Severovýchodní roh stadionu bude dokončen po montáži ocelové konstrukce střechy

Severovýchodní roh stadionu bude dokončen po montáži ocelové konstrukce střechy | foto: Rosťa Jančar, Rosťa Jančar,  Technet.cz

Unikátní fotoreportáž: Jak se staví nový fotbalový stadion Slavie

  • 63
Podívejte se, jak se staví zcela nový fotbalový svatostánek v pražském Edenu. Na 143 fotografiích jsme pro vás pořídili detaily ze stavby.

V pražském Edenu roste nový fotbalový stadion pro Slavii zcela od základů, žádná přestavba či modernizace. Je to záležitost unikátní snad v celé Evropě. Zcela nové fotbalové stadiony se běžně nestaví. Místo pro 21 tisíc diváků se otevře v březnu příštího roku.  

Vedle staveniště stadionu je lávka pro pěší, která vede z prvního patra nákupního centra Eden. Z ní je na stavbu nejlépe vidět, a tak se zde zastavují desítky fanoušků, aby pohlédli na postup prací. Také jsme se z ní podívali - moc toho odtud ale vidět není.

Západní část stadionu, budoucí hlavní vstup
Výhled na staveniště stadionu, jaký mohl mít mít běžný návštěvník z lávky na počátku letošního podzimu...

Nahlédněme proto dovnitř. Našim průvodcem při dvou návštěvách byl Martin Hamarič ze společnosti HOCHTIEF CZ

Pohhled ze jihozápadního vstupu hlediště na plochu
... výhled, jaký má návštěník z jihozápadního vstupu do hlediště. Z vlastních zkušeností z místa můžeme říci, že diváci v hledišti budou mít lepší výhled na hrací plochu, než jaký mají dosud na Strahově.


Jak se staví fotbalový stadion

Z pohledu stavbařů se jedná o kombinaci prefabrikované železobetonové konstrukce s monolitickou železobetonovou částí doplněnou o mnohatunovou ocelovou střechu nad tribunami. Pokud bychom měli popsat stavbu čísly, získáme těžko představitelné údaje. Při úpravách terénu se na stavbě odtěžilo asi 30 tisíc m3 zeminy. Pro představu, samotné fotbalové hřiště by odtěžená hornina zaplnila do výšky asi 4,5 metru.

Stavba tribuny Práce na povrchu tribuny
Celý multifunkční fotbalový areál SK Slavia Praha v Edenu má základy tvořené 603 pilotami o délce 3 až 19 metrů. Jejich kvalita se během výstavby měřila ultrazvukou odrazovou metodou.

Souhrná délka všech pilot je 4,6 km. Pokud bychom je narovnali jednu za druhou a pata první by ležela ve vjezdu do areálu v Edenu, hlava poslední by se dotýkala sochy na Staroměstském náměstí. Celkem je tvoří sedm kilometrů materiálu. Na pilotové založení se spotřebovalo celkem 4 400 mbetonu. Toto množství by na fotbalovém hřišti vytvořilo vrstvu silnou asi 65 cm.

Skrze některé vchody na tribunu je ještě vidět okolí Západní tribuna s budoucími VIP lóžemi
Na upravený terén se pak položila železobetonová základní deska. Jaký byl sled událostí? Stavba byla zahájena převzetím staveniště v polovině září loňského roku; slavnostní poklepání na základní kámen 16. října 2006 předznamenalo zahájení zemních prací. V pondělí 5. února 2007 byl vztyčen první sloup.

Stavba tribuny Montáž prefabrikovaného čela  jižní tribuny
Jihozápadní tribuna  Montáž tribuny z prefabrikátů
Jako první stavbaři postavili železobetonovou  prefabrikovanou konstrukci tribun, kterou nese 443 pilot. Tribuny začaly růst ze země 5. února 2007, kdy byl vztyčen první sloup prefabrikované konstrukce. V současné době je hotová hrubá stavba. Jen pro představu složitosti výstavby: stropní panely (tzv. parteky) usazovaly tři jeřáby -dva velké a jeden pomocný. Dnes už jsou všechny demontovány, poslední byl snesen v pondělí 19. listopadu 2007.

Práce tesařů na bednění pro bedničkový železobetonový strop Práce tesařů na bednění pro bedničkový železobetonový strop
Čištění bednění budoucího schodiště od nečistot před betonáží Vyčištěné bednění schodiště
Poté přišla na řadu výstavba monolitické železobetonové části, která má základy tvořené 160 pilotami. Jak se staví? Nejprve tesaři zhotoví bednění  (obě fotografie nahoře), do kterého železáři vloží armovací ocel. Pak se vše musí důkladně zbavit nečistot, které by ovlivnily kvalitu a vzhled betonu (fotografie dole). Do připravené formy se dopraví beton, který musí podle stanovené technologie určitou dobu tvrdnout, než se může odstranit bednění.

Práce na bednění Podstojkované monolitické schodiště v jihozápadním rohu tribuny
Dnešní stavební technologie používají postupy, které umožňují vysokou produktivitu stavebních prací. Opět uvedeme příklad: používání ocelových, snadno nastavitelných stojek pro bednění i podpírání částí z betonu, kde to vyžaduje technologie. Stojky mají pozinkovaný povrch (antikorozní úprava) a  mohou se opět použít.

Jak se staví střecha Edenu

Střecha multifunkčního stadionu Slavie v Edenu je unikátní a praktická zároveň. Tvoří ji šikmý ocelový prstenec o celkové hmotnosti 1 300 tun. Nejdelší vazníky měří 36 metrů. Křídlo bude mít sklon 2,5 stupně, od západu k východu. V hledišti není ani jeden sloup, který by překážel divákům ve výhledu. Konstrukce střechy zároveň nese osvětlovací tělesa, která jsou ukryta před vlivem počasí v prostoru pod střechou. V Edenu proto nejsou klasické stožáry.
Ocelová hlava sloupu po osazení Hlava takové piloty a pata
Střecha je usazena na podpěrách prefabrikované konstrukce, které jsou umístěny nad prostory pro diváky (levý záběr). Střechu dále vypínají táhla na zvláštních pilotách za tribunami (pravá fotografie).

Díly střechy před montáží Jeřáb Liebherr, který montuje konstrukci ctřechy na zemi
Montáž 38 tunového dílce střechy probíhá na místě budoucího trávníku Konstrukce střechy nad východní tribunou
Jednotlivé díly střechy se dovezou na plochu stadionu (fotografie vlevo nahoře). V místech budoucího trávníku smontují montéři pomocí jeřábu Liebherr (záběr vpravo nahoře) díl vážící 38 tun. Na levé fotografii dole vidíte smontovaný díl před vyzvednutím na ploše stadionu a na pravém dolním záběru ho vidíte po montáži nad východní tribunou. Na fotografii je také vidět další postup montáže střechy. Mezi nosné sloupy se osazují liché díly, sudé se motují připevněním vazníků z jeřábu. Poté se montuje samotná střešní krytina a podhledy. Jednotlivých celků střechy je dohromady jedenáct – tři na východě, dva na jihu, čtyři na západní tribuně a dva na severu.

Plazový jeřáb usazuje s přesností na milimetry

Počítačem řízený jeřáb společnosti APB Plzeň Povozek jeřábu s kabinou jeřábníka
Montážní plošina Hák jeřábu s osmitunovým závažím
Na stavbě pracuje plazový jeřáb od společnosti APB Plzeň. Jeho podvozek má mohutné pásy. Kabina jeřábníka je těsně nad nimi (fotografie vpravo nahoře). Počet a umístění protizávaží určuje maximální hmotnost zvedaného břemene v závislosti na náklonu ramene jeřábu. Použitý typ má nepředstavitelnou ideální nosnost 800 tun (při ideálním sklonu ramene do ideální výšky). Pro zdvih 38 tun nemá ani všechna přídavné závaží (fotografie vlevo nahoře).

Hák jeřábu visí na čtyřech lanech, jeho celková hmotnost i se závažím je 3,3 tuny (obě fotografie dole).

Monitory jeřábníka Pomocí kamer sleduje jeřábník důležitá zařízení
Až uvnitř kabiny zjistíte, že stroj řídí počítače (fotografie vlevo) a jeřábník má také k dispozici kamerový systém, který umožňuje sledovat mj. důležitá zařízení stroje (záběr vpravo). Špičková technika ukazuje jeřábníkovi všechny důležité údaje a umožňuje tak práci s přesností na milimetry.

Pracoviště jeřábníka připomíná  Kabina jeřábníka má stěrač i na prosklené střeše
Z hlediska ergonomie by mělo být snem každého hráče počítačových her pracoviště jeřábníka. Několik joysticků, dva monitory a monitor TV kamer, hydraulika, která naklání kabinu, pohodlné křeslo... Pro dokonalý výhled za nepříznivého počasí stěrač i na střešním okně. K čemu to všechno? K usazování dílů s přesností na milimetry. Za kvalitu se ale platí. Průměrně ohodnocený zaměstanec by jednodenní práci stroje zaplatil ze svého necelého půlročního čistého platu.

Obrazem: montáž střechy

Počátek zvedání konstrukce střechy Počátek zvedání konstrukce střechy38 tun oceli se právě odlepilo od země 38 tun oceli asi 4 metry nad zemí
38Na pozadí tribun vypadá mohutný díl jako dětská hračka Pohyb mohutné 38 tunové konstrukce se koriguje pomocí lanPohyb mohutné 38 tunové konstrukce se koriguje pomocí lan Jeřáb se dal do pohybu na pásech
Zvedání dílu střechy probíhalo zdánlivě pomalu.
Montáž 38 tunového dílce střechy  Díl střechy se blíži k místu montáže
Pohyb mohutné 38 tunové konstrukce se koriguje pomocí lan Díl střechy se blíži k místu montáže
Pomocí horolezeckých lan pracovníci ze země usměrňovali pohyb dílu, aby se vlivem pohybu nerozhoupal. Plazový jeřáb díl zvedal a zárověň na pásech ujel asi 30 metrů. Navíc se kabina vůči pásům otáčela. Dělníci se s jeřábníkem domlouvali vysílačkami.
Vysokozdvižná plošina se blíží k čepu kontrukce těsně před jejím usazením Podvozek vysokozdvižné plošiny
Usazování konstrukce střechy do ocelového táhla Usazování konstrukce střechy do ocelového táhla
Usazování konstrukce střechy do ocelového táhla Usazování konstrukce střechy do ocelového táhla
Usazování konstrukce střechy do ocelového táhla Usazování konstrukce střechy do ocelového táhla
Usazování konstrukce střechy do ocelového táhla Usazování konstrukce střechy do ocelového táhla
Neprve se díl usazoval současně do obou tahových sloupech. K přesnému lícovaní otvorů pro čepy použili montéři hydrauliku, hlavy sloupů musí do sebe zapadnout s přesností na milimetry. Válec na levé dolní fotografii je čep.

VIP tribuna, v pozadí sverozápadná roh stadionu Jižní a východní tribuna
Lešení nad tribunou pro stabbu dřevěného podhledu a instalaci světel Střešní krytina před zakrytím dřevěným podhledem
Po smontování nosné konstrukce střechy (fotografie vlevo nahoře) přijde na řadu samonosná ocelová střešní krytina (obě fotografie vpravo). Tu ovšem návštěvníci v Edenu neuvidí. Zakryje ji dřevěný podhled z kanadského cedru, který v okamžiku naší návštěvy krásně voněl (záběr vlevo)

Lešení pro montáž podhledu a světometů, v pozadí severní tribuna Reflektory pro osvětlení plochy hřiště
Okraj střechy bude z průhledného polykarbonátu, aby střecha nad hledištěm nevrhala na trávník stín. Pod ní jsou ukryty reflektory, které poskytnou 1 450 luxů. Po celém obvodu ocelové konstrukce střechy je 148 reflektorů. V Edenu tak nebudou klasické stožáry (jak je znáte například ze Strahova).

Severovýchodní roh stadionu, bude dokončen po montáži ocelové kce střechy  Severovýchodní roh stadionu bude dokončen po montáži ocelové konstrukce střechy
Jako úplně poslední bude postaven severovýchodní roh tribuny. Ptáte se proč? Do prostoru se musí dopravit rozměrný materiál a na fotbalové hřiště přece nikde nevede silnice pro těžkou techniku.

Práce na dřevěném podhledu na severní tribuně Lešení nad severní tribunou, vlevo východní a vzadu jižní tribuna
Jak spolu souvisí tyto dvě fotografie? Dělníci zhotovují dřevěný podhled z lešení, jehož mohutnost vynikla právě z pravého záběru

Nahlédněte do zázemí stadionu

Hotelová část

Budoucí hotelová část Budoucí hotelová část
Budoucí hotelová část Budoucí hotelová část

Administrativní část 

Místo budoucích administrativních prostor Řemeslníci řežou materiál v budoucích kancelářích

VIP boxy a VIP tribuna

Budoucí VIP prostory v západní tribuně Západní tribuna s budoucími VIP lóžemi a severní tribuna, která ukrývá hotelovou část stadionu
Vzorky ssklápěcích sedadel Vzorky ssklápěcích sedadel

A nakonec zajímavý pohled na "řez tribunou"

Východní tribuna 

 Základní údaje o multifunkčním fotbalovém areálu SK Slavia Praha v Edenu 
Kapacita

21 000 sedících diváků, všechna místa krytá
40 VIP boxů, celkem 900 VIP míst
Invalidé: 42 míst + 42 míst pro doprovod

Bezbariérový přístup Bezbariérový sektor s vlastním vstupem
Rodiče s dětmi Samostatný, oddělený sektor s vlastním vstupem
Rozměry hřiště 105 x 68 metrů
Vyhřívání trávníku Ano
Osvětlení 1 450 luxů. Po celém obvodu ocelové konstrukce střechy148 reflektorů.
Velkoplošné obrazovky Dvě velkoplošné obrazovky – v jihozápadním a severovýchodním rohu, předpokládaná velikost 5 x 7 metrů
Parkování Přibližně 1 300 parkovacích míst. Pro autobusy 25 stání.
Pro autobusy fotbalových týmů bude vyhrazeno zvláštní parkoviště, stejně tak pro VIP hosty
Zemní práce 30 000 m3
Základy 603 pilot v délce 3 až 19 m
Konstrukce Prefabrikovaná železobetonová konstrukce
Monolitická železobetonová konstrukce
Střecha Ocelová, vazníková s vypínacími táhly, hmotnost 1 300 tun
 Výstavba Převzetí staveniště - září 2006
Poklepání základního kamene - 16. října 2006
Vztyčení prvního sloupu - pondělí 5. února 2007
Vyzvednutí prvního dílu střechy - 29. srpna 2007
Plánované dokončení - březen 2008
Stavebník SK Slavia Praha – fotbal, a.s.
Investor E SIDE PROPERTY LIMITED
Zhotovitel HOCHTIEF CZ, a.s.
Projektant Ing. Arch. Martin Kotík Architektonický ateliér OMICRON-K
Architekt Ing. Arch. Martin Kotík, Ing. Arch. Daniel Dvořák, Ing. Arch. Leoš Zeman
Stadión je situován v Edenu, Praze 10 – Vršovicích. Ohraničený je ze severu ulicí Vladivostocká, z jihu železniční dráhou (v budoucnosti zastávkou Slavia), ze západu ulicí U Slavie a z východu tréninkovými hřišti. Od centra města (Národní muzeum) je vzdálen 4,1 kilometru, tzn. 7 minut jízdy při plynulém provozu.