Plížením, plazením vzhůru. Vědci předvedli materiál, který drží na skle

aktualizováno
Inspirováni přírodou, konkrétně gekonem obrovským, zkoumali američtí fyzici přilnavost různých povrchů. Podařilo se jim systém suchých „přísavek“ zdokonalit natolik, že udrží dospělého člověka na vertikální skleněné stěně.

Na Spidermana sice zatím umělý syntetický povrch Synthetic Adhesion System nestačí, ale v porovnání s předchozími pokusy jde o pokrok. Figurant dokázal během dvou minut vyšplhat po skleněné stěně téměř dva metry.

Výzkumníci ze Stanfordovy univerzity v Kalifornii vylepšili (ve spolupráci s programem DARPA amerického ministerstva obrany) suché přilnavé materiály na úroveň srovnatelnou s gekonem obrovským (Gekko gecko). Práce fyziků byla publikována v časopise Journal of the Royal Society Interface a je dostupná on-line (PDF).

Tah na přilnavý materiál musí být vyvíjen prakticky rovnoběžně se stěnou. K...

Tah na přilnavý materiál musí být vyvíjen prakticky rovnoběžně se stěnou. K tomu slouží sada úchytek a pevný postroj, na kterém figurant stojí.

Tým rovněž pracuje s NASA na využití stejného materiálu u robotů. Ve spolupráci s NASA také během parabolického letu ověřili, že novinka funguje i ve stavu beztíže.

Vývoj začal u polymerů (PDMS) a systému pružin, které umožnily šplhání s využitím většího množství samostatných adhezivních plošek. Systém naopak nepotřebuje žádné lepidlo a nepoužívá ani podtlak, jako je tomu u přísavek.

Graf ukazuje vztah přilnavosti a plochy. Červené čtverečky reprezentují gekona, modré umělý adhezivní materiál. Umělý materiál se vyrovná tomu přírodnímu teprve při velikosti přibližně centimetru čtverečního.

K prezentaci byl třeba naprosto hladký povrchu, proto vědci zvolili skleněnou stěnu. Pro praktické použití materiálu bude muset tým ukázat, že novinka bude vhodná i pro reálné situace, tedy v prostředí, kde je déšť, prach, pyl a další znečištění.

Chronologická sekvence vývoje geneticky upravených lidských embryí z dílny týmu...
Vědci opravili DNA lidského embrya. Ale „Homo GMO“ zatím nehrozí

Na univerzitě v Oregonu proběhl první americký pokus s úpravou DNA lidského embrya pomocí moderních nástrojů genetického inženýrství. Ale byť výsledky byly...  celý článek

Bolid z 10. srpna 1972 byl dobře pozorovatelný i za denního světla.
O bolidu, který zasvítil nad USA, nakonec zjistil nejvíce Čech