Třívozová jednotka RegioPanter na kolejích VUŽ

Třívozová jednotka RegioPanter na kolejích VUŽ | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Jak se testoval nový český vlak RegioPanter, který dostanou ČD

  • 53
Nový český "pantograf" RegioPanter pomalu dokončuje nekompromisní testy na kolejích Výzkumného ústavu železničního. Hned třikrát se ověřuje úplně vše, co souvisí s bezpečností provozu. Až testy skončí, bude jezdit v barvách Českých drah.

Nahlédli jsme do zákulisí schvalování nového českého vlaku RegioPanter, které probíhá ve zkušebním centru VUZ od 16. února 2012. Tehdy do centra dojela první dvouvozová jednotka.

Pod stejnou tváří, vnitřním vzhledem a názvem RegioPanter se však ukrývají po elektrické stránce tři různé vlaky. Díky tomu probíhá schvalování na jedné dvouvozové a dvou třívozových jednotkách.

Tři typy RegioPanterů

Národní dopravce objednal u společnosti Škoda Transportation dvousytémové vlaky o délce dvou nebo tří vozů. Pro stejnosměrnou trakci objednal pouze třívozové soupravy.

Testy zcela nového vlaku začínají v klidu

"Po příjezdu do VUŽ jsme nejprve začali s testy komponentů, jejichž funkčnost nesouvisí s jízdou a trakcí. Byla to například rampa pro imobilní osoby a vodní hospodářství," přibližuje redakci postup Michal Prefeta ze Škody Transportation.

Souběžně s těmito testy probíhalo první nastavení a seřizování trakčního a brzdového systému a dalších. Až poté mohlo začít ostré testování. Zkoušky brzd a trakce, pak následovalo měření elektromagnetických charakteristik trakční elektroniky.

Plošina pro nástup vozíčkářů byla testována jako jedno z prvních zařízení vlaku

K zastavení ze stošedesátky potřebuje RegioPanter 760 metrů

Vozidla s elektrickým pohonem primárně brzdí elektrodynamicky, tedy tak, že motor funguje jako koly poháněný generátor a získaná elektrická energie se  vrací do vlastní spotřeby vozidla. Pokud to umožňuje železniční infrastruktura, vrací se do napájecí soustavy železnice nebo se vyčerpává v brzdových odpornících.

Dále je jednotka vybavena elektropneumatickou přímočinnou brzdou jako brzdou záskokovou a samočinnou jako brzdou záložní a odtahovou s brzdovými kotouči integrovanými do kol.

Elektropneumatická přímočinná brzda umožňuje vozidlu rychleji reagovat na příkaz BRZDA než brzda samočinná. 

Brzdový kontejner  Knorr

Jednotka je samozřejmě vybavena elektromagnetickou kolejnicovou brzdou, která zaúčinkuje při použití každého způsobu nouzového brzdění. Pomocí elektromagnetů přitáhne ke kolejnici speciální trámec, který třením výrazně pomůže zpomalovat soupravu.

Při testech brzd se ověřují i situace, které za života vlaku ani nemusí nastat, např. zastavení z maximální rychlosti pouze elektromagnetické kolejnicovou brzdou. Pochopitelně každý typ nebo okruh brzdy musí nezávisle zastavit vlak. 

Jednotka je vybavena magnetickou kolejnicovou brzdou

Testy ukázaly, že třívozová jednotka RegioPanter zastaví z maximální stošedesátky na 760 metrech.

RegioPanter dokončuje testy elektromagnetické kompatibility

Mezi vůbec nejtěžší zkoušky pro jakýkoliv elektrický vlak patří testy elektromagnetické kompatibility (EMC).

V nich se zkoumá, zda elektrická zařízení vlaku neruší jakékoliv bezdrátové vysílání (od rozhlasového či televizního až po mikrovlnou civilní a státní komunikaci). Vlak také nesmí nežádoucím způsobem ovlivňovat kolejové obvody zabezpečovacího zařízení železničních tratí a stanic, aby se například samy nezvedaly závory.

Vše ve vlaku ovládají řídicí jednotky. Pro jejich diagnostiku a údržbu jsou na různých místech jednotky výstupy. Součástí elektroinstalace jsou protipožární čidla

Problém je v tom, že platí najednou všechny vzájemně provázané fyzikální zákony. Pokud technici změní jedno nastavení, změní vlastně vše. Proto se optimální stav nastavuje velmi komplikovaně.

Naštěstí se seřizování provádí úpravou řídicího software. Takže pokud technici najdou optimální stav, nahraje se program do řídících jednotek ostatních vlaků.

Aby vás dveře nerozpůlily

Přísným očím Drážního úřadu neunikne nic, ani seřízení dveří. To, aby cestující nepřivřely příliš silně, než se poté samy znovu otevřou, nebo aby se na zastávce při odjištěných dveřích nejprve vysunuly správné stupačky (jsou dvě podle výšky nástupiště).

Vlak má v širokých dveřích dvě výsuvné stupačky pro různé výšky nástupišť. Vysouvají se po odjištění dveří strojvůdcem

Otevřené kryty pohonu dveří pro jeho testování

Test vytápění proběhl ve Vídni, klimatizaci prověřilo slunce

Jeden z testů nesouvisí přímo z bezpečností na kolejích. Přesto ho cestující mohou vnímat jako jeden z nejdůležitějších. Je to test tepelné pohody vozidla.

Testy vytápění proběhly v klimatickém tunelu ve Vídni, více v článku OBRAZEM: Nový pantograf mučili mrazem krutějším než zima.

Testy ochlazování interiéru vozidla ukázaly, že čidla i klimatizace fungují správně, ale ve vozech je přesto různá teplota. Příčinou byla nevhodně umístěná čidla. Jejich optimální polohu ovšem technici relativně snadno našli i díky letošním letním vedrům.