Ne vše je takové, jak vypadá

Ne vše je takové, jak vypadá | foto: Profimedia.cz

Uplynulý týden v IT: podvody, klamy a stinné praktiky v českých diskusích

  • 136
Minulý týden přinesl ve světě počítačů, elektroniky a spotřebního zboží několik zajímavých zpráv. Výběr novinek ze světa IT a komentář k diskusím na iDNES.cz.

"Krásná ukázka PR článku" nebo "kolik dostal za recenzi autor zaplaceno?!" - s tím jste se v diskusi asi již setkali. Pro autora možná důvod ke vzteku, pro ostatní čtenáře k zamyšlení.

Opravdu ten článek není psaný na objednávku?

Přirozená nedůvěra k pochvalným článkům je důležitá, vyplatí se nejprve přemýšlet a až potom koupit. Stejně jako článek je ale důležité hodnotit i příspěvky v diskusi. Nenachází se v ní totiž jenom kupující, ale i prodávající. A těch nám bohužel v diskusích stále přibývá.

Odhadem každou druhou až třetí diskusi k produktovému článku navštíví někdo, komu záleží na prodeji daného výrobku. Recenze, představení nebo srovnávací test dokáže se zájmem zákazníků zamávat a stále platí, že mnoho čtenářů dá na zkušenosti jiného čtenáře.

Jinak řečeno - stačí se tvářit jako čtenář, připsat několik kladných zkušeností a je to.

Tak jako můžete v práci potkat někoho chytřejšího a někoho hloupějšího, i zde se projevují určité rozdíly. Na následujících řádcích se dozvíte několik informací, s čím se lze u nás při honbě za zákazníkem setkat.

Nejnižší stupeň - prodejci
Většinou přidají jen odkaz na internetový shop, napíšou, že byli se službami nadmíru spokojení, a my odkaz smažeme. Pokud je dotyčný přispěvatel tvrdohlavý, celou akci společně zopakujeme a navíc přidáme blokaci.

Existuje i chytřejší skupina prodejců, výrobek pochválí a dají do diskuse odkaz označený jako nejlevnější cena v konkrétním e-shopu. Několikrát jsem již zaznamenal, že první příspěvek byl naivní a ustrašený a za 3 minuty se objevila zkušená odpověď, kde koupit a proč. Vše z jedné IP adresy. Jak je poznáte? Nijak. A my zase nemáme čas kontrolovat stovky příspěvků týdně a posuzovat jejich důvěryhodnost.

Nejvyšší stupeň - samotní výrobci
Drtivá většina výrobců se chová korektně. Bohužel někteří pravidla férového chování nerespektují a především v posledních dvou týdnech začala být situace až za hranicí únosnosti. Cílem je, aby zboží bylo hodnocené jako v reklamním letáku, nikoli pouhé zveřejnění odkazu.

Většinou jsou natolik chytří, že ačkoli výrobek "ze své vlastní zkušenosti" nepřechválí, vyjde jako velmi zajímavá nabídka. Nejde je rozeznat od skutečného čtenáře. Někdy mám podezření, ale maximálně dostanu několik úsměvů a slova útěchy. Ne, my nikam nepřispívali, to byl asi jenom spokojený čtenář :-)

Ti méně chytří výrobek přechválí, v případě negativní recenze ho brání do roztrhání těla. Není to příliš obratné a takové příspěvky jsou při troše pozornosti podezřelé. U kladné recenze se naopak mohou objevit negativní příspěvky, které daný článek označí třeba jako PR (Public Relations). Takové mohou být od konkurence.

Poznámka o "krásné ukázce PR článku" tak ve skutečnosti nemusí být namířena proti objektivnosti autora. V konečném důsledku se totiž o autora nikdo nestará, vždy jde o výrobek. Když se podaří shodit autora, shodíte i jeho negativní zhodnocení a dáváte výrobku ještě šanci. Samozřejmě to ale neplatí vždy, někdy takové příspěvky píšou podezřívaví čtenáři. Složité? O to přeci jde.

Další možností, jak vyzdvihnout svůj výrobek, je srovnání s konkurencí, brilantní překroucení faktů a konečné vyzdvihnutí daného výrobku nad ostatní. Když už nic, alespoň si s tím dá přispěvatel práci. 

Poslední skupina je nejsnaživější a v myšlení nejpomalejší. Nezdráhá se před autorem prozradit například e-mailem, ve kterém sdělí výhrady, a ty samé výhrady rovnou zapsat i do diskuse. Samozřejmě už ale jako trpělivý nestranný čtenář. Ti nejotrlejší to dokonce napíšou z firemního počítače, takže jejich IP adresa patří danému výrobci a není problém ji na internetu dohledat během deseti sekund.

Proč to píšeme? Pokud máte co říci, zapojte se do diskuse s objektivními příspěvky. Čím více jich bude, tím méně budou vidět ty placené. Diskusím ale slepě nevěřte. Stejně jako někdy projevujete nedůvěru v mnoha ohledech nám, nevěřte ani ostatním. Svět je hodně zamotaný...

 Co se stalo u...

 BenQ na trh uvedl dva nové notebooky. Jedná se o modely S32B a S32EB, které se od sebe odlišují použitými procesory Intel Celeron, resp. Intel Core 2 Duo. 13,3" displeje s technologií UltraVivid s DBEF (Display Brilliance Enhancement Film) nabízí vyšší jas a antireflexní úpravy. Displej s touto technologií se objevil již v modelu A52 (brzy začne být nahrazován modelem A53). 

                BenQ Joybook S32B BenQ Joybook S32B

Hewlett-Packard má nový miniaturní laptop. Zařízení se jmenuje HP 2133 Mini-Note, více informací jsme uvedli zde. K dispozici jsou již i fotografie, kdy se dostane k nám, zatím není známo. S podobnými počítači přichází čím dál tím více výrobců, s podobnými plány přišel i Acer.

                HP 2133 Mini-Note HP 2133 Mini-Note

 Yahoo - boj o jeden z největších vyhledávacích portálů se stupňuje. Microsoft přizval k jednání o převzetí News Corporation a současná nabídka za portál dosahuje přibližně 42 mld dolarů. Proti obchodu protestuje Google (70% podíl na trhu), který se bojí o budoucí monopolní postavení Yahoo. Samotné Yahoo jedná s několika stranami, nejnadějněji vypadá budoucí sloučení s AOL.

Český telekomunikační úřad oznámil, že nařídí společnosti O2 Telefónica snížit ceny za pronájem pevné linky. Alternativní operátoři by tak mohli za ADSL připojení účtovat nižší sazby, a to až o 98 Kč.

 Microsoft již zítra uvolní českou verzi Service Packu 1 pro Windows Vista.