Tekoucí voda je vděčným objektem fotografů.

Tekoucí voda je vděčným objektem fotografů. | foto: Vít Kovalčík

Rady, jak fotografovat vodu. Dejte si pozor, aby to nebyla nuda

  • 21
Pokud vás nebaví fotit lidi a fotka krajiny se samými kopci vám připadá statická, je tu téma, které vás může oslovit svoji lehkou dynamikou a hravostí – focení vody.

Voda v kapalném skupenství se kolem nás vyskytuje v různých podobách a prakticky všechny se hodí na focení. Některá místa můžete najít za domem, pro jiné je třeba cestovat dál.

Větší vodní plochy

Impozantní dokážou být rybníky, jezera nebo moře. Ve spojení se západem slunce umí dělat divy.

Novomlýnská nádrž a v pozadí Pálava, vyfocené na relativně krátký čas. Canon 5D Mark IV, Canon EF 16-35/2.8 III, 1/13 s, f/18, ISO 100, ohnisko 16 mm

Velmi záleží na tom, jakou dobu expozice použijeme. První ukázka byla s časem 1/13 s, ale scéna se dramaticky změní při delší expozici. Zde to berte jako ukázku, víc se mi líbí první ostřejší varianta, ale v jiném případě může být situace opačná. Pokud tedy máte po ruce stativ a nastavíte vysokou clonu a/nebo použijete ND filtr, dokážete fotit s expozicí například 2,5 sekundy jako níže, kde se pohyby vody ztratí a snímek získá zasněný nádech.

Novomlýnská nádrž jen tentokrát vyfocená s delším časem. Canon 5D Mark IV, Canon EF 16-35/2.8 III, 2.5 s, f/22, ISO 100, ohnisko 24 mm

I uprostřed dne lze fotit a stejně tak můžeme místo umělé nádrže využít moře. Jen aby snímek nebyl nudný (protože na horizontu není Pálava), je vhodné do záběru zahrnout i blízké pobřeží.

Pobřežní skály na severu Španělska. Canon 5D Mark II, Canon EF 16-35/2.8 II, 1/80 s, f/7,1, ISO 100, ohnisko 16 mm

Odrazy na hladině

Vítané jsou i odrazy okolí na vodní hladině, jako na klasickém pohledu na Matterhorn.

Matterhorn odrážející se v horském jezírku. Canon 5D Mark III, Canon EF 16-35/2.8 II, 1/60 s, f/11, ISO 100, ohnisko 35 mm

Bohužel, podobných odrazů lze dosáhnout jen na velmi klidné vodě. Konkrétně v tomto případě jen brzy dopoledne, protože poté se zvedne vítr a po zbytek dne už je vidět známá hora jen jednou.

Je proto jednodušší fotit odrazy bližších objektů a na opravdu malých vodních plochách, kde nevznikají větší vlnky. Pokud odhlédneme od přírody, tak klasickými kandidáty jsou zámecké zahradní bazénky.

Zámek Rájec nad Svitavou. Canon 5D Mark II, Canon EF 16-35/2.8 II, 1/320 s, f/5,6, ISO 100, ohnisko 20 mm

Zatímco obecně je u krajinných snímků preferovaný horizont na fotce obvykle výrazně níže nebo výrazně výše, tak odrazům sedí nejlépe umístění horizontu uprostřed. Vynikne tak majestátnost a symetrie celého záběru. Ale nemusíte se tohoto doporučení držet za každou cenu, dostatečně klidná hladina nám dovoluje dělat i různé jiné hravé záběry, jako například na následující ukázce.

Na druhý pohled. Canon 350D, Macro-Revuenon 24/4, 1/40 s, asi f/8, ISO 100, ohnisko 24 mm

Více o problematice odrazů se dozvíte v tomto článku na serveru Milujemefotografii.cz.

Proti slunci

Zvláštní zacházení vyžadují záběry focené proti slunci. Pokud máte štěstí, světlo není tolik intenzivní a fotoaparát ho zvládne zachytit ve svém dynamickém rozsahu. Ale v extrémním případě je slunce na snímku velmi „žhavé“ a protože se zároveň odráží na skotačivé hladině, jsou velké části snímku příliš světlé.

Pokud je problém příliš výrazný, jsou tu dvě základní řešení. Buď pořídíte velmi tmavou fotografii a na počítači zesvětlíte vše, kromě slunce a jeho odlesku. Tím se vyhnete jeho velkému přepalu.

Alternativně pořídíte několik záběrů s různým nastavením expozice a tedy různě tmavých nebo světlých. Tato funkce bývá dostupná ve fotoaparátech pod názvem Exposure bracketing a po její aktivaci přístroj po zmáčknutí spouště automaticky pořídí zmiňovanou sérii snímků. Výsledek se zkombinuje do jedné fotografie na počítači.

Výslední snímek byl ručně zkombinovaný ze tří zdrojových fotografií pod ním. Canon 5D Mark IV, Canon EF 16-35/2.8 III, 1/160 až 1/1250 s, f/11, ISO 100, ohnisko 23 mm

Polarizační filtr

K odrazům se vztahuje další potenciální trik – použití polarizačního filtru. Ten dokáže při správném natočení zbavit vodu odlesků a tak nechat nahlédnout pod hladinu, jak je vidět na následující dvojici snímků.

Bez použití polarizačního filtru. Canon 5D Mark IV, Canon EF 24-70/2.8 II, 1/80 s, f/8, ISO 400, ohnisko 25 mm

S polarizačním filtrem. Canon 5D Mark IV, Canon EF 24-70/2.8 II, 1/80 s, f/8, ISO 400, ohnisko 25 mm

Zdálo by se to jako řešení problému se sluncem, ale bohužel redukce odrazů funguje jen v určitých úhlech (kolem 45 stupňů dolů od horizontu). Na snímku výše je redukce odrazu nejvýraznější v dolní polovině, ale směrem k horizontu se odlesky opět vracejí. Navíc nemusíte chtít nechat odrazy zcela zmizet, ty vlastně dělají vodu vodou. Kompromisní varianta je tedy natočit filtr tak, aby trochu odrazů ponechal.

Kašny a fontány

Fotogenické jsou i městské scenérie. Díky malým rozměrům kašen a fontán je navíc můžete snadno obejít a fotit z různých úhlů, čímž dostanete variabilní fotky během pár sekund.

Fontána focená po slunci. Canon 40D, Canon EF-S 10-22/3.5-4.5, 1/30 s, f/8, ISO 100, ohnisko 10 mm

Fontána focená proti slunci. Canon 40D, Canon EF-S 10-22/3.5-4.5, 1/160 s, f/8, ISO 100, ohnisko 10 mm

Pokud najdeme úhel, ze kterého je vidět i odraz plastik, otevírá se možnost dalších typů kompozic.

Fontána s jejím odrazem ve vodě. Canon 40D, Canon EF-S 10-22/3.5-4.5, 1/80 s, f/8, ISO 100, ohnisko 10 mm

Další možnost jsou všemožné detaily vodního proudu. Jak je ale vidět, i s časem 1/640 sekundy jsou tryskající kapky stále rozmazané pohybem, proto pokud tento efekt chtít nebudete, musíte použít ještě kratší čas.

Detail vodního proudu.. Canon 5D Mark II, Canon EF 24-105/4, 1/640 s, f/4, ISO 200, ohnisko 105 mm

Speciální případ jsou nasvícené fontány v noci. Se stativem a dlouhým časem expozice lze rozmazat pohyb vody a místo drobných detailů zachytit její podstatu. K tomuto způsobu focení se navíc přidává bonus, že se rozmažou a ztratí procházející turisté.

Nasvícená Magická fontána v Barceloně. Canon 350D, Canon EF-S 18-55/3.5-5.6, 10.0 s, f/22, ISO 100, ohnisko 18 mm

Vodní toky

Posledním vodním tématem, kterému bych se chtěl věnovat, je přírodní tekoucí voda. V případě malých potůčků je důležitým faktorem okolí, protože bude zaplňovat velkou část snímků. Výraznou měrou také přispívá tvar toku. Pokud plyne jednoduše rovně, snímky nemusí být špatné, ale obvykle nebudou mít na diváka žádný výrazný efekt. Lepší je se tedy dívat po rychlých změnách směru a ty zachytit. Celkem běžné jsou lesní potoky vytvářející křivku „S“.

Lesní potok s několika zatáčkami, vytvářejícími křivku „S“. Canon 5D Mark III, Canon EF 16-35/2.8 II, 2.0 s, f/22, ISO 100, ohnisko 16 mm

Vertikální změny směru jsou asi ještě zajímavější, i když vyžadují výrazně kopcovitý nebo přímo horský terén. Ale v případě, že takový najdeme, odměnou nám mohou být méně obvyklé záběry. Zde je uměle vytvořená kaskáda na říčce v německých Alpách.

Umělá kaskáda na říčce v německých Alpách. Canon 5D Mark III, Canon EF 70-200/2.8 IS II, 1.0 s, f/16, ISO 100, ohnisko 200 mm

Zkuste to sami

Snímky z článku berte jako malou kapku inspirace. Pole možných fotek s tímto živlem je obrovské a vyřádí se na něm jak člověk, který obdivuje velké scenérie, tak i nadšenec pro detaily. Stačí jen vyrazit k nejbližšímu oblíbenému místu a nezapomenout si s sebou fotoaparát.

Autor je redaktor webu Milujemefotografii.cz, kde najdete i další návody.