Test MP3 kodeků: LAME je nejlepší, iTunes zase propadák

  • 77
Který MP3 enkodér je nejkvalitnější? Který se hodí na vážnou hudbu a který zase na disko? Na tyto otázky měl odpovědět veřejný poslechový test, při němž uživatelé po celém světě hodnotili kvalitu výstupu šesti programů pro převod zvuku do populárního formátu MP3.

Formát MP3 je sice jen jeden, ale programů pro převod zvuku do komprimovaných souborů existuje spousta. Ke kdysi osamocenému kodeku Fraunhoferova institutu se postupem času přidávaly další a další, až dnes máme k dispozici pestrou škálu enkodérů, ať už samostatných, nebo integrovaných ve víceúčelových aplikacích. Pokud si lámete hlavu s tím, jaký kodek je nejlepší a zda pro určitý hudební žánr nejsou kvalitnější jeho soupeři, máme pro vás řešení. Stejný problém totiž nedávno řešili uživatelé po celém světě.

Který MP3 kodek je nejlepší?

Roberto Amorim se zabývá zvukovými formáty již velmi dlouho. Na svých webových stránkách nabízí ucelenou knihovnu netradičních či zapomenutých enkodérů MP3 i dalších, méně obvyklých formátů. Rovněž pořádá veřejné poslechové testy, hudební fanoušci napříč zeměkoulí měli možnost porovnat kvalitu kodeků AAC, dále alternativ k standardnímu MP3 a také se zabývali otázkou, zda některý z formátů dokáže vyprodukovat stejný, ne-li lepší zvuk než MP3 při polovičním datovém toku.

Naposledy byl přispěvatelům předložen úkol zjistit, který MP3 kodér ma nejlepší výstup při průměrném datovém toku 128 kbps. Na startovním roštu se vyrovnaly tyto aplikace s uvedenými parametry:

  • LAME encoder 3.95 --preset 128
  • FhG MP3 encoder (verze z Adobe Audition 1.0) VBR quality 40
  • Apple iTunes 4.2 MP3 112 kbps VBR, highest quality, joint stereo, smart encoding
  • Gogo-no-coda 3.12 -b 128 -a -q 0
  • Audioactive Encoder 2.04 128 kbps high quality
  • Xing MP3 Encoder 1.5 VBR quality normal

Všechny kodéry pracovaly v režimu variabilního datového toku, kromě Audioactive, který módem VBR nedisponuje a zůstal proto na čistých 128 kbps. Zúčastnění k testu obdrželi 12 obvyklých zvukových vzorků, každý z jiného žánru a různým složením nástrojů - od Chopinovy klavírní sonáty a mnohačlenného orchestru přes pop a elektroniku až po nemilosrdné kytary tvrdého metalu. Test probíhal od 14. do 31. ledna 2004, účastníci hodnotili kvalitu na zvuku pětibodové stupnici.

And the winner is... LAME!

Podíváme-li se na diagram níže, zjistíme, že po srovnání výsledků v jednotlivých kolech je průměrný výkon kodérů takřka srovnatelný. Není překvapením, že se na první příčce umístil famózní program LAME, který řadu let platí za nejkvalitnější MP3 enkodér vůbec. Ostatní však nemají takový odstup, jak se čekalo. Na druhém místě se umístil starý algoritmus Audioactive, který však zabodoval pravděpodobně díky konstantnímu datovému toku. Střed je vzácně vyrovnaný, o pomyslnou třetí příčku se dělí kodek od Frauhnoferova institutu, knihovna GoGo a kupodivu také zavrhovaný Xing. Jako beznadějně poslední skončil MP3 kodek z programu iTunes od Apple.

Poslechový test MP3 128 

kbps

Enkodér LAME však neměl cestu k vítězství vůbec jednoduchou. Přesvědčivě zvítězil jen v jedné disciplíně (extreme metal), sedmkrát se o nejvyšší příčku dělil a z prvenství se mohl radovat především díky nevyrovnaným výsledkům soupeřů. A jak dopadly ostatní?

Všechny rutiny až na Xing vyhořely na neopunkových Green Day, kde povětšinou zaznamenaly své minimum. Kodek Fraunhoferova institutu zabodoval nejvíce u popu, jinak se držel ve středu pole - což ovšem stačilo k destrukci soupeřů v oboru punkrock. Tam absolutně zklamala knihovna GoGo, které nejvíc chutnala varhanní kompozice. MP3 kodek iTunes podával povětšinou podprůměrné výkony, nejvíce bodů a nejvýše 3. místo zaznamenal u klavírní etudy. Starý Audioactive se osvědčil u salsy, popu, klavíru a orchestrálních skladeb. Poslední testovaný kodek Xing získal své maximum stejně jako GoGo u varhan, výsledky byly jinak průměrné.

Podrobné výsledky a metodika zpracování testu zde.