Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Únos letu 93: hrdinové, kteří podle konspirátorů neexistovali

aktualizováno 
Cestující již věděli o tom, jak skončila ostatní unesená letadla. Z jejich telefonátů příbuzným vyplývá, že na únosce zaútočili a letoun se zřítil. Podle konspirátorů ale byly telefonáty zfalšované a nemožné.

Památník obětem letu 93 | foto: Profimedia.cz

Let číslo 93 aerolinek United Airlines startoval kvůli čekání na ranveji až v 8:42, ačkoli původně měl vzlétnout už v 8:00. V devět hodin a dvě minuty, kdy letadlo dosáhlo letové výšky, už byly dostupné zprávy o unesených letadlech. V 9:23 dostali piloti letu textovou zprávu: "Pozor na vpád do kokpitu, dvě letadla narazila do WTC." O pět minut později se do kokpitu vrhli únosci - do rádia se ozvalo dvakrát Mayday, než se řízení zmocnil pilot-únosce Ziad Jarrah. Pravděpodobným cílem letadla měl být důležitý objekt ve Washingtonu, spekuluje se o sídle kongresu (Capitol) nebo Bílém domě.

Let 93

Letoun: Boeing 757-222

Pasažérů: 33 (+4 únosci)

Posádka: 7

Aerolinky: United Airlines

Vzlet: Newark v New Yorku

Cíl: San Francisco, Kalifornie

Pasažéři uneseného boeingu se telefonicky spojili s policií, linkou United Airlines i svými blízkými na zemi. Dozvěděli se o únosech letadel a jejich nárazech do budov WTC. Podle rekonstrukce událostí se pak pasažéři odhodlali k odporu.

Revolta na palubě a pád letadla

Potvrzují to výpovědi příbuzných, kterým se lidé z letadla dovolali, a také nahrávky z kokpitu: "Chtějí se dostat dovnitř. Drž (dveře), drž je zevnitř, drž je," říká v 9:58 Jarrah, který měl jakožto pilot pod kontrolou letadlo, druhému únosci v kokpitu. Černá skříňka zaznamenala řadu divokých manévrů, pravděpodobně pokus teroristů setřást vzdorující pasažéry.

V 10:02 říká únosce: "Stoč to dolů! Stoč to dolů!"

Letadlo havarovalo na pennsylvánské louce nedaleko vesnice Shanksville, asi 20 minut letu od Washingtonu v 10:03:10.

Závěrečná zpráva konstatuje, že "únosci byli u řízení až do konce, ale museli usoudit, že pasažéři je zanedlouho přemůžou." Jiní se na základě hlasů v pozadí domnívají, že se pasažérům se povedlo krátce před nehodou proniknout do kokpitu, ale bylo již příliš pozdě zabránit havárii.

Konspirační teorie ale hovoří o tom, že Let 93 buď vůbec neexistoval, nebo byl sestřelen armádou, případně v něm nebyli cestující.

Tento článek píšeme s respektem k lidskému rozměru celé tragédie, a o stejný respekt prosíme i diskutující čtenáře.

Konspirační tvrzení: Krátce po havárii se objevily zprávy o tom, že trosky letounu se nalezly až v jezeře Indian Lake, "které vzdálené přes deset kilometrů od nehody." Konspirační teoretici to berou jako důkaz toho, že se letoun rozpadl už ve vzduchu a byl tedy nejspíše sestřelen.

Vysvětlení: Dokument BBC ukázal, že vzdálenost jezera od místa nehody je mnohem menší - do dvou kilometrů. Žurnalisté ve spěchu našli vzdálenost 6,9 mil z internetových map. Ty ale počítají vzdálenost autem po silnicích celé jezero objíždějících.

Vzdálenost mezi Shanksville a jezerem Indian Lake je necelá míle, ale

Vzdálenost mezi Shanksville a jezerem Indian Lake je necelá míle, ale vzdálenost kolem jezera až do vesnice Indian Lake je po silnici téměř sedm mil.

Do jezera Indian Lake, které bylo od havárie po směru větru, navíc podle svědků doplachtily pouze malé lehké úlomky trosek. Je to další příklad novinářského omylu, který vznikl ve spěchu prvních chvil a byl posléze opraven, nicméně v konspiračních teoriích přežívá ve svém původním znění jako argument. "Myslím, že už nikdy nedokážeme uvést tyto kolující omyly na pravou míru," obává se Barry Lichte, bývalý starosta Indian Lake.

Konspirační tvrzení: Konspirátoři (včetně Loose Change) často citují tvrzení místního koronera (úředního ohledavače mrtvol) Wallyho Millera, který řekl: "Po dvaceti minutách jsem už nebyl koroner, protože tam nebyla žádná těla."

Vysvětlení: Sám Wally Miller pro BBC řekl, že jde o další mylnou citaci: "Řekl jsem, že už mne nebylo coby koronera potřeba, protože bylo zcela jasné, jaká je příčina smrti." Ohledně toho, jak si jej konspirátoři využili, je celkem flegmatický: "Nevím, co na to říci, když si to nějací výzkumníci takto vykládají a dělají z toho věci, které to nejsou. S tím nic neudělám. Nejspíš je to jedna z těch věcí, které dělají naši zemi svobodnou."

Hovory z letadla

CeeCee Lyles, letuška: 

"... Miláčku, nevím co říct. Jsou tu tři chlapi, unesli letadlo. Snažím se být klidná. Ale... Otočili nás a slyšeli jsme, že nějakými letadly narazili do World Trade Centra. Doufám, že ještě někdy uvidím tvoji tvář, zlato. Miluju tě. Sbohem."

Todd Beamer, pasažér:

(mluvil k ostatním na palubě, nikoli k operátorce) "Jste připraveni, chlapi? Tak jdeme na to."

Konspirační tvrzení: "Hlavním důkazem pro přítomnost únosců na palubě byla řada telefonních hovorů," říká David Ray Griffin. Z letu 93 ale nemohly být uskutečněné žádné hovory, je to nemožné, letadlo bylo moc vysoko.

Vysvětlení: Většina z 37 dokumentovaných telefonátů byla uskutečněna z terminálů zabudovaných v sedačkách, a ty jsou pochopitelně schopné telefonovat i za letu. Pouze dva hovory byly uskutečněny z mobilního telefonu. 

Konspirační tvrzení: "Ano, je v principu možné, aby volali z palubního telefonu," uznává Griffin. "Ale když se podíváte na obsah těch hovorů, nedávají moc smysl. Existují syntetizátory, které napodobí hlas konkrétního člověka." Loose Change dodává: "Muž, který o sobě tvrdí, že je Mark Bingham. A řekne jí: Mami, tady je Mark Bingham. Kdy jste naposledy volali matce a představili se celým jménem:"

Vysvětlení: Opět jde o ukázku toho, že konspirátoři dávají velký důraz na prvotní slova, pronášená ve stresu a ve zmatku. Představit se matce plným jménem je možná nezvyklé, ale ve chvíli, kdy jste v ohrožení života, jste pod ohromným stresem a děláte nezvyklé věci a chyby. Matka o Markově identitě nepochybuje, i když je v mnohem lepší pozici rozpoznat jeho hlas, než konspirátoři, kterí analyzují přepisy hovorů.

"Nápad, že jsou ty hovory zfalšované, je jedna z těch novějších hypotéz konspirátorů. Je to taky jedna z mála, ke kterým mám osobní názor. Přijde mi to nechutné," říká Davin Coburn z PM. Naráží na to, že pro pozůstalé jde o velmi bolestivé tvrzení. "Říkali jsme si dokola, miluju tě, miluju tě, snad tisíckrát. Moc nás to uklidnilo, ani ne ty slova, ale ten pocit" vzpomíná se slzami Lyzbeth Glick, žena zemřelého Jeremyho Glicka, který jí zavolal z letadla.

Ohledávání trosek, den druhý

Ohledávání trosek, den druhý

Konspirační tvrzení: V show Alexe Jonese řekl jeden z bývalých pilotů F-16: "Znám pilota, který sestřelil let 93 dvěma naváděnými střelami." Stránka LetsRoll911.org jej vypátrala: "Major Rick Gibney vypálil dvě střely Sidewinder a sestřelil let 93 v letu, přesně v 9:58."

Vysvětlení: Rick Gibney (podplukovník, nikoli major) nechtěl do debat přispívat, prý aby je dále nerozbouřil. Podle mluvčího základny byl Gibney v tu dobu úplně jinde, přepravoval Ed Jacobyho, šéfa nouzového managementu pro New York, z Montany do Albany. Toto potvrdil i Jacoby: "Ta tvrzení (o Gibneym) naprosto popírám, celou dobu byl se mnou. Je nechutné, že se tato tvrzení objevují a veřejnost je vytrvale uváděna v omyl."

Konspirační tvrzení: Profesor Jim Fetzer se domnívá, že Let 93 vůbec nehavaroval, ale že přistál na jiném letišti a pasažéři byli následně uneseni či jinak zneškodněni: "Ve zprávách na ABC byla okamžitě zpráva o uneseném letadle, přesměrovaném do Clevelandu."

Vysvětlení: Do Cleveĺandu bylo přesměrováno letadlo, u kterého bylo podezření na únos. Toto podezření se ukázalo jako plané (právě tím, že poslechlo příkazy dispečerů). Let Delta 1989 byl původně dispečery zaměněn s Letem 93: "Byl jsem ten, kdo to v první chvíli spletl," říká Colin Scoggins, dispečer v Bostonu. "Ale tenkrát to byla vypjatá situace, a jakmile nějaké letadlo jen trochu vypadalo, že je unesené, chovali jsme se k němu jako k unesenému letadlu. V tenhle (vypjatý) den, když jste neposlechli instrukce dispečera, byli jste považovaní za unesené letadlo."

Pasažérka Mary McFadden byla v letu Delta 1989: "Kapitán najednou oznámil, že jsme byli nouzově odkloněni do Clevelandu. A tady v Clevelandu už čekala tisková konference se starostou, kde chtěli mluvit o tom, že jde o unesené letadlo a co s námi udělají," usmívá se. Brzy se místní televize opravila, ale původní, chybné zprávy, dodnes kolují po konspiračních teoriích.

"Mám pocit, že lidé chtějí slyšet nějaké jiné vysvětlení, než že to celé zorganizovali teroristé," domnívá se McFadden. "A když k tomu přistoupíte takhle, tak je z toho hra na tichou poštu. Někdo něco řekne, začne se to opakovat, pokroutí se to, pokroucená verze se stane opakovanou pravdou... Nikdy to neskončí."

Zdroje

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Obálka knihy Zeptejte se pilota od Patricka Smitha, vydavatelství Grada.
Kapitán vstoupil do kabiny, pilot byl polonahý. Kniha o létání i překvapí

Co se stane, když letadlo zasáhne blesk? Jaká je šance, že se strojem dokáže přistát někdo jiný než pilot? Vychází kniha o létání Zeptejte se pilota od...  celý článek

Kombajn New Holland CR 9.90, na kterém je umístěna kamera SlowTV.
Tohle chtěl vidět každý kluk. Sledujte přímý přenos z okna kombajnu

Po mazací tramvaji a nákladní lodi namontoval tým SlowTV kameru na další zajímavý pohybující se stroj. Tentokrát je to sklízecí mlátička, tedy lidově kombajn....  celý článek

Termosnímek letadla (ilustrační foto)
Co se stane, když do letadla uhodí blesk? Křídlo Boeingu 707 vybuchlo

Otázky. Samé otázky. Někteří lidé si před nástupem do letadla kladou tolik otázek, že do něj nakonec nikdy nevkročí. Nyní vychází kniha, která tyto otázky...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.