Potrubní pošta pro pasažéry míří do testovací fáze. Rychlost 1 300 km/h

  • 307
Rok a půl od uvedení prvních informací o novém dopravním systému Hyperloop se objevila další zpráva. Ta slibuje postavení testovací trati. Přístup by k ní měli mít studenti i firmy. Ale to nejdůležitější chybí: kdy se tak stane.

Elon Musk, který šéfuje firmám jako SpaceX nebo Tesla Motors, se na svém twitterovém účtu pochlubil novými informacemi o projektu Hyperloop. A bylo načase. Když se před rokem a půl o tomto projektu objevily první informace, sliboval Musk, že se pasažéři svezou do deseti let.

Aktuální tweet tak má ukazovat, že se na Hyperloop nezapomnělo.

15.ledna 2015 v 20:08, příspěvek archivován: 18.ledna 2015 v 23:17

Will be building a Hyperloop test track for companies and student teams to test out their pods. Most likely in Texas.

Jak ze zprávy vyplývá, bude to testovací trať otevřená pro firmy a studenty, kteří si zde budou moci otestovat svou kapsli. Stavět by se pravděpodobně měla v Texasu. Musk v dalším tweetu ještě připustil, že by na testovacím okruhu mohly být provozovány studentské závody těchto dopravních kapslí.

Další informaci pak Musk sdělil podle serveru The Verge na setkání dopravních specialistů Texas Transportation Forum. Testovací trať bude mít asi osm kilometrů. Termín jejího otevření jsme se však nedozvěděli.

Na vzduchovém polštáři

V Hyperloopu se lidé či auta budou pohybovat jako náboj v hlavni elektromagnetické pušky. Dopravní kapsle dosáhne rychlosti kolem 1 300 kilometrů za hodinu.

Hyperloop je nízkotlaká trubice s dopravními kapslemi, které se v jednu chvíli pohybují po celé délce tubusu. Původní projekt počítal s tubusem s průměrem 2,3 metru (3,3m nákladní verze). V něm má být tlak vzduchu šestkrát menší, než je tlak atmosféry na Marsu. Konkrétně 100 pascalů, což v pozemských podmínkách zhruba odpovídá tlaku vzduchu ve výšce 45 kilometrů nad mořem. Z provozních důvodů byl využit právě nízkotlaký systém a ne vakuový systém se zcela odčerpaným vzduchem, který by si vyžádal vyšší náklady.

Pohyb kapslí mají zajišťovat lineární elektromotory na stěnách tubusu. Měly by pokrývat jen zhruba jedno procento délky tunelu a pravidelně kapsle urychlovat. Baterie jsou podle Muska příliš těžké, než aby mohly být přímo v kapslích.

Kabiny se budou pohybovat na vzduchovém polštáři, který bude vytvořen stlačeným vzduchem a aerodynamickým vztlakem. Každá kapsle má 28 ližin, na kterých má „plout“ po vzduchovém polštáři. To se však může změnit, pokud nějaká firma nebo studentský tým vyvine kapsli lepší.

Klíčovou součástí návrhu je kompresor na palubě každé kapsle. Zaprvé vytváří vzduchové polštáře, po kterých kapse klouže, a za druhé řeší největší aerodynamický problém Hyperloopu.