Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Úřední dopisy míří na internet. Jak fungují datové schránky

  8:07aktualizováno  8:07
Ve středu začne naostro fungovat systém datových schránek. Umožní, aby korespondence se soudy, městskými úřady či zdravotními pojišťovnami probíhala elektronicky. Pro právnické osoby je zřízení schránky povinné. Některé malé firmy se novinky spíše obávají - zejména na venkově totiž často ani nemají internet.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Do teď se truhlář František Boháček z Vysočiny bez internetu obešel. Nepotřebuje ho. Od listopadu s ním bude muset začít pracovat jen kvůli tomu, aby si vyzvedl poštu.

Jeho truhlářská firma totiž musí od tohoto termínu začít využívat datovou schránku - laicky řečeno poštovní schránku na internetu, do které mu budou chodit všechny úřední dopisy. Systém začne naostro fungovat ve středu.

Od té chvíle se do něj budou zapojovat všechny státní úřady a právnické firmy. Běžní občané či živnostníci si mohou schránku pořídit také, a to dobrovolně. Vyhnou se tak případným frontám na poště. Ministerstvo vnitra, které systém zavádí, už začalo firmám rozesílat dopisy, které je na povinnost zřízení datové schránky upozorňují. Zároveň pořádá spolu s Českou poštou informační semináře a slibuje výhody - mimo jiné ušetřené peníze za poštovné.

Jenže zejména malé firmy na venkově na datových schránkách spíš prodělají. "Já nic takového používat nechci a nepotřebuji," říká rezolutně truhlář Boháček. "Ledaže by nám na to dali dotaci," dodal. Tu nedostane. "Datové schránky jsou povinnost a žádné dotace na vybavení pracoviště nebudou," konstatovala mluvčí ministerstva vnitra Teresa Babková.

Je systém zabezpečený?

Schránku sice stát zřídí zadarmo a i elektronické "dopisy" bude posílat zdarma, počítač a připojení k internetu si ale musí podnikatel zajistit sám. Anebo si může chodit korespondenci od úřadů číst na kontaktní místa, takzvané Czech Pointy.

Datové schránky - infografika
Infografiku zvětšíte kliknutím

Správně by tam měl zavítat každých deset dnů, po této době se totiž zpráva uložená ve schránce považuje automaticky za doručenou. Stejně to bude platit i u běžných papírových dopisů. Může si také upozornění, že do schránky něco přišlo, nechat posílat na e-mail či mobilní telefon.

Podle počítačových odborníků má celý plán na elektronickou úřednickou poštu víc vad na kráse. Třeba systém zabezpečení. Většina uživatelů totiž bude do schránky s citlivými obchodními údaji přistupovat přes internet pouze pomocí uživatelského jména a hesla.

"Považuji to za naprosto nedostačující systém. Stačí se podívat na banky, které od něj ve většině ustupují a zavádějí složitější systém přihlašování k elektronickému bankovnictví," uvedl bezpečnostní odborník jedné z předních českých softwarových firem. Jméno si nepřál zveřejnit.

Tvůrci systému datových schránek považují zabezpečení za dostačující. "Heslo je poměrně komplikované. Uživatel si navíc bude moci vybrat ze dvou variant. Tou druhou je, že se bude přihlašovat pomocí certifikátu," popsal konzultant systému datových schránek Dušan Forejt.

Proti způsobu zabezpečení nemá v zásadě připomínky ani Úřad pro ochranu osobních údajů. Ještě nedávno je měl, jeho úředníci si vymohli, že způsob zabezpečení bude v legislativě upřesněn. "Ve vyhlášce je, že to budou technologie a prostředky, u nichž není známo žádné riziko ohrožující provoz systému datových schránek," konstatoval vedoucí legislativního oddělení úřadu Josef Prokeš s tím, že jakmile se systém rozběhne, úřad jeho bezpečnost bude kontrolovat.

Zatím mají datové schránky za sebou zkušební provoz v několika městech. "Až na drobnosti to z našeho pohledu fungovalo bez problémů. Předělávalo se například vyhledávání," nastínil Jiří Janáček z odboru vnitřních věcí brněnského magistrátu, který se na testovacím provozu podílel.

Otázky kolem datových schránek

Schránky mohou lidem nahradit otravné běhání na poštu. Se kterými úřady se s jejich pomocí dá komunikovat? A co všechno je k tomu potřeba?

1. Kde a jak si mohou datovou schránku zřídit?

Formulář s žádostí o zřízení schránky lze předat do podatelny ministerstva vnitra, poslat ji s úředně ověřeným podpisem doporučeným dopisem nebo e-mailem s elektronickým podpisem. Žádost přijmou i všechna pracoviště Czech Point. Schránku by vám měl stát zřídit do tří dnů. "Přihlašovací jméno a heslo dostane zájemce doporučeným dopisem, podobně jako například banky posílají PIN kód k platební kartě," uvedl konzultant projektu Dušan Forejt.

2. Kolik to stojí?

Zřízení datové schránky i posílání zpráv je zdarma.

3. Jak se dozvím, že mám ve schránce zprávu?

Při doručení zprávy do datové schránky vám dojde upozornění na zadanou e-mailovou adresu. Za poplatek lze nastavit zasílání upozornění na mobilní telefon.

4. Co když odcestuji nebo třeba onemocním na dlouhou dobu a nemůžu schránku vybírat?

Pokud nemůžete z vážných důvodů nebo kvůli nepřítomnosti schránku vyzvednout, lze požádat úřad, který dopis do schránky poslal, o takzvané "prominutí zmeškání úkonu". "Žádost je třeba podat do patnácti dnů ode dne, kdy překážka, která bránila úkon učinit, pominula," řekla Teresa Babková z tiskového oddělení ministerstva vnitra.

5. S kým mohu přes datovou schránku komunikovat?

Schránka není e-mail. Nelze komunikovat s jednotlivými úředníky, ale pouze s celým úřadem. Je možné odeslat "dopis" do rukou konkrétního úředníka. Uživatelé datových schránek nemohou psát ostatním uživatelům ani není možné nechat si posílat kvůli zabezpečení dokumenty do e-mailové schránky.

6. Co když potřebuji dokument z elektronické schránky na papíru?

A co když mám v papírové formě dokument, který potřebuji předat úřadu?

Za poplatek vám dokument do papírové podoby a naopak převedou na kontaktních místech veřejné správy, takzvaných Czech Pointech. Takto potvrzený dokument má platnost originálu. "Pokud není požadován originál nebo ověřená kopie, pak mohou lidé datovou schránkou poslat obyčejný naskenovaný, který si vytvoří doma zadarmo," doplnila Babková.

7. Které úřady budou datové schránky využívat?

Budou to státní orgány (soudy, policie, ministerstva, správa sociálního zabezpečení apod.), orgány územních samosprávných celků (krajské úřady, městské úřady atd.), Pozemkový fond, Český rozhlas, Česká televize, notáři a soudní exekutoři.

8. Potřebuji pro komunikaci přes datovou schránku elektronický podpis?

Ne, schránka je jasně identifikovatelná, a je tedy jasné, že dopis z ní posíláte právě vy. Elektronický podpis je třeba tehdy, když o zřízení datové schránky žádáte elektronicky.

9. Mohou se přes datovou schránku posílat všechny dokumenty?

Ne, některé dokumenty nebude možné přes schránku posílat. Do elektronické formy například nelze převést osobní doklady, jako je občanský průkaz, pas nebo třeba rybářský lístek. Není možné převádět ani listiny, které mají například plastické razítko nebo je do nich dodatečně něco vepsáno.

Peníze pro poštu

Jedním z důvodů, proč stát datové schránky zavádí, je úspora. Na straně úřadů i firem. To platí jen částečně. Úřady budou za odeslání zprávy platit České poště i v nejlevnější sazbě desetikorunu. A na tuto částku se dostanou, až když rozešlou více než 123 milionů elektronických dopisů. "Hranice je počítána kumulativně. To znamená, že ve chvíli, když počet zásilek odeslaných za celou dobu provozu všemi orgány veřejné moci překročí hranici, sníží se cena pro všechny uživatele," upřesnila mluvčí České pošty Marta Selicharová.

Firmy pak na datových schránkách ušetří, pokud nebudou potřebovat dokumenty ze schránek v papírové podobě. Za tento převod, který budou provádět Czech Pointy umístěné na vybraných úřadech a poštách, totiž zaplatí 30 korun za každou stránku. To samé budou muset udělat, když budou chtít papírový dokument odeslat elektronicky na úřad.

Podle Teresy Babkové nelze odhadnout, kolika úředních dopisů se převod bude týkat. "Se vzrůstajícím počtem elektronických dokumentů ale bude potřeba konverze klesat. Navíc ji zaplatím jednou a pak už digitální podobu použiju mnohokrát, kdežto ověřenou kopii platím pokaždé," řekla. Podle ní finanční úspora bude u firem například u výpisů z rejstříků a evidencí, které musí opakovaně přikládat k nabídkám u veřejných zakázek.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Upozornil MHD na ostudnou chybu. Maďarská policie ho zatkla jako „hackera“

Maďarský provozovatel hromadné dopravy v Budapešti zavedl nový systém pro placení lístků on-line. Narychlo spuštěné stránky však obsahovaly řadu zásadních...  celý článek

Hacker Marcus Hutchins (na snímku z 15. května 2017)
V USA zatkli hackera, který zastavil šíření viru WannaCry

Hacker, kterému se v květnu podařilo zastavit masové šíření vyděračského počítačového viru WannaCry, byl zatčen v USA. Mladý Brit Marcus Hutchins, vystupující...  celý článek

Uměle vytvořené video Barracka Obamy
Budoucnost falešných zpráv: za tři roky budou videa nedůvěryhodná

Kvůli fotomontážím se už dlouho nedá jen tak věřit fotografiím. Nové technologie povedou ke stejně přesvědčivým manipulacím i v oblasti lidského hlasu a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.