Trendy v digitální fotografii?

Digitální fotoaparáty jsou podobně jako mobilní telefony fenoménem moderní doby. Objem jejich prodeje již překonal kinofilmovou fotografii a to nejsou počítána integrovaná řešení. Má digitální fotografie šanci nás ještě překvapit?
Nevíme, jestli by někdo před pěti, ale třeba i třemi lety odhadoval současný stav na poli digitální fotografie. Ale patrně nikdo by nehádal, že tradiční výrobce fotoaparátů společnost Kodak, v podstatě ukončí svou podporu kinofilmovým přístrojům.

Rozvoj digitální fotografie se však nezastavuje. Nejnovější odhady hovoří o výrazném růstu tohoto trhu i v dalším období. Jen pro letošní rok firmy odhadují, že prodají o více než 39 % digitálních fotoaparátů více než v předchozím roce. Je to však již výrazný pokles, když vezmeme v úvahu nárůst prodeje mezi roky 2002 a 2003. Ten činil více než 70 %. Pokud však budeme počítat změnu v absolutním počtu prodaných kusů, rozdíl již není tak markantní.

Dlouhodobější odhady počítají s další nárůstem, takže by v roce 2008 mělo být prodáno zhruba 100 miliónů kusů těchto zařízení.

Pode nejnovějších čísel, které shromáždila a vyhodnotila firma IDC, se v minulém roce podařilo prodat necelých 48 miliónů digitálních fotoaparátů. Pro letošek odhaduje tato výzkumná společnost nárůst na zhruba 69 miliónů kusů.

V současné době se na tomto trhu nejvíce daří společností Sony, která v drží zhruba 18 % trhu. O pouhá dvě procenta méně pak náleží firmě Canon. O třetí místo mezi sebou soupeří společnosti Eastman Kodak a Olympus.

Nic není jisté

Odhadovaný nárůst však musí podpořit mírná změna strategie výrobců. „Výrobci digitálních fotoaparátů by se měli dokázat v marketingové komunikaci oprostit od předhánění se ve specifikacích (tzv. boj o megapixely) a spíše ukázat digitální fotoaparáty jako součást životního stylu. Zároveň by měli zvládnout jednoduše popsat důležité vlastnosti,“ radí analytik IDC Chris Chute v rozhovoru pro agenturu Reuters. „Pak mají velkou šanci utrhnout co největší koláč trhu v rozbíhajícím se boji s digitálními fotoaparáty, které jsou integrovány v mobilních telefonech.

Nové technologie

Odhlédneme-li od změny marketingové strategie, je před výrobci ještě poměrně dlouhá cesta v dolaďování současných technologií. Již ani tak nejde o to, aby se zvyšovalo množství megapixelů, které je schopný aparát zachytit, ale spíše se musejí vychytat mouchy, na což nebyl doposud čas při bouřlivém vývoji v této oblasti. Mezi ty nejzávažnější patří, i přes viditelné pokroky, stále nízká reakční rychlost a také problémy se snímáním za horších světelných podmínek. Vedle toho se budou stále dolaďovat i jiné přidružené technologie, jako jsou například ty, které se používají u náhledového monitoru.

Určitá revoluce by mohla u digitálních fotoaparátů proběhnout, pokud by se podařilo vyvinout novou technologii pro snímání obrazu, tedy jiný druh snímacího čipu. Další velké změny by měly v budoucnu nastat v práci s pamětí a s úložnými médii. Měla by se zvyšovat jejich kapacita a zároveň rychlost. Pak by neměl být problém dosáhnout situace, kdy místo fotografování jednotlivých snímků, poběží kontinuální snímání v plném rozlišení při rychlosti několik desítek snímků za sekundu.