Pin-up kalendář Eizo

Pin-up kalendář Eizo | foto: Eizo

Ultimátní rentgenové porno byl podvod, modelky pózovaly jen ve 3D fantazii počítače

  • 54
Provokativní kalendář, který zobrazoval modelky "tak nahé, jak to jen jde", tedy vyfocené rentgenovými paprsky, rozvířil na internetu lítou diskuzi. Firma Eizo nakonec přiznala: žádné modelky, jen 3D výtvor grafiků.

Čtenáři Technetu se mohli s "rentgenovým kalendářem 2010" setkat už v létě, to když o něm Miloš Čermák psal jakožto o ultimatnim pornu. Firma Eizo specializující se mj. na lékařské monitory je nechala vyrobit primárně pro lékaře. Podtitul zněl: Eizo lékařský pin-up kalendář - stejně jako Eizo monitory - ukáže opravdu každý detail.

Pin-up kalendář EizoPin-up kalendář Eizo
Pin-up kalendář EizoPin-up kalendář EizoPin-up kalendář Eizo

Limitovaná edice tohoto neobvykle odhalujícího pin-up kalendáře se nicméně stala internetovou senzací. Není se čemu divit, provokativní kalendář totiž kombinuje známé virální prvky: neslýchanost ("no to si děláš legraci!"), zábavnost ("OMG lol") a zručnost ("ale muselo to dát práci, co?"). A, samozřejmě, nahé ženy ("slint", případně "skandál!").

S těmi nahými ženami to ale tentokrát bylo od začátku pochybné. Diskutující okamžitě vyjadřovali svou obavu o nadbytečné ozáření modelek - rentgenový snímek celého těla, navíc v "neideálních" pozicích, není něco, co by měl zdravý člověk bezdůvodně podstupovat. Jiní komentátoři poukázali na části těla, které jsou na snímku tmavé (např. bradavky), ovšem "na rentgenech se obvykle jeví relativně světlé, dokonce tak, že je musejí radiologové označovat, aby nedošlo k jejich záměně za nádor." Zkrátka a dobře, podezření, že jde o hoax, tedy trik, matení či podvod, bylo na světě.

Byla to simulace. Chcete další?

Podezření na "photoshopování" se ale v diskuzích objevuje snad pod každým zajímavějším videem a fotkou (jak ukázal třeba Matt Harding ve své vtipně přednášce, nebo my v našem aprílovém odhalení). Tentokrát se ale ukázalo jako oprávněné. Německá firma Butter, která kalendář vyrobila, uvedla: "S politováním oznamujeme, že naše dívka z kalendáře je pouze virtuální modelka, takže vám nemůžeme poslat žádné její fotografie." Celou myšlenku uskutečnil CGI ilustrátor Carsten Mainz podle nápadu Nadine Schlichte.

Jak vznikaly fotomontáže

Jak vznikaly fotomontáže agentury butter.de

Příští rok plánuje firma další kalendář, tentokrát v násobně větším nákladu. Odhalení, že jde o trik, rozhodně reklamě neubralo, naopak, kalendář (a s ním i obě firmy) se znovu dostaly do novin.

Plákat TOP 09 „Předseda má být transparentní“

V Česku jsme měli podobný případ - Karel Schwarzenberg připustil, že podobizna muže s dýmkou neznázorňuje přímo jeho. "Nebyl na to čas," vysvětlil předseda TOP09 s tím, že ho někdo zastoupil. "Ale ten nápad se snímkem se mi líbil," podotkl v rozhovoru pro MF DNES.

To, že jde o trik, ovšem změnilo způsob, jakým se na kalendář díváme. Vypovídá to mnohé o nás a o tom, jak konzumujeme informace na internetu. Jsme fascinováni tím, že se díky webu dostaneme k novým, netušeným výtvorům, a možná ještě více nás uchvacuje, že tyto výtvory mohou pocházet od kohokoli - "obyčejného člověka s nápadem".

Zároveň jsme ale podezřívavější, díky zahlcení informacemi a rozmachu technologií ztrácíme pojem o tom, co je skutečně možné a co ne. Důsledkem je přehnaná důvěřivost (díky které se donekonečna šíří hoaxy a viry), nebo naopak všudypřítomná skepse ("je to montáž/podvod/zaplacené/zbytečně").

Nemluvě o paradoxním počínání lidí, kteří ztrácejí čas tím, že všem ostatním vysvětlují, že je to všechno ztráta času.

Zdroje: