VIDEO: Arktický led je na letošním minimu, dočká se leteckého „dozoru“

12:00aktualizováno  12:00
Na začátku září bývá arktického ledu pravidelně minimum, je ho nejméně za celý rok. V této době je také vrcholí vědecká sezona v této oblasti.

Led okolo severního pólu si letos z pohledu posledních let nevede špatně: jeho rozloha je výrazně větší než v rekordním roce 2012. Přesto se zdá být stále na ústupu a vědci by rádi věděli proč a co to pro oblast může znamenat.

Hlavní slovo dnes má ve výzkumu podobných velkých jevů sledování shora, ať už z letadel, nebo satelitů. Právě pro letecký výzkum bude letošní rok "úrodný". Americká NASA připravil hned dva programy (ARISE, CARVE), které mají osvětlit, jak změny v rozsahu mořského ledu ovlivňují arktické klima či složení atmosféry, třeba uvolňováním metanu z permafrostu. Protože podmínky jsou nejvhodnější v těchto týdnech, většina letů proběhne v dohledné době.

Autonomní koncept Volkswagen Sedric
Profesionální řidiče nahradí „stupeň 5“. Otázka je, kdy se to stane

Co všechno už dnes dokáží samořídící auta? Kdy se dočkáme toho, že vůz necháme před obchodem a on sám zajede do podzemních garáží? Jak brzy přijdou...  celý článek

Jean-Marie Lehn
Brzy vezmeme evoluci do svých rukou, říká nositel Nobelovy ceny

Evoluce nenašla odpovědi na celou řadu důležitých otázek a my pomalu získáváme schopnost to změnit. Budeme se s tím muset naučit nějak žít, protože co už víme,...  celý článek

Dráha jednoho velmi dlouho viditelného bolidu z nově objevené větve Taurid...
Češi objevili skupinu planetek, které by mohly ohrozit život na Zemi

Čeští astronomové poukázali na novou větev meteorického roje Taurid, v němž jsou planetky nebezpečné pro Zemi. Naše planeta se s touto větví potkává každých...  celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Mnoho podobných jich je na eMimino.cz.