Tiger ukazuje, jak budou operační systémy vypadat za rok

  • 10
Apple dostál své pověsti technologického lídra a do nového operačního systému zakomponoval desktopový vyhledávač a zobrazování aktuálních informací z internetu. Co Applu schází ke štěstí? Zvýšit svůj podíl na trhu. Celosvětově mu patří 2,1 procenta z trhu operačních systémů, v ČR je to ale pouze jedno procento.

Mac OS Tiger přináší dvě hlavní inovace: integrovaný vyhledávač Spotlight a zobrazování informací z internetu Dashboard. Kromě nich nabízí ještě dalších 200 vylepšení. Nový systém by měl podle zástupců společnosti být rychlejší než starý, pomocí Xgridu bude možné sdílet výkon počítačů v síti a vytvářet tak výpočetní farmy. Celý systém je navržen tak, aby vycházel vstříc uživatelům a přizpůsobil se jejich uvažování. E-mailový program má vylepšenou funkci lapání nevyžádané pošty, přiložené obrázky si můžete promítnou jako slideshow, pomocí MacSyns je možné sychronizovat s externími přístroji. Funkci ovládání počítače hlasem ale v českém prostředí nevyužijete, je k disposici jen v anglické verzi a neuvažuje se o její lokalizaci. Ukazuje ale, jakým směrem se zřejmě bude ovládání počítače ubírat v dalších letech. Zajímavá je i funkce Automator, což je osobní asistent pro automatické a často opakované úlohy.

Počítače Apple jsou doménou grafiků a umělců, proto jsou samozřejmostí podpora audio, obrazu a video. Zajímavé jsou integrované filtry pro úpravu obrázků.  Multimediální přehrávač QuickTime podporuje nový kodek H.264, který při stejné velikosti nabízí větší kvalitu obrazu. Tento kodek pak využijete při videokonferencích iChat, které se mohou zúčastnit až 4 osoby (audiokonference až 9).

V centru pozornosti

Spotlight (anglicky světelný kužel, přeneseně centrum pozornosti nebo zájmu) je technologie, kterou znáte z desktopových vyhledávačů (více v článcích Kam jsem jenom dal ten soubor? Desktopový vyhledávač odpoví... a Co je lepší pro hledání na vašem PC? Google nebo Copernic). Spotlight vyhledává v dokumentech, e-mailech, kontaktech, obrázcích, hudbě, aplikacích či položkách adresáře. Vyhledává v reálném čase. Jednou z možností, jak si nechat zobrazit výsledky vyhledávání, jsou Smart Folders.

Smart Folders (rychlé složky) třídí dokumenty a soubory ne podle jejich typu, ale obsahu. Tato funkce například umožňuje si vytvořit seznam všech, kdo mají narozeniny následující měsíc, případně shromáždit v jedné složce všechny dokumenty a soubory věnované tématu stěhování. V jedné složce pak najdete e-maily, ve kterých stěhování plánujete, fotku nového bytu, seznam všeho, co je potřeba zařídit, plánek cesty a nabídky stěhovacích firem. Výsledky tohoto uživatelského vyhledávání se ukládají a je možno k nim rychle přistupovat.

Informace na dosah

Kdy a za kolik?

Operační systém Mac OS X Tiger je v anglické verzi již na pultech obchodů za 3810 Kč, lokalizovaná česká verze bude k dostání začátkem června. Předchozí verze Panther měla celosvětově 15 miliónů uživatelů a pro tyto Apple připraví upgrade za 490 Kč.

Více na stránkách www.apple.cz

Dashboard (palubní deska) vám umožní rychlý přístup k informacím z internetu, jako je počasí či aktuální kursy. Stiskem funkční klávesy se obrazovka překryje novou vrstvou, kde se zobrazí boxíky s vybranými informacemi. Lišta je stále "živá" a není problém se okamžitě přepnout zpět do normálního režimu.

Internetový prohlížeč Safari automaticky detekuje a zobrazuje RSS. Dokáže i přímo zobrazit dokumenty ve formátu PDF. Zaujal nás i spořič obrazovky, který automaticky zobrazuje zprávy z RSS čtečky.

Rozumí si i s Windows

Windows zabírají převážnou část elektronického světa a proto Tiger podporuje HTML mail, SMB protokol a v textovém editoru TextEdit je možné otevírat, upravovat a vytvářet texty i tabulky s příponou .DOC, které lze bez problémů otevřít ve Wordu.

"Technologie už máme, teď je chceme prodat"

Hlavním cílem pro rok 2005 je zviditelnit se na trhu, netají se zástupci společnosti, která až do podzimu roku 2004 nebyla na českém trhu příliš vidět. Středoevropská strategie pro prodej zahrnuje retailový prodej výrobků (v prvé řadě populárního přehrávače iPod a dále i osobního počítače Mac Mini) a poměrně masivní reklamní kampaň. Za tři roky by český Apple chtěl zvýšit podíl na trhu s osobními značkovými počítači z 1 na 2 %. Kromě komunity grafiků a umělců se chce pomocí iPodu a Macu Mini zaměřit i na obyčejné spotřebitele.

U přehrávačů iPod je situace pro Apple daleko příznivější, podíl na českém trhu s přehrávači s pevným diskem se pohybuje kolem 50 %. V Evropě to činí 60 a v USA dokonce 80 %, kde se iPod téměř stal generickým označením MP3 přehrávače.