Jen několik dnů dělilo obnovenou premiéru digitálních fotoaparátů firmy Epson a uvedení prvního výrobku společné značky Konica Minolta. PhotoPC L-300 a DiMAGE E323 mají leccos společného. Jsou to jednoduché automatické kompakty, poskytují obrázky s rozlišením 3 miliony bodů, mají trojnásobný optický zoom, hledáček, barevný displej a blesk a dovede je ovládat i ten největší technický antitalent. Asi jediné, co by mohl případný fotograf postrádat, je podrobné nastavení expozice, ovšem náročné publikum tyto foťáčky oslovit ani nemají. Jsou určeny pro dovádění venku, švihání momentek z veselých sešlostí atp.
Podívejme se na jejich parametry:
PhotoPC L-300 | DiMAGE E323 | |
Rozlišení CCD | 3,24 Mpix | 3,2 MPix |
Citlivost ISO | 100-400 | 50-200 |
Optický/digitální zoom | 3x/2x | 3x/4x |
Ohnisková vzdálenost (35 mm ekv.) | 6-16,8 mm (34-102 mm) | 5,6-16,8 mm (36-108 mm) |
Rozsah světelnosti | F2,8-4,9 | F2,8-4,9 |
Rozsah závěrky | 1/2-1/2000 s | 1/2-1/2000 s (až 2 sec v nočním režimu) |
Rozměry | 105x33x60 mm | 99x62x34,5 mm |
Hmotnost | 185 g | 145 g |
Přístroje jsou napájeny standardními tužkovými bateriemi nebo akumulátory. Zatímco DiMAGE se spokojí se dvěma, PhotoPC zhltne hned čtyři, což se zásadně projeví na už tak dost varujícím údaji o váze.
V jednom aspektu se fotoaparáty diametrálně liší- v designu. DiMAGE je lehký plastový šmudla, PhotoPC zase těžkopádný kovový tank. Tyto charakteristiky přesně vystihují přístup obou soků k uživatelům, ať už máme na mysli komfort práce, nebo odezvu jednotlivých akcí. Než se tedy rozepíšeme o ovládání kompaktů, podívejme se ještě na jednu tabulku (údaje v sekundách):
Start | 2. snímek | Zpoždění | Zoom | |
PhotoPC L-300 |
3,6 |
4,4 |
0,6 |
1,8 |
DiMAGE E323 |
3,2 |
2,3 |
0,7 |
1,7 |
Epson ztrácí prakticky na všech frontách, zvláště s pořízením druhého snímku si dává přístroj na čas. Překvapivě je ale svižnější při zaostřování, což se odráží v kratším zpoždění závěrky bez namáčknutí spouště.
Oba fotoaparáty kombinují USB
port s audio/video výstupem
Práce s...
Ovládání DiMAGE je vyřešeno velmi ergonomicky, všechny hlavní funkce jsou dostupné pomocí rychlé volby některým z tlačítek na zadním panelu. Všechna jsou určena pro palec pravé ruky: je tu obvyklá kolébka zoomu, vertikální šipky směrové růžice volí makro a samospoušť, horizontální pak doladění expozice v rozsahu ±1,8 EV. Svůj vyhrazený čudlík má také blesk. Posuvným třípolohovým voličem si můžeme vybrat mezi focením s displejem nebo jen za pomoci hledáčku a prohlížením pořízeného materiálu.
Menu dále nabízí volbu vyvážení bílé z obvyklé škály bez možnosti manuální kalibrace, stupeň komprese, programovou expozici (automat, sport, portrét, krajina, noc a netradiční možnost svislé a/nebo vodorovné deformace obrazu). Na výběr je snímání jednotlivých obrázků, sérií či pohyblivého videa bez omezení délky záznamu. Nenajdeme tu barevné efekty, ba ani manuální nastavení citlivosti CCD čipu. Oproti svému protivníkovi však E323 nabízí interpolaci na 6 megapixelů, což znamená výsledné rozlišení 2880x2160 bodů.
Epson má na vrchu klasické kolečko pro změnu pracovního módu (foto, video, prohlížeč), a co se týče ovládání, není tak přítulný: kromě blesku a makra musíme po všem pátrat v textovém menu fotoaparátu. Ani to není nejbohatší, nabízí jen dva scénické programy, vyvážení bílé a expozice v intervalu ±2 EV, ale dovoluje také ručně zvolit ISO snímače. Ozvučené klipy lze točit v rozlišení 320x240 nebo 160x120 bodů s maximální délkou 60, resp. 150 sekund.
Značka si zakládá na dvou specialitách: tou první je funkce P.I.F., která umožňuje vložit snímaný objekt do efektního grafického rámečku. Druhá bude pro leckoho možná zajímavější: pomocí tlačítka v levém horním rohu zadní stěny lze snímky z fotoaparátu tisknout přímo na připojené kompatibilní tiskárně.
Slot pro SD kartu se nachází
tradičně pod krytem baterií
Testovací fotografie
Všechny zkušební snímky byly pořízeny v rozlišení 2048x1536 bodů v nejvyšší kvalitě komprese a s plnou automatikou. Výsledky jsou rozporuplné - přiznejme si na rovinu, ani jeden z foťáčků není právě ideální malíř. Optika není schopna obraz pro 3Mpix čip prokreslit do nejmenších detailů, důsledkem čehož se ve snímcích místy objevují silné a neostré hrany a ztrácejí podrobnosti.
Epson se může pochlubit přirozeným podáním barev, ovšem v detailech znatelně pokulhává. Denní snímky trápí obrovské množství šumu ve stínech a například červenohnědý keř uprostřed parku v pravé části obrázku se doslova rozplývá. V tomto segmentu DiMAGE vítězí a odhaluje nám pohled do větvoví.
Epson L-300 |
DiMAGE E323 |
Při přiblížení pomocí optického zoomu Epson zcela ignoruje střešní krytinu chrámové lodi a pokračuje v šumivé show. DiMAGE potvrzuje lepší kresbu, ovšem také tendenci utíkat do zelené. Zástupce stáje Konica Minolta se rovněž výrazněji potýká s aberací.
Epson L-300 |
DiMAGE E323 |
Snímek vyšehradského portálu není na Epsonu příliš prokreslený a má malou hloubku ostrosti. Minolta jej naopak vystřihla precizně, byť opět lehce dozelena.
Epson L-300 |
DiMAGE E323 |
V režimu makro umí PhotoPC L-300 fotit objekty vzdálené již 11 cm, DiMAGE E323 ostří od 15 cm. Ačkoliv nebyly žádné extra světelné podmínky, snímek pocházející z koprodukce Konica Minolta působí mnohem živěji než první pokus Epsonu. Také detaily jsou zřetelnější. Na stopce a větvích však můžeme pozorovat nápadnou chromatickou vadu.
Epson L-300 |
DiMAGE E323 |
Noční obrázek Václavského náměstí se L-300 poměrně povedl, škoda opět přítomného šumu a dále velmi zvláštního fialového odlesku pravého reflektoru v objektivu. DiMAGE E323 podal scénu v teplejších barvách, ovšem kolem reflektoru je mnohem výraznější duhová korona a odlesk je na snímku patrný rovněž, i když ne v takové míře.
Epson L-300 |
DiMAGE E323 |
Kdo zvítězil?
Na první pohled nás uchvátil profesionální vzhled PhotoPC L-300, avšak kvalita snímků není to, co bychom u tohoto modelu mohli vyzdvihnout. DiMAGE E323 je už svým kukučem předurčen k zábavě, jeho reakce jistě oceníte ve chvílích, kdy je potřeba jednat velmi rychle. Snímky jsou čisté a my dáváme bod.