Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Uvnitř létajícího tankeru. Letoun, bez kterého se armáda neobejde už 50 let

aktualizováno 
Doplňuje palivo za letu, na své palubě veze spousty materiálu. Obslužný personál je neozbrojený a vždy skromně vzadu. Americké letectvo by bez něj nebylo schopné tankovat proudová letadla za letu už více než 50 let. Podívejte se dovnitř KC-135 Stratotankeru.

Místo druhého pilota, jak ho vidí kapitán. | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Během svého života se letoun KC-135 Stratotanker stal "nejstarším bratrem" všech armádních letadel, pro která zajišťuje palivo, dopravuje náhradní díly či personál. Americkému letectvu slouží po modernizacích již víc než padesát let. Letečtí odborníci mu věští budoucnost až do roku 2040.

Seřazení na ploše není náhoda. Vznik tankeru si vynutilo zejména nasazení

Řazení B-52 a mladšího bratra KC-135 na letošních Dnech NATO není náhoda. Vznik tankeru si vynutilo doplňování paliva za letu pro bombardér B-52.

Málo známou skutečností je, že létající tanker KC-135 je věrným souputníkem, pro někoho až mladším bratrem slavného bombardéru B-52. V době nasazení prvních bépadesátdvojek už americké letectvo umělo tankovat za letu z vrtulového KC-97 Stratotankeru. 

Uvnitř bombardéru B-52

Ovládání motorů v bombardéru  B-52

Bombardér B-52

Tankování proudových letadel za letu ale bylo velmi složité. KC-97 poháněly čtyři motory na letecký benzin. Proudová B-52 používala pro své motory Pratt & Whitney J57 letecký petrolej. 

Komplikace na straně tankeru proto byly v podobě dvou různých, navzájem oddělených typů paliva. Za příliš dlouhého letu si tanker nemohl půjčit šťávu pro své motory nebo naopak, tankující stroje nemohly "parazitovat" na palivu létající cisterny.

Vznik tankovacího letounu KC-135 si vynutilo nasazení bombardéru B-52 do

Vznik tankovacího letounu KC-135 si vynutilo nasazení bombardéru B-52 do aktivní služby.

Pro proudové stroje bylo naopak nebezpečné tankování v malé rychlosti vrtulového letounu. I při maximálně vysunutých vztlakových klapkách jim hrozil pád. Americké letectvo proto vypsalo výběrové řízení na nový typ tankovacího letadla. 

Jeho vítěz nakonec nebyl zaveden do výzbroje, protože mezitím letectvo nutně potřebovalo doplňovat palivo za letu svým strategickým bombardérům B-52. Objednalo proto "přechodné řešení": úpravu civilního stroje Boeing 707 na tanker. Po vyhlášení vítěze ale velení usoudilo, že provozovat paralelně dva typy tankerů by bylo neekonomické. A "dočasné řešení" zůstalo navždy.

Na palubě létajícího tankeru KC-135 Stratotanker

Schůdky pro vstup posádky ústí přímo v kabině. Posádku běžně tvoří kapitán, druhý pilot a operátor tankovacího zařízení. V případě některých misí posádku ještě doplní navigátor.

Čelní pohled na létající tanker KC-135. Záběru dominují otevřené dveře vstupu

Čelní pohled na létající tanker KC-135. Záběru dominují otevřené dveře vstupu posádky a nákladního prostoru.

Vstup pro posádku tří až čtyřčlennou posádku legendárního letounu KC-135

Vstup pro tří až čtyřčlennou posádku legendárního letounu KC-135

Křeslo operátora tankování. V pravo klika zavírání dveří posádky.

Křeslo operátora tankování. Vpravo je klika zavírání dveří posádky.

Po vstupu na palubu posádka uzavře podlahový rošt i samotný vstup do letounu. Všichni pak zaujmou svá místa.

Kapitán tankeru sedí vlevo, druhý pilot vpravo. Kabině pilotů dominují klasické

Kapitán tankeru sedí vlevo, druhý pilot vpravo. Kabině pilotů dominují klasické přístroje, které jsou lépe odolné EMP jaderných zbraní.

Ovladání tahu čtyř motorů. Z opotřebení je zřejmé, že kapitánova ruky zde

Ovládání tahu čtyř motorů. Z opotřebení je zřejmé, že kapitánova ruka zde spočívá často.

Pracovišti navigátora dominuje reproduktor intercomu a zařízení

Na pracovišti navigátora je vlevo vidět reproduktor intercomu a zařízení "klimatizace".

V nákladním prostoru za kabinou posádky může KC-135 také přepravovat materiál nebo přídavné nádrže s palivem. Vše se na palubu stroje dostane velkými dveřmi.

Otvor dveří nákladního prostoru je hned za pilotní kabinou

Otvor dveří nákladního prostoru je hned za pilotní kabinou.

Nákladní prostor je univerzální. Má rozměry 24,7 × 3,28 × 2,11 metrů a celkem pojme například šest standardních palet s materiálem. Podle množství přepravovaného paliva může letoun dopravovat až 37 600 kg nákladu. 

Lehátka pro přepravu raněných mohou sloužit jako "trojsedadlo". Vpravo si

Lehátka pro přepravu raněných mohou sloužit jako "trojsedadlo". Vpravo si všimněte čerstvých amerických surovin na přípravu džusu a sklopeného lehátka.

Stratotanker je také univerzálním letounem pro přepravu "mužstva" (součástí americké armády jsou i ženy) nebo ležících raněných. Může být upraven i k přepravě až 44 pacientů na nosítkách.

Možné uspořádání nákladního prostoru

Možné uspořádání nákladního prostoru pro přepravu raněných

Hliníková šípovitá křídla mají úhel 35° a nesou celkem čtyři motorové gondoly.

Pohled ze dveří nákladního prostoru na motory a křídlo. Ochranka letadla

Pohled ze dveří nákladního prostoru na motory a křídlo. Po něm se prochází ochranka letadla.

Na křídlo se vydal také autor

A později se na něj vydal také autor článku.

Stratotanker má celkem deset nádrží na palivo. Po třech v každém křídle, další se nachází na dolní palubě před, mezi a za křídly. Poslední, desátá, může být vzadu na letové palubě.

V trupu létajícího tankeru nejsou boční okénka,ale pouze evakuační otvory pro
V trupu létajícího tankeru nejsou boční okénka,ale pouze evakuační otvory pro

Trup KC-135 je kompletně přetlakový a bez oken. Vnitřek trupu je rozdělen na kokpit, hlavní palubu, nákladový prostor a spodní palubu.

V zadní části nákladového prostoru je umístěn pomocný energetický zdroj a vstup na spodní palubu, kde se nachází pracoviště operátora tankování.

Zadní část nákladního prostoru obsahuje pomocný energetický zdroj APU

Zadní část nákladního prostoru obsahuje pomocný energetický zdroj APU (Auxiliary Power Unit)

Operátor tankování pracuje v leže, část přístrojů sleduje v zrcadle. Vedle se

Operátor tankování pracuje vleže, část přístrojů sleduje v zrcadle. Vedle se nachází pro případ potřeby dvě další lehátka.

Tímto průzorem sleduje operátor tankující stroj a tankovací rameno. V popředí

Tímto průzorem sleduje operátor tankující stroj a tankovací rameno. V popředí je ovládání tankování.

Kyslíková maska, hlavová opěrka a lehátko operátora tankování

Kyslíková maska, hlavová opěrka a lehátko operátora tankování

Operátor tankování pracuje vleže. Protože potřebuje přímý vizuální kontakt s tankujícím letounem, je jeho místo úplně "vzadu", kam už se vzhledem k vnějšímu tvaru letounu nevejde sedadlo. Průzorem v trupu letounu kontroluje polohu tankovacího ramena a jeho připojení k "napájenému" letounu. 

Obzvláště tankování bombardéru B-52 je velmi náročné jak pro operátora tankeru, tak také pro posádku B-52. Vstupní hrdlo je až za kabinou pilotů bombardéru. 

Na záběru vyniká umístění tankovacího ramene

Na záběru vyniká umístění tankovacího ramene. To se skládá ze dvou trubek zasunutých teleskopicky do sebe.

Tankovaní za letu je pěkný fofr.  Pro malé letouny je přenosová rychlost paliva přibližně 570 až 1 700 litrů za minutu. Velké stroje, např B-52, čepují za minutu až 3 400 litrů.

Detail tankovacího ramene. Pro jeho přesné navedení slouží dvě stabilizační

Detail tankovacího ramene. Pro jeho přesné navedení slouží dvě stabilizační křidélka

Umístění tankovacího ramene v zadní části stroje KC-135 budilo u návšěvníků Dnů

Umístění tankovacího ramene v zadní části stroje KC-135.

Podvozek je tříbodový. Přední podvozek má dvě kola a dva hlavní podvozky mají každý po čtyřech kolech.

Přední podvozek

Přední podvozek

Zadní podvozkové šachty v obležení návštěvníků desátých Dnů NATO

Zadní podvozkové šachty v obležení návštěvníků desátých Dnů NATO

Pohon obstarávají čtyři motory umístěné v motorových gondolách. První používaný typ motoru byl jednoproudový J57. Měl malý tah a velkou spotřebu. Jeho výkon se při startu zvyšoval vstřikem demineralizované vody. Přesto letoun potřeboval velmi dlouhou startovací dráhu. Druhý používaný typ TF-33 byl už dvouproudový a jeho zavedení přineslo kromě zrušení vstřikování vody i zvýšení výkonu o 30 %. Motor měl i zpětný tah.

Poslední motorizací je motor F108, který je vojenskou verzí civilního motoru CFM56. Tu využívají například Airbus A320 nebo Boeing 737.

Mohutné dmychadlo dvouproudového motoru CFM56, který má oproti původní pohonné

Mohutné dmychadlo dvouproudového motoru CFM56, který má oproti původní pohonné jednotce dvojnásobný tah při spotřebě nižší o 25 procent. Tím stouplo množství paliva, které je k dispozici pro tankování o 50 procent

Pohled na nový motor CFM56, který má oproti původní pohonné jednotce

Pohled na nový motor CFM56, který má oproti původní pohonné jednotce dvojnásobný tah při spotřebě nižší o 25 procent. Tím stouplo množství paliva, které je k dispozici pro tankování o 50 procent.

Pohled na nový motor CFM56. Z pohledu je velmi dobře vidět princip

Pohled na nový motor CFM56. Z pohledu je velmi dobře vidět princip dvouproudového motoru a to včetně tlumiče hluku

Základní technické údaje letounu KC-135 Stratotanker
Účel letounutankování za letu; nákladní a dopravní letoun
Pohon4 dvouproudové motory F108 (CFM56); tah cca100 kN 
Rozpětí39,88 m
Délka41,53 m
Výška12,7 m
Nosná plocha226 metrů čtverečních
Dostup15 240 m
Doletaž 18 tis km
PosádkaKapitán, druhý pilot, operátor tankovacího zařízení, navigátor (pouze speciální mise)
Užitečný náklad37 648 kg (náklad), 90 719 kg (palivo)
Cestovní rychlost853 km/h




Hlavní zprávy

Chybí vám kamarádka?
Chybí vám kamarádka?

Nové kamarádky v okolí najdete na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.