Ryanair chce zvrátit zákaz telefonování v letadlech: milióny euro plus
Kdo se těšil, že si alespoň v letadle odpočine od věčného vyzvánění mobilů, má zřejmě smůlu. Ačkoliv z ledaskterých výzkumů - a především u dálkových letů a častěji létajících cestovatelů - vychází, že nejméně populární představou je ukecaný spolucestující "kafrající" celý let do mobilu, přesto jsou výrobci letadel rozhodnutí zavést tyto služby jako standardní součást vybavení svých nových letadel...
...proti tomu často stály samotné aerolinky i jejich pasažéři. Proto se více spekulovalo o budoucnosti Internetu, případně méně vyrušujících SMS zprávách na delších letech. Zdá se, že tato diskuse však brzy nabude daleko konkrétnějších obrysů. Namísto teorie přichází Ryanair s opravdu ostrou nabídkou.
Podle britského periodika Sunday Times má být Ryanair právě velmi zaujat diskusemi s výrobci a dodavateli vybavení i s jednotlivými operátory. Ve spolupráci s nimi chce Ryanair zvýšit příjem ze svých letů. Z těch se stále více stává komoditní zboží a vydělat se dá především na doprovodných službách. Právě vzdušně mobilní telefonie má být jedna z cest, další mají být mobilní hry.
Ryanair již vede rozhovory o možnostech zabudování potřebného technologického zázemí do své flotily. Úhrně 120 letadel by mohla údajně vybavit například firma Altobridge, která s Boeingem participovala na vývoji jeho technologie pro vzdušnou mobilní telefonii. A právě od Boeingu nakupuje Ryanair svá letadla nejraději.
Mobilní telefony se zatím nesmějí v letadlech používat kvůli potenciálnímu ohrožení palubní elektriky. I přes značné množství testů je stále postoj regulativních úřadů negativní, vysílání mobilních telefonů by mohlo údajně ovlivnit palubní elektroniku. Druhým argumentem je rušení pozemních sítí, které vzhledem k rychlosti letadla si nestíhají předat mobil mezi sebou. Obě dvě tyto populární výhrady však ztrácí na své ostrosti.
Miniaturní vysílač s omezeným dosahem, takzvaná pikobuňka je schopna obsloužit větší část interiéru letadla aniž by extrémně vyzařovala do svého okolí. Přes tuto pikobuňku jsou všechny hovory sbírány a vedeny do satelitního vysílače, který posílá data přes satelit dále na zemi. Je to samozřejmě drahý způsob telefonování, ale také jistý způsob ukrácení času.
Kolik vlastně chce Ryanair touto nabídkou vydělat, to není známo z oficiálních zdrojů. Analytici však odhadují pravděpodobné výnosy na řádově milióny euro ročně. Nynější obrat irské aerolinky, těsně soutěžící se společností easyJet o vedení v evropské nízkonákladové dopravě, je udáván ve výši cca 1,7 miliardy euro (cca 48 až 50 miliard korun). Z této sumy úctyhodných cca 16 procent dělají právě doprovodné služby, například prodej palubního občerstvení. Pokud se má splnit vize cestování zadarmo, kdy letenky budou jen doplňkem zdarma k šiřšímu balíku služeb (auto, ubytování), pak není divu, že se Ryanair snaží rozšířit tento potenciální (placený) balíček o další možnosti (roamingové telefonování ve vzduchu a la: "Maminko, já letím.").
Komentář redakce
Zda skutečně budeme unešeni ze souseda, který si rozhodl let krátil diskusemi na firmou placeném mobilu a hlasitě si povídá bez ohledu na okolí (v hluku letadla to totiž ani jinak než hlasitě zřejmě nepůjde), o tom lze vcelku oprávněně pochybovat. Pokrok se však zastavit nedá a tak, jako jsme si zvykli na mobilní telefony v metru, si na ně zřejmě zvykneme i na letech s levnými aerolinkami. Přeci jen, času na povídání je tam dost a proč nedat domů krátkou zprávu, že letadlo má zpoždění. Co se nám zdá skutečně zajímavé je však možnost vzdušného smskování - bývá alespoň subjektivně levnější než volání (objektivně, měřeno poměrem slovo/Kč možná není) a zabere (ukrátí) mnoho času. Zcela novou dimenzí pak mohou být ohlášené mobilní hry Ryanairu: chce si někdo zahrát síťovou akční hru s polovinou letadla?