skutečně přežil a že jej najdeme, je ale velmi malá. Nejsem si jista, že tam jsou. Potřebovala bych jasné důkazy, které by uspokojily mé pochybnosti. Ale opravdu doufám, že je najdeme. Byl by to úžasný objev.“

Pohled na bílého trpaslíka Stein 2051 B a pět tisíc světelných hvězd vzdálenou...
Hubbleův teleskop potvrdil teorii relativity. Znovu a u jiné hvězdy

Skupina vědců na stárnoucím Hubbleově teleskopu dokázala poprvé pozorovat u jiné hvězdy než našeho Slunce ohyb světla v důsledku působení gravitace. Je to...  celý článek

Srovnání regenerace srdce 35 dní po infarktu myokardu (myší srdce)
Srdce se neumí samo uzdravit. Vědci otestovali, proč. Zatím na myších

Srdeční sval patří k těm, které se velmi pomalu regenerují. Američtí výzkumníci se rozhodli zjistit, proč tomu tak je. V časopise Nature publikovali své...  celý článek

Autonomní koncept Volkswagen Sedric
Profesionální řidiče nahradí „stupeň 5“. Otázka je, kdy se to stane

Co všechno už dnes dokáží samořídící auta? Kdy se dočkáme toho, že vůz necháme před obchodem a on sám zajede do podzemních garáží? Jak brzy přijdou...  celý článek

Microsoft Xbox One 500GBMicrosoft Xbox One 500GB

Porovnejte ceny, pročtěte recenze a objednejte přímo u nás.

www.Heureka.cz