Universal a Sony zlevňují online hudbu
Dva zástupci 'Velké pětky' se rozhodli razantně zlevnit svou hudbu na internetu a zároveň dát uživatelům větší
prostor pro manipulaci se soubory. Vyslechli tak přání hudebních fanoušků, kteří volali po levnějších downloadech
a možnosti zaplacené soubory volně kopírovat a vypalovat.
Universal už dříve nabídl legální downloady za 99 centů. V tomto trendu hodlá pokračovat a za uvedenou cenu by
měl zpřístupnit desítky tisíc singlů. Alba by měla stát $9,99. Hudbu bude nabízet jednak přes osvědčeného partnera
Liquid Audio a také přes další internetové prodejce, například Amazon či Best Buy. Podle ředitele oddělení eLabs
Larryho Kenswila budou moci uživatelé hudbu libovolně kopírovat a vypalovat, co hrdlo ráčí. Některé projekty by se
mohly v internetové distribuční síti objevit dřív než na fyzických nosičích v obchodech. (Pozn. autora: Co se týče
alb, cena mi připadá v pořádku, ale u singlů se i marketingoví odborníci shodují, že daleko rozumnějších by bylo
místo 99 jen 49 centů.)
Také vydavatelství Sony Music zveřejnilo svůj nový cenový plán. Jednotlivé singly za $1,49 bude mj.
nabízet dlouholetý spolupracovník RioPort a rovněž budou plně přenositelné a vypalovatelné. Vyvstává zde ovšem
otázka budoucnosti služby PressPlay, když Universal i Sony trvají na jiném cenovém plánu. Nejspíš dojde k totální
restrukturalizaci této knihovny tak, aby vyhovovala nejnovějším krokům v nabídce digitální hudby. Nejspíš zmizí
předplatné, obmění se nabídka souborů, jejichž použití již nebude nijak omezeno. Prakticky vzato se PressPlay
stane patrně pouhým online obchodem.
Konkurence zatím vyčkává, ale i zde už je patrný pohyb směrem k větší dostupnosti digitální hudby. Zatímco EMI
jen zarytě mlčí, BMG přiznává, že CD z jejího katalogu nevypálíte, ale pracuje se na tom. Warner již
nabízí hudební soubory, jež lze přenést do přehrávače i vypálit, ale prozatím se jedná spíš pouze o experiment než
obchodní strategii.
V USA sdílí hudbu 40 milionů lidí
Společnost Ipsos-Reid provedla v USA průzkum zaměření na používání P2P sítí. Výsledky jsou pro někoho
(jmenovitě RIAA) šokující, jiného nepřekvapí. Z průzkumu vyplývá, že téměř 1/5 respondentů starších 12 let, přesně
19%, využívá P2P sítě na internetu ke sdílení hudby. V přepočtu je to kolem 40 milionů Američanů. Muži jsou při
brouzdání sítí aktivnější, 25% mužské populace sekunduje 14% žen. Sdílení suverénně kralují mladí mezi 12-24 lety,
z nichž se k P2P sítím připojuje 40%. Navzdory všeobecnému mínění, že se této činnosti věnují převážně studenti,
se ke sdílení hlásí 26% obyvatel ve věku 25-34 let a 14% jedinců od 35 do 54 let.
Výzkum se také zabýval použitím CD rekordérů. Ze všech Američanů má doma vypalovačku 24%, z nichž 53% sdílí
hudbu na internetu.
Třetí a pro všechny zainteresované strany (myšleno RIAA, labely a nás, konzumenty) nejdůležitější průzkum se
zaměřil na to, zda uživatelé veřejných sítí hudbu kupují i na fyzickém nosiči, či nikoliv. Výsledek by měl být velkým
ponaučením pro všechny, kteří internet stále obviňují z poklesu prodejnosti - plných 81% síťařů navštěvuje obchody
s CD stále, nebo začali hudbu kupovat poté, co si ji mohli poslechnout na internetu. (Pozn. autora: Mě by jen
zajímalo, proč si z podobných průzkumů bere RIAA & spol. vždycky to nejhorší. Zapláčí nad počtem uživatelů sítí,
ale kolik z nich chodí nebo díky internetu začalo desky kupovat, to jde stále z neznámého důvodu mimo
ně...)