Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Vaše televize spotřebuje více elektřiny, než by měla. Je to podvod?

aktualizováno 
Údaje o elektrické spotřebě televizí je zřejmě třeba brát s rezervou. Podle výzkumu mezinárodní neziskové organizace jsou udávané hodnoty často i poloviční oproti běžné spotřebě. Je možné, že společnosti cíleně obchází testovací proces. Zjištění se týká televizí Samsung, LG a Vizio.

Samsung Smart TV | foto: Pavel Kasík, Technet.cz

Podle amerických zákonů musí být na každé prodávané televizi samolepka uvádějící odhadovanou roční spotřebu elektrické energie. Tato hodnota je určována za pomocí testu Mezinárodní elektrotechnické komise, v rámci kterého je na výchozích nastaveních televizoru přehrána desetiminutová video smyčka.

Toto video má simulovat běžné sledování a proto poskytnout relativně přesné měření spotřeby. Již dříve se ale začaly objevovat zprávy o tom, že televize Samsung spotřebují méně elektřiny při přehrávání testovacího videa, než při běžném provozu.

Nedávno publikovaná studie mezinárodní neziskové organizace Natural Resources Defense Council (NRDC) teď ukazuje, jakým způsobem k „úspoře“ zřejmě dochází. Problém je částečně ve zmíněném testovacím videu, jehož mouchy výrobci možná cíleně využívají. Dochází v něm totiž k častým střihům a změnám obsahu. Testované byly televize Samsung, LG a Vizio.

Nové televize Samsungu nebo LG mají přitom ve výchozím nastavení zapnutou funkci, která snižuje jas pokud zjistí rychlý pohyb nebo časté změny scén v přehrávaném obsahu. Cíl má být úspora energie nebo prý i šetření očí diváka. K největší úspoře však dochází podle testů NRDC právě jen u testovacího videa: zatímco u něj došlo u televizí LG ke snížení spotřeby o 58%, při puštění jiného videa to už bylo jen 13%. U televizí Samsung byl rozdíl o poznání nižší (16% a 9% snížení), Vizio pak tuto funkci nevyužívá.

Samsung však nejvíce hřešil v dalším zjištěném „triku“. U televizí všech zmíněných výrobců docházelo k vypnutí úsporných funkcí při jakékoliv změně režimu obrazu z toho výchozího - například z „normální“ na „sport“. Vypnuta byla třeba automatická regulace jasu. Tím se podle studie spotřeba u některých televizí dokonce zdvojnásobila. Samsung však šel u některých modelů ještě dál a veškerá nastavení úspory energie byla vypnuta i po minimální změně, například jen zvýšení jasu.

Rozdíl mezi udávanou a reálnou spotřebou peněženku nijak moc nezatíží: pokud bude televize zapnutá každý den pět hodin, za rok to bude stát navíc okolo 15 dolarů (asi 360 Kč). Celkově ale jde o větší peníze. Ze studie vyplývá, že pokud by jen třetina majitelů těchto televizí v USA změnila nějaká nastavení a vypnula tím úsporné funkce, vyjde to draho: konkrétně odhadují 1,2 miliardy dolarů v účtech za elektřinu navíc. Také je zde ekologická stopa, více než pět milionů metrických tun oxidu uhličitého uvolněného do ovzduší.

Hlavní problém je však v tom, že udávané hodnoty neodpovídají běžnému provozu. Testování spotřeby je tedy nepřesné a zákazník se rozhoduje při koupi na základě mylných údajů - ať už se jedná o cílené úsilí výrobců nebo jen špatně nastavené testové podmínky.



Témata: Testování


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Na speciální akci pro vybrané novináře dnes Panasonic představil novinky pro...
Panasonic slaví 99 let. Nabídne neviditelnou OLED TV i 4K pro každého

Frankfurt (Od zpravodaje Technet.cz) Na speciální akci pro vybrané novináře Panasonic představil novinky pro letošní rok. Širokou řadu 4K televizorů včetně nových OLED TV, bezpečnostní kameru,...  celý článek

Romance v polích před sto lety
Před 100 lety šla do kin Romance zlatých polí s milovanou Mary Pickfordovou

VIDEO V seriálu "Před 100 lety" připomínáme obrazem události z domova i ze světa, které se odehrály na den přesně před sto lety. Vzpomínáme na osobnosti z politiky,...  celý článek

Československý prezident T. G. Masaryk
Masaryk loboval v Rusku. Říkali mu „gospodin preziděnt“

VIDEO Už od roku 1914 existovala v Rusku dobrovolnická Česká družina. Češi dezertovali z rakouské armády a vytvořili základ revolučních dobrovolných vojsk, tedy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.