Vysoké vlny se tříští o Sochu Svobody v New Yorku. Ve skutečnosti jde o záběr z...

Vysoké vlny se tříští o Sochu Svobody v New Yorku. Ve skutečnosti jde o záběr z filmu Den poté (2004). | foto: Twitter / giovanni_king

Sociální síť Twitter informovala při hurikánu a čelila taškářům

  • 6
Hurikán Sandy vyřadil z provozu většinu komunikačních a informačních sítí. V některých oblastech se pak Twitter na čas stal nejaktuálnějším informačním zdrojem. A samozřejmě i rejdištěm pro různé dezinformace.

V kritických okamžicích největšího náporu hurikánu Sandy na atlantickém pobřeží USA se sociální síť stala nejen často jediným fungujícím zdrojem informací a prostředkem pro přivolání pomoci, ale poskytla příležitost i šprýmařům, kteří přes Twitter rozesílali falešné poplašné zprávy a fotomontáže, napsala agentura Reuters.

Superbouře

V pondělí se například v Twitteru objevila informace, že burza na Wall Street je pod vodou. Navzdory oficiálnímu dementi se informace rozšířila do některých uznávaných médií, včetně televizní stanice CNN.

Za zprávou na twitterovém účtu @comfortablysmug stál Shashank Tripathi, manažer volební kampaně republikánského kandidáta do Sněmovny reprezentantů Christophera Wighta. Tripathi se později uživatelům omluvil a na manažerskou funkci rezignoval. Nejdříve však musela být vystopována jeho identita.

Společnost Twitter se od jeho skutků distancovala. "Nemoderujeme obsah a rozhodně se nechceme dostat do situace, kdy bychom rozhodovali, co je OK, a co ne," řekla agentuře Reuters mluvčí Twitteru Rachael Horwitzová.

Poznejte fotomontáže

Některé padělané fotografie ukazovaly obrázek Sochy svobody zaplavené přívalem vody nebo žraloka vyvrženého do ulice v jedné obytné čtvrti. Takové fotografie se začaly šířit po celém světě.

Případ poskytl další důkaz o tom, že Twitter je důležitým, ale zároveň krajně nespolehlivým zdrojem informací v reálném čase.

Twitter v roli pomocníka

Americké vládní agentury, zpravodajská média i obyvatelé měst se přesto na Twitter spoléhali ve snaze dostat důležité informace k uživatelům v těch nejvyhrocenějších chvílích. Síť zprostředkovala výzvy k evakuaci, aktuální informace o postupu bouře i naléhavá volání o pomoc.

Ve washingtonském sídle amerického Červeného kříže sledovali operátoři proud vzkazů na Twitteru a Facebooku na šesti obrazovkách. Podle místa odeslání sestavoval speciální program mapu, podle níž vedení organizace rozesílalo záchranné týmy do nejpotřebnějších oblastí. "Zjistili jsme, že s pomocí sociálních sítí dokážeme lépe plnit svou roli," řekla vedoucí střediska Wendy Harmanová americkému prezidentovi Baracku Obamovi, který v úterý štáb krátce navštívil.

Twitter nabídl speciální webovou stránku "#Sandy", která shromažďovala informace státních úřadů a agentur, jež byly v dané chvíli pro uživatele nejpotřebnější. Podobné služby dosud síť poskytovala jen v případě velkých sportovních a zábavních akcí, bohatě sponzorovaných americkými firmami. Na stránky o bouři Sandy přispívali newyorský starosta Michael Bloomberg nebo jeho kolega z New Jersey Chris Christie, který byl na sociálních sítích obzvláště aktivní.

Twitter jako zdroj informací

Twitter se osvědčil již dříve, třeba při fukušimské katastrofě nebo při informování o úmrtí Václava Havla.

Aby oslovily co největší počet lidí, využívaly dokonce některé úřady, například newyorská radnice či Agentura pro mimořádné situace z Marylandu, nástroje Twitteru, které byly původně určené pro šíření reklamních sdělení. Twitter jim je poskytl bezplatně, stejně jako služby pro vysílání naléhavých vzkazů mobilním uživatelům adresně podle místa, kde se právě nacházejí.

Podle amerických expertů byly přitom vládní agentury vůči používání sociálních sítí v době živelních pohrom dosud velmi skeptické. Podle socioložky Jeannette Suttonové se úřady obávaly, že jejich informace nebudou považovány za autentické. "Když se však nezapojíte do komunikace, ocitnete se mimo," tvrdí Suttonová.

Aktivní byli i řadoví uživatelé. Na fotografickou výměnnou síť Instagram přicházely snímky dokumentující postup hurikánu Sandy s frekvencí deset obrázků za vteřinu. Mnohé z nich se pak objevily v servisu klasických médií a ve vysílání zpravodajských televizí.

,